דיגיטל וטק

גוגל חוטפת קנס "ענק", כמה זמן ייקח לכסות אותו?

החברה נקנסה היום במאות מיליוני דולרים, בשל הטענה כי ניצלה את מעמדה כדי להכתיב את תנאי השוק ולמנוע תחרות. עד כמה זה יפגע בה?
יאיר מור |  3
גוגל (צילום ויקיפדיה, pixabay)
נציבות הסחר ההוגן של קוריאה הדרומית הטילה היום על גוגל קנס בגובה 207 מיליארד וון, שהם קרוב ל-177 מיליון דולר. הסיבה לקנס היא טענה לפיה החברה ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי בתחום מערכות ההפעלה לטלפונים ניידים, כמו גם את מעמדה של חנות האפליקציות שלה באותו תחום. לפי הנציבות, גוגל הציבה בפני יצרניות מכשירים תנאים בלתי תחרותיים לשימוש מלא במערכת ההפעלה וחנות האפליקציות, באופן שמנע תחרות וחדשנות בתחום.
גוגל נוהגת להציג את אנדרואיד, מערכת ההפעלה שלה לטלפונים ומכשירים אחרים, כקוד פתוח שכל אחד יכול להשתמש בו. אלא שמדובר בעסק מסובך הרבה יותר: לא כל שימוש במערכת הוא חינמי, וגוגל אף מטילה תנאים על חברות המייצרות מכשירים, כמו אילו כפתורים לכלול במכשירים (ואילו לא), ובעיקר אילו שינויים מותר או אסור להן לבצע בקוד מערכת ההפעלה כדי להתאים אותה למכשיריהן. יצרנית שלא עומדת בתנאים לא יכולה לקבל גישה לחנות האפליקציות של גוגל – מה שאומר שאף אחד לא ירצה לקנות את המכשירים שלה, שכן קשה למצוא חנות אפליקציות אחרת שמציעה את המגוון העצום של מיליוני אפליקציות שמציעה זו של גוגל.
בשנים האחרונות החלה גוגל להדק יותר ויותר את המגבלות על היצרניות, עד לאיסור כמעט מוחלט לשנות את הרוב הגדול של הממשקים והתכונות שהיא מכניסה למערכת. לדברי הנציבות הקוריאנית, המהלך הזה מנע מחברות כמו סמסונג ו-LG המקומיות לפתח גרסאות מותאמות של אנדרואיד למכשיריהן, עם תכונות ייחודיות שיבליטו אותן מעל המתחרות הסיניות.
הקנס על החברה הוטל באותו יום בו נכנסת לתוקף תקנה חדשה במדינה, שזכתה לכינוי "חוק אנטי-גוגל". התקנה אוסרת על מפתחות חנויות אפליקציות למכשירים, כמו גוגל ואפל, להתנות את היכולת של מפתחים לגבות כסף ממשתמשים בכך שיעשו זאת דרך מערכת הגבייה של החנות, מה שמאפשר לאותן חברות לגבות סכומי עתק של עמלות ממפתחי אפליקציות.
גוגל כבר הודיעה שתערער על הקנס, משום שלדבריה הוא מתעלם מהיתרונות שנוצרו מהתנאים שהציבה, כמו האחידות היחסית בין מכשירים שמקלה על משתמשים לעבור ביניהם בלי ללמוד מאפס איך לתפעל אותם, כמו גם תאימות גדולה יותר של אפליקציות לכל המכשירים.
עם זאת, לא בטוח שערעור על הקנס הוא מהלך חכם מבחינת גוגל. ערעור כזה עשוי להיגרר למשפטים והוצאות נוספות, וסכום הקנס זניח מבחינתה: לפי הדו"ח הרבעוני האחרון שלה, היא הכניסה בחודשים אפריל עד יוני קרוב ל-62 מיליארד דולר. לפי חישוב של אתר ice, מדובר בקצב הכנסות של 680 מיליון דולר ביום ו-28 מיליון ושליש כל שעה. במלים אחרות, סכום הקנס שווה לגוגל שש ורבע שעות עבודה בלבד.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לשם שינוי אני דווקא בעד גוגל בקטע הזה
    מישהו 09/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כיום מערכת האנדרואיד כוללת בתוכה מספיק כלים ופיצ׳רים ככה שאין באמת צורך לשנות משהו... הרבה פעמים מצאתי שהשינויים שעשו החברות השונות במיוחד אצל LG וסמסונג רק מפריע ופוגע במערכת ומרוקן את הסוללה...
    סגור
  • 1.
    כל בעל חשבון בנק יודע, הכנסות ורווח זה לא אותו דבר.
    קורא עם מוח 09/2021/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גוגל אולי מכניסה 62 מיליארד דולר לשנה אבל היא גם מוציאה לא מעט כסף על מנת להתקיים. ממשכורות ומחקר עד פיתוח ונייר טואלט בשירותי החברה. קנס של 170 מיליון דולר זה כמו לבטל חצי פרוייקט
    סגור
  • נכון, אבל גם הרווחים שלה אדירים
    אאא 09/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז אולי זה לא כמה דקות עבודה, אולי זה הכנסה של כמה שעות
    סגור