השוק

בכירי הכלכלנים לא הופתעו מהורדת דירוג החוב: זו ההמלצה למשקיעים

נבחרת הכלכלנים לא הופתעה מהורדת דירוג החוב של ישראל, אבל מהורדת התחזית דווקא כן; הכלכלנים מעריכים שאנחנו הולכים לתקופה (קצרה) של עליית תשואות האג"ח וזה עשוי לייצר הזדמנויות
ניצן כהן |  1
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, אורי גרינפלד, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
הורדת דירוג האשראי של ישראל לא הפתיעה באמת אף אחד, הרי כמעט הכל כבר היה מגולם בשווקים. מה שכן הפתיע היה הורדת תחזית הדירוג שהיא אזהרה מפני הורדת דירוג נוספת במעלה הדרך וכאן כבר עשויות להיווצר הזדמנויות.
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר כי "למרות שהפחתת הדירוג מגולמת באג"ח בחו"ל ולא ממש הפתיעה, אלו עדיין חדשות שליליות. הפחתת הדירוג והמסרים השליליים הנלווים לדוח עשויים להרתיע משקיעים זרים, ועדות השקעה, קרנות ריבוניות וכדומה, כלומר פגיעה בהשקעות הזרות בישראל.
"כמו כן דירוג החוב של מדינת ישראל הוא בנצ'מרק לדירוגי חוב של חברות ישראליות נוספות, ואלו צפויים לכן לפחות גם הם.
"האג"ח של מדינת ישראל בחו"ל כבר מגלמות ירידת דירוג אפילו גבוהה יותר מזו שבוצעה, לכן אנו לא סבורים שנראה שם תגובה גדולה. ה-CDS של ישראל לחמש שנים נסחר ב-123 נקודות בסיס. המרווח עשוי להתרחב במעט בטווח הקצר, אך רוב הסיכויים שזה השוק בו רוב הסיכון כבר תומחר.
"תמחור פרמיית הסיכון של מדינת ישראל החל לזלוג גם לשוק האג"ח המקומי. אנו רואים לדוגמה שתשואת האג"ח של מדינת ישראל לעשר השנים הייתה גבוהה מזו של ארה"ב בשבועות האחרונים. נכון ליום א' התשואה לטווח של עשר שנים בישראל גבוהה בכ-25 נקודות בסיס מזו של אג"ח ממשלת ארה"ב, בעוד שהתשואה לשנתיים נמוכה בכ-60 נקודות בסיס לעומת ארה"ב. מגמה זו עשויה להערכתנו להחריף, ולגרום לעקום הישראלי להיות אפילו תלול יותר".
באשר להמשך הפחתות הריבית אומר בהר כי "הפחתת דירוג החוב מרחיקה את הפחתת הריבית. בנק ישראל הדגיש לאורך כל הדרך את שיקול היציבות בהחלטות הריבית. ההתפתחויות בשבוע החולף תומכות באי-שינוי הריבית, לפחות בהחלטה הקרובה בסוף החודש. הן הפד והן ה-ECB אותתו לשווקים שהריבית לא תפחת בהחלטותיהם הקרובות.
"אנו רואים התעוררות בביקושים המקומיים, השכר מוסיף לעלות בקצב מהיר, ועתה הפחתת הדירוג, שמעלה את הסיכונים ואולי גם תביא להיחלשות של השקל. התפתחויות אלו מחזקות את הערכתנו שבנק ישראל ימתין לפד ול-ECB ולא יפחית ריבית בשנית לפני שאלו יעשו זאת".
יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון מסכים עם ההערכה של בהר ואומר שבאופן עקרוני הורדת דירוג החוב של ישראל הייתה מגולמת אולם ההפתעה באה מכיוון הורדת תחזית הדירוג. "השווקים לא אוהבים הפתעות" הוא אומר ולכן הוא מעריך שאנחנו הולכים לתקופה של תנודתיות בשווקים. "תגובת יתר" אומר כץ "תיצור הזדמנויות בעיקר בשוק האג"ח".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שנה וחצי אתם מזהירים מאיימים מסיתים וכלום ושום דבר. (ל"ת)
    אזרח מודאג 02/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור