כסף וצרכנות

הכאוס שיצרה רפורמת הכשרות עוד יתפוצץ לנו בפנים

רבנים שנותנים כשרות עם תאגידים פרטיים שיש להם עימם ניגוד עניינים, רבנויות שנותנות תעודות כשרות אך אינן פועלות בהתאם לנהלי הכשרות של הרבנות הראשית כמחוייב בחוק - ככה רפורמת הכשרות נראית במבחן המציאות
תומר בן צבי |  1
תומר בן צבי (צילום יחצ)
בינואר הקרוב, עניין של שלושה חודשים בסך הכל, תיכנס לתוקפה רפורמת הכשרות במלואה. היא חולקה לשני שלבים- הראשון, שנכנס לתוקף בינואר האחרון, פתח את איזורי פיקוח הכשרות, ואפשר לרבנויות מקומיות עם מערך כשרות הכולל מפקחים להעניק כשרות מחוץ לתחומן. השלב השני יאפשר לתאגידים פרטיים להעניק פיקוח כשרות לכל בית עסק בישראל, זאת לצד הרבנויות המקומיות שימשיכו להעניק פיקוח גם הן.
בחודשים האחרונים אנו עדים לכאוס מוחלט שמתקיים מתחת לרדאר, ושעתיד להתפתח ולהתרחב אף יותר. לצד הסיסמאות על "הצלחה גדולה ברפורמת הכשרות", הקברניטים שיזמו והובילו את הרפורמה אינם מגלים לציבור הרחב את הבעיות שרק הולכות ומחריפות תחתיה. נדמה כי הרפורמה נולדה כדי להביא הישג מהיר לממשלה, אך זאת מבלי שנעשתה עבודת שטח אמיתית, תוך התעלמות מבעלי העסקים, המשגיחים או הרבנויות המקומיות שעוסקים בכשרות יום יום ויודעים מהם הצרכים והאתגרים, וככה הרפורמה גם נראית במבחן המציאות.
 
לכן מרגע שנכנס לתוקף השלב הראשון ברפורמה, המלצנו לציבור לפתוח עיניים ולהיזהר. מדוע? כי למעשה, מרגע שהרפורמה עברה בכנסת, המשמעות היא שהאחריות עוברת מהמדינה, לאזרחים. האמירה לפיה שוק הכשרות ייפתח לתחרות, משמעותה אחת- הסרת ידי המדינה מאחריות לכשרות הכללית עבור הציבור הישראלי, והעברתה לאחריותם של כל מי שחפץ לתת כשרות.
הרעיון שבפתיחת אזורי הפיקוח, נולד מתוך ההצלחה של פתיחת איזורי רישום הנישואין לפני מספר שנים. אך בעוד רב עיר מתל אביב שאינו צריך להכיר את הזוג המתחתן, יכול לחתן גם זוג שמתגורר ביישוב אחר, במסעדות ובבתי עסק שמוכרים מזון - הדבר מורכב יותר.
פתיחת אזורי פיקוח הכשרות מאפשרת לכל רב מקומי להעניק כשרות לכל בית עסק בכל הארץ. מה שאומר, שרב מקרית שמונה, תיאורטית, יכול על פי הרפורמה, להעניק פיקוח כשרות לעסק מאילת, או רב מחדרה לבית עסק מגדרה, באופן יום יומי.
קשה להבין איך כבר בשלב הרעיון ההיגיון לא התריע. האם באמת יש אפשרות למפקחים מרבנות רחוקה עשרות או מאות קילומטרים להעניק פיקוח כשרות אמיתי ואיכותי לבתי עסק בכל רחבי הארץ?
בנוסף, בית עסק שנשללת ממנו תעודת כשרות יכול לעבור לפיקוח של רבנות אחרת, מבלי לספק הסברים מדוע נשללה ממנו התעודה. חלם, זה כאן.
הרבנות אמנם קבעה תנאי הסף שאומר כי לרבנות המקומית שרוצה להעניק פיקוח מחוץ לתחומה צריך שיהיה "מערך כשרות הכולל מפקחים" ביום כניסת החוק לתוקפו, אך כבר אז הבלאגן שיצרה הרפורמה בקרב בעלי עסקים ורבנויות שונות, הביא למצב בו רבנויות מקומיות החלו להעניק פיקוח מחוץ לתחומן, ולמפרע הסתבר להן שהן לא עמדו בתנאי שהציב החוק, מה שהוביל למפח נפש גם לבית העסק וגם לרבנות שהשקיעה משאבים כדי להעניק את הפיקוח.
ישנן מספר דוגמאות של בתי עסק שנפלו בפח הזה והנזקים התדמיתיים והכלכליים של בתי העסק הם דרמטיים.
מיד כשראינו את הנזק, הן לציבור הרחב והן לבעלי העסקים, פנינו ליועץ המשפטי של הרבנות הראשית  ולראש יחידת ההונאה בכשרות, בכדי להתריע על כך שישנו חשש אמיתי להונאה בכשרות שנגרמה בעקבות חוסר הבהירות שיצרה הרפורמה, ולקות גדולה בהסברה ובהדרכה לרבנים נותני הכשרות ברחבי הארץ. זאת במקביל לחוסר אכיפה נפשע של יחידת ההונאה בשלב זה של הרפורמה.
מצאנו את עצמנו עם רבנים שנותנים כשרות עם תאגידים פרטיים שיש להם עימם ניגוד עניינים, או רבנים ללא מפקחים כנדרש בחוק שנותנים כשרות בעשרות בתי עסק ללא שמצויין שם המשגיח על גבי תעודת הכשרות, או מקרים של רבנויות שנותנות תעודות כשרות אך אינן פועלות בהתאם לנהלי הכשרות של הרבנות הראשית כמחוייב בחוק, והדוגמאות רבות.
בנוסף לזה, דוחות של אגף הכשרות ברבנות הראשית שבדקו בתי עסק שעובדים לפי הרפורמה הצביעו על תקלות הלכתיות משמעותיות: בשר לא כשר, בשר לא מוכשר מוצרים ללא כשרות ותקלות חמורות נוספות.
לשמחתנו, התמונה סוף סוף התבהרה כפי שטענו. הפנייה שלנו ליועמ"ש הרבנות שמה חוסם עורקים מהיר על פירצה שהיתה עלולה להוביל בפועל לעוד ועוד הונאות כשרות. מה שהוכיח שהרפורמה לא-אפויה ויוצרת כאוס בעולם הכשרות. כשכל אחד מפרשן לעצמו פרשנויות שונות לחוק החדש.
דבר נוסף שמדיר שינה מעינינו הוא שהאכיפה של יחידת ההונאה נמצאת בירידה משמעותית בחודשים האחרונים, זאת למרות הכאוס שמתקיים בחסות הרפורמה, זאת יחד עם הפרסום שהשר לשעבר כהנא רוצה לבטל את יחידת ההונאה בכשרות. 
לצערנו גורמים נצלניים כבר החלו להונות את ציבור אוכלי הכשר דרך לקונות אינסופיות בחוק, עליהן התרענו בזמן אמת. גם בחודשים הקרובים אנו צפויים להמשך הכאוס בעולם הכשרות, כשזייפני הכשרות כבר פועלים בשטח ומייצרים הונאות בהיקף הולך וגדל, כך שההמלצה שלנו היא לציבור הרחב לשים לב ולא לאכול במקום בו אין כשרות של הרבנות המקומית.
ולבעלי העסקים - אל תתנו לאנשים שרוצים לנהל מלחמות דת ומדינה בתחום הכשרות לפעול על חשבון הגב שלכם - אתם לא צריכים להשקיע את הכסף שלכם בגחמות האלו.
אם בחרתם שבית העסק שלכם יהיה כשר - דרך המלך היא עמידה בנהלי הכשרות של הרבנות הראשית ותעודת כשרות מהרבנות באזור שבו בית העסק נמצא. כל ניסיון אחר יגרום לכם רק נזקים כלכליים משמעותיים ושם רע שלא לצורך.
הכותב הוא מנכ"ל ארגון "כושרות"
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בעייתי
    ארנון 01/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מצווה ללכת כפוסקי וגדולי הדור אשר כבר הביעו דעתם בנושא. אסור לנו לאכול במוסדות עם השגחות פרטיות או רבני צהר
    סגור