כסף וצרכנות

רפורמת הכשרות תעלה לנו ביוקר | תגובה לח"כ יוליה מלינובסקי

תחום הכשרות הינו מורכב, וההסללה שלו לתוך שוק חופשי - היא פופליזם שתעלה ביוקר ללמעלה מ-70% מאזרחי ישראל שצורכים כשרות מחוץ לבית
תומר בן צבי |  3
תומר בן צבי (צילום יחצ)
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי הציגה לפני מספר ימים מעל במה זו את נפלאות רפורמת הכשרות שעברה לאחרונה בכנסת. במאמר שפרסמה, היא תהתה מה היה קורה אם רק ערוץ 12 היה משדר בטלוויזיה, והעלתה את השאלה - כמה הייתה עולה פרסומת במציאות שבה רק ערוץ טלוויזיה אחד היה פועל.
הטענה הועלתה מן הסתם כדי להוכיח שכשיש גוף אחד שפועל בתחום מסוים, לא תהיה תחרות באותו תחום ולכן המחירים יהיו גבוהים. בהמשך, טענה ח"כ מלינובסקי שגם מי שלא שומר כשרות משלם על הכשרות והוסיפה שהחוק שהיא העבירה יפתור את כל בעיות הכשרות. הטענות שהעלתה לכאורה נשענות על עקרונות השוק החופשי, שבתחומים אחרים אולי היו יכולים להתאים, אך בתחום הכשרות המצב מורכב יותר, וההסללה שלו לתוך שוק חופשי - היא פופליזם שתעלה ביוקר ללמעלה מ-70% מאזרחי ישראל שצורכים כשרות מחוץ לבית.
 
הבעיה היחידה היא שח"כ מלינובסקי, שמכהנת כיו"ר הוועדה לשירותי דת, אולי מנסה לשכוח את העובדה שבדיוני הוועדה שדנה ברפורמת הכשרות, נציגי משרד האוצר הציגו את ההשערה והתחזית הכלכלית שלהם עם יישום רפורמת הכשרות, ובה טענו שעלות הכשרות תעלה בכ-20%. לא בדיוק הדרך להילחם ביוקר המחיה.
אגב, מי שטען את הטענה הזו ראשונים, היינו אנחנו ב"כושרות", וזה היה די פשוט לבדוק את זה. מערכת הכשרות הממשלתית המתוקצבת מכוח חוק שירותי הדת היהודיים ממומנת ע"י המועצות הדתיות ולכן הן גובות אגרות סמליות.
 
כך למשל מסעדה ממוצעת משלמת לרבנות המקומית  אגרה בסך 1300 שקל לשנה, היא לא כוללת את שכר המשגיח שעולה כ-39 שקל לשעה. לקראת דיוני הועדה בדקנו מה המצב בתאגידים הפרטיים שפועלים כיום. מחיר האגרה לתאגיד כשרות (בד"ץ) הוא 1500 שקל לחודש, דהיינו 18,000 שקל לשנה.
ומאחר שהרפורמה מושתתת על תאגידים פרטיים, הוכחנו לחברי הכנסת שהיו נוכחים בוועדה שהרפורמה הזו לא רק שלא תוזיל את העלויות, אלא היא תייקר את העלויות ללקוח. ולהבנתנו, זה יהיה בהבדל של הרבה יותר מ-20% אותו האוצר משער.
בנוסף, אם משווים את העלות של שעת משגיח כשרות בין זו של הרבנות לזו של כשרות ארגון צהר לדוגמא (תאגיד פרטי), רואים עוד הבדל משמעותי - בעוד הרבנות גובה 39 שקל לשעה ע"פ הוראות חוזר מנכ"ל, צהר גובה 73 שקל + מע"מ. הבדל של פי שניים.
ח"כ מלינובסקי שכחה לציין שגם בשלב הראשון של הרפורמה, הרבנות אינה יכולה להוריד או להעלות את המחירים. כך שלמעשה הכשרות לא אמורה לשנות את על עלויות המוצר, והסיבה לעליית המחירים לא קשורה לכשרות.
עוד לפני הדיון המהותי, האם הרפורמה היא הפיתרון לבעיות במערכת הכשרות בישראל, צריך לעשות בדיקה וחקירה אמיתית האם הרפורמה הזו באמת תהיה חלק מהמלחמה להורדת יוקר המחיה כפי שטענו תומכיה. ובכלל, כדאי להקשיב לעמדה של גורמי המקצוע. אותן ההצהרות על ירידת מחירים - בעוד האוצר מודה שתהיה עליית מחירים - לא רק שמנותקות מהמציאות אלא גם חוטאות לאמת. רק הקמת חברה ממשלתית לכשרות, שתהיה שקופה, טכנולוגית ומקצועית, היא זו שתוביל את מדינת ישראל למערכת כשרות הגונה זולה ומקצועית. 
הכותב: תומר בן צבי, מנכ"ל ארגון כושרות
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אלפיים שנה הסתדרנו בלי הרבנות. נצליח גם עכשיו
    סימבה 01/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 6
    שום דבר לא יסתיר את העיוות שחל ברבנות מאז שעברה לידיים של אנטי מדינת ישראל, אנטי ציונים, אנטי צה"ל. הדבר היחיד שהם בעד זה - לסחוט משכורת ממשלמי המיסים החילוניים. הגיע הזמן לבטל את התופעה. הרפורמה בכשרות תצליח על אפם וחמתם של החרדים ושל החרד"לניקים הללקקנים
    סגור
  • מה הקשר ?
    חיים 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי הרבנות אנטי ישראלית ,מה זה בדיוק לא יודע , אבל אולי . מה הקשר לסחיטה ? כל גוף ממשלתי גובה אגרות על כל שרות הכי קטן שהוא נותן . תחבורה , משפטים וכל גוף אחר . האגרות של הרבנות סבירות מאוד ביחס לשרות שהמקבל אותו ברצונו החופשי משלם . אי אפשר להשגיח בחינם . סתם נטפלים לרבנות . נטפלים אלו שלא מעניין אותם כשרות . אם כל כך הרבה עסקים מעניין אותם כשרות , כנראה שזה שרות נצרך מאוד ושווה לעסק . הוא לא יכול להיות חינם !!!
    סגור
  • הסתדרנו גם בלי מדינה אלפיים שנה?
    תני 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרפורמה מייקרת עלויות וזה עובדה
    סגור