כסף וצרכנות

עוקץ החגים: 25 אחוז מהאזרחים הוותיקים חוו הונאה צרכנית. זו הסיבה

25% מהאזרחים הוותיקים בישראל חוו הונאה צרכנית, כך חושפים ממצאים חדשים. אז איך זה קרה וכיצד אפשר לשמור עליהם בתקופת בהלת הקניות של חגי תשרי? ואיזה חוק מיוחד כל אזרח ותיק חייב להכיר? כל התשובות שיעזרו לכם לשמור על סבא וסבתא בתקופת החגים
 
דוד זולדן | 
שיטת עוקץ חדשה (צילום freepik, pexels)
כדי לסייע בהיערכות נכונה לקראת חג סוכות, עו"ד טל ישראל, מובילת תכנית הגנה צרכנית לאזרחים ותיקים בעמותת אביב לניצולי שואה, מציעה טיפים וכללים לרכישה זהירה ובטוחה בחגים: "בהלת הקניות בחגי תשרי היא תופעה מוכרת לכולנו, אנחנו רוכשים מתנות לבני המשפחה, לחברים, למארחים ולמי לא. רשתות השיווק, החנויות, מתחמי הבילוי והאטרקציות וכמובן אתרי המכירות, נהנים מהחגיגה ומפרסמים מבצעים מפתים ומגוונים כדי לשכנע אותנו לרכוש עוד ועוד.
אחד הסקטורים להם יש כוח קנייה גדול במיוחד הוא האזרחים הוותיקים. אלא שלא פעם חנויות ואתרים ברשת מנצלים זאת לרעה, מרמים אותם ומביאים אותם בדרכים לא ישרות לרכוש דברים שהם אינם זקוקים להם, מחתימים אותם על עסקאות דרקוניות ומפעילים עליהם לחץ לרכישה.
 
ע"פ סקר שערכה עמותת אביב לניצולי השואה, כ-25% מהאזרחים הוותיקים חוו הונאה צרכנית בשנתיים האחרונות. כדי לסייע בהיערכות נכונה בתקופת החגים, עו"ד טל ישראל, מובילת תכנית ההגנה צרכנית לאזרחים ותיקים בעמותה, מציעה טיפים וכללים לרכישה זהירה ובטוחה בחגים לאזרחים ותיקים ולכולנו:
אין לבצע עסקה תחת לחץ. החלטתם לרכוש מוצר או שירות? הקפידו לבצע את העסקה בנחת כאשר אתם בטוחים שאתם זקוקים למוצר או לשירות הרלוונטי וכן בכדאיות העסקה.
יש להיזהר מניסיונות זירוז ושכנוע של נציגי מכירות כמו "מבצע חסר תקדים", "הנחה שתינתן בשיחה זו בלבד" ועוד.
חשוב לדעת: לחברה לגיטימית אין כל סיבה להאיץ בלקוחותיה! שיטת מכירה אגרסיבית לרוב מצביעה על עסקה לא רצויה.
בצעו סקר שוק: לפני ביצוע עסקה מומלץ לערוך סקר שוק בו נוודא כי הפריט/ השירות אשר אנו מעוניינים לרכוש הינו במחיר ובתנאים מותאמים למחירי השוק (תנאי השירות, התשלום, ביטול העסקה וכדומה).
ביצוע סקר השוק מומלץ בכל סוגי העסקאות, הן עסקה פרונטלית- בבית העסק, והן עסקה מרחוק- רכישה באינטרנט או עסקה טלפונית.
 
האם ברשותכם תווי קניה/ זיכויים? לקראת הרכישה מומלץ לבדוק האם יש ברשותכם תווי קניה/ זיכויים / כרטיסי מתנה לרשתות / חנויות מסוימות. כמו כן בררו את סכום היתרה וכן התוקף של כל אחד ואחד מהם וסמנו אותם בסימון בולט.
לפני ביצוע עסקה יש לוודא כי בידכם פרטי העסקה המלאים: אל תבצעו רכישה לפני שיש בידכם את פרטי בית העסק/ נותן השירות המלאים, פרטי ותכונות המוצר/ השירות הניתן, מחירו המלא, תנאי התשלום, פרטי האחריות המלאים ועוד.
אותיות קטנות – צרות גדולות: יש לקרוא היטב גם את האותיות הקטנות ולוודא שאינן פוגעות בציפיות שלנו לביצוע העסקה.  עלינו לוודא כי על אף הכוכביות שבסוף המודעה - הרכישה עדיין כדאית עבורנו.
התחרטתם לאחר ביצוע העסקה? כיצד והאם ניתן לבטל ולקבל החזר כספי? חשוב לדעת כי מלבד האפשרות המוקנית בחוק לבטל עסקה בשל אי התאמה או פגם במוצר, קיימת גם הזכות לבטל עסקה באופן חד צדדי, מכל סיבה שהיא ולקבל החזר כספי, וזאת מבלי שנידרש להראות אי התאמה או פגם במוצר שרכשנו. בהתאם לתקנות הגנת הצרכן ניתן לקבל את כספכם בחזרה כשמחיר המוצר עולה על 50 ₪ ולא השתמשתם במוצר או גרמתם לו לנזק (שימו לב שברוב המקרים גם אם פתחתם את האריזה המקורית של המוצר באריזתם המקורית, פתיחה זו אינה תיחשב בגדר שימוש).
 
במרבית העסקאות נוכל לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום ביצוע הרכישה או קבלת המוצר (לפי המאוחר מבין השניים) ולקבל החזר כספי ואולם, שימו לב כי בתקנות הגנת הצרכן מפורטות קבוצות שונות של עסקאות להן נקבע פרק זמן שונה לביטול עסקה. כך למשל, בבקשה לבטל עסקת רכישת ביגוד או הנעלה עומדים לרשותכם שני ימי עסקים בלבד וישנן עסקאות מסוימות אותן החוק לא מאפשר לבטל, כדוגמת מוצרי מזון, תרופות, מוצרים שיוצרו במיוחד במידות לבקשת הצרכן (למשל ארונות למידות המטבח), לכן תמיד רצוי לבדוק האם ישנן הוראות ספציפיות בתקנות הגנת הצרכן לביטול העסקה הנדרשת.
החוק שכל אזרח ותיק חייב להכיר: חוק הגנת הצרכן מגן על אזרחים ותיקים בבואם לבטל עסקה מרחוק. אזרחים ותיקים (65 ומעלה) אשר רכשו מוצר או שירות בעסקת מכר מרחוק (בשיחה טלפונית או דרך אתר אינטרנט ישראלי) או בעסקה ברוכלות (פנים מול פנים מחוץ לבית העסק)- רשאים לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים מיום ביצוע העסקה/ מיום קבלת המוצר (לפי המאוחר) -גם מבלי לספק סיבה לביטול.
חשוב לציין: בית העסק רשאי לחייבם בדמי ביטול של עד 5% מסכום הקנייה או 100 ש"ח – לפי הנמוך מבניהם. מדובר בעסקה שהתבצעה בעקבות פרסום של העוסק (לדוגמא- פרסום של חברת התיירות באתר אינטרנט/ עיתונות / רדיו וכו') במקרה של עסקה שבוצעה דרך אתר אינטרנט ישראלי, ביטול העסקה האמור יינתן בתנאי שההתקשרות בעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן (שיחה טלפונית או בצ'אט). במידה והעוסק מסרב לבטל את העסקה כפי שנדרש על פי חוק - ניתן להגיש תביעה לפיצוי בסכום של עד 10,000 ₪ (בנוסף להשבת סכום העסקה)
ועוד טיפ חשוב: תעזרו בקרוב משפחה לפני רכישה או חתימה על עסקה. תמיד טוב שיהיה עוד זוג עיניים שיישמרו עליכם. נתקלתם בבעיה צרכנית או נפגעתם מהונאה צרכנית? התקשרו לעמותת אביב: 5711* לייעוץ וסיוע מקצועי ללא כל תשלום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה