קריפטו

היזהרו: אלו הונאות הקריפטו שעלו לגולשים עשרות מיליוני דולרים

הבולשת הפדרלית מזהירה כי בשלוש השנים האחרונות נשדדו לפחות 70 מיליון דולר ממשקיעי קריפטו על ידי הבטחה לרווחים ללא צורך להבין ולסחור בנכסים ששוויים נמצא בעלייה
יאיר מור | 
האקר אילוסטרציה (צילום מערכת אייס, freepik)
הבולשת הפדרלית (FBI) הוציאה בסוף השבוע אזהרה חמורה לגולשים שמנסים להשקיע בתחום הקריפטו, לפיה סוג אכזרי במיוחד של הונאה שמתפשטת ברחבי העולם כבר גרמה למשקיעים לאבד לפחות 70 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות.
סוג ההונאה הזו מבוססת על השקעות במה שנקרא נזילות (liquidity). מדובר באחד מסוגי ההשקעות בנפוצים ביותר בשוק, במסגרתו "נועל" משקיע חלק מנכסי הקריפטו שלו במעין "בנק", כדי לספק בסיס כלכלי לפלטפורמת מסחר במטבעות שונים. תמורת הענקת הבסיס לפעולות כספיות של משקיעים אחרים בפלטפורמה מקבל משקיע הנזילות ריבית על הנכסים שהשקיע כאחוז מכלל מאגר הנזילות של הפלטפורמה, המחושבת על בסיס שנתי אך ניתנת למשיכה גם בזמנים קצרים יותר. כלומר: אם השקעתי דולר בפלטפורמה שבמאגר שלה "נעולים" כרגע 100 דולר תמורת ריבית שנתית של 7%, מגיעים לי אחרי שנה 1.07 דולר – אך רק אם שווי נכסי הפלטפורמה עלה בזמן הזה בהתאם. אם אחרי שנה יש ב"בנק" רק 90 דולר, אני אקבל סכום ששווה ל-90 סנט ועוד 7%, או כ-96 סנט בלבד.
 
עד כאן תיאור של איך שהשקעת נזילות עובדת בפלטפורמות לגיטימיות. נוכלים מנצלים את חוסר הידע של גולשים בנושא, פונים עליהם באמצעות הודעות ברשתות חברתיות, אפליקציות תקשורת או אפילו אפליקציות היכרויות, בונים איתם "מערכת יחסים" ואז "מדריכים" אותם בהשקעת נזילות דרך פלטפורמה שהנוכלים מכתיבים להם. הם טוענים כי הרווח על ההשקעה מובטח ואינו תלוי בדבר, ובדרך כלל אף מבטיחים ריביות יומיות בשיעורים משמעותיים, ומשכנעים את הקרבנות להשקיע כספים.
לאחר שהמשקיע מעביר את הכסף – הוא נעלם או ננעל, ואם הקרבן מנסה לפנות לפלטפורמה שבה השקיע, הנוכלים מתחרים לנציגי שירות לקוחות, כאשר לדברי ה-FBI "יחידים המתחזים לנציגי שירות לקוחות עבור ההונאה עשויים להציג אחד מתוך כמה הסברים באשר לשאלה לאן הלך הכסף ומדוע הוא אינו נגיש יותר, ולחתור לטענה כי על הקרבן להשקיע כספים נוספים במטרה לקבל את כספו בחזרה". כמובן שגם ההשקעה הנוספת נעלמת עד מהרה, וכך חוזר על עצמו הסיפור עד שהקרבן מבין שהכסף נגנב לארנקים הפרטיים של הנוכלים ולא יוחזר לו גם תמורת השקעה נוספת.
הבולשת ממליצה לגולשים לחשוד בכל הבטחה לרווחים משמעותיים ללא תלות בדבר, לא לשלוח תשלום לאדם שלא מכירים במציאות, לא לחבר ארנק קריפטו לפלטפורמה חיצונית, ולבדוק בקפדנות את הכתובות והמיילים כאשר מבצעים השקעות קריפטו כדי לוודא שמדובר בחברות אמתיות ומוכרות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה