השוק

הבנק הידידותי ביותר ללקוחות בישראל נחשף: מי במקום הראשון?

בנק מרכנתיל קוטף את המקום הראשון במדד מדד ידידותיות הבנקים של עם 94 נקודות. מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה אמנון מרחב: "העובדה כי כל הבנקים ירדו בשקלול המדדים השונים, לצד הירידה במתן האשראי לעסקים ועליה ברווחיות לבנקים, צריכה להדליק לנו נורה אדומה ולחייב חשיבה משותפת על התמודדות עם נתונים אלו"
מערכת ice |  1
בנקים (צילום אביב גוטליב, shutterstock, Magma Images)
מדד ידידויות הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה והתעשייה התפרסם היום (רביעי) ועמו תוצאות מפתיעות בדירוג הבנקים. אל המקום הראשון במדד הידידות של הבנקים לעסקים קטנים ובינוניים שנערך על ידי משרד הכלכלה והתעשייה, ויוצא מאז מחצית 2018, הגיע בנק מרכנתיל שזוכה זו השנה השנייה - ציון גבוה משמעו ידידותיות גדולה יותר של הבנק לעסקים קטנים ובינוניים.
הפרמטרים המרכיבים את המדד הם: היקף האשראי של הבנק לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי, יחס הריבית לסיכון של האשראי שעסקים קטנים ובינוניים מקבלים מהבנק, שיעור הרווחיות של הבנק מהכנסות שאינן ריבית (עמלות שונות), סקר משוב יועצים פיננסיים על הבנקים – הציון ברכיב זה מתבסס על הציון במדד הקודם, ובדיקת הנגישות של שירותי הבנק לעסקים קטנים ובינוניים – הציון ברכיב זה מתבסס על הציון במדד הקודם. הנתונים על נתוני האשראי לקוחים מדוחות הבנקים, ומגזר העסקים הקטנים כולל עסקים עם מחזור של עד 50 מיליון שקל.
 
המדד המלא: בשנת 2023, בנק מרכנתיל מוביל, כאמור, עם 94 נקודות והוא במקום הראשון - ירידה מ-97 נקודות ממחצית שנת 2022. בנק מזרחי טפחות במקום השני עם 82.4 נקודות - ירידה מהסקר הקודם אז קיבל 91.4 נקודות. בנק לאומי קופץ למקום השלישי עם 76.6 נקודות - עלייה קלה מהסקר הקודם אז קיבל 76.4 נקודות ודורג במקום הרביעי. 
בסקר לשנת 2023 מתברג במקום הרביעי בנק הפועלים עם 70.5 נקודות - ירידה מהסקר הקודם אז קיבל 74 נקודות אבל עלייה בדירוג (דורג במקום השישי בסקר הקודם). במקום החמישי: בנק דיסקונט עם 69.2 נקודות - ירידה מהסקר הקודם אז קיבל 77.5 נקודות ודורג אז במקום השלישי. סוגר את הרשימה: הבנק הבינלאומי עם 64.9 נקודות - ירידה מהסקר הקודם אז קיבל 75.8 נקודות ודורג אז במקום החמישי.
מתוך מדד ידידותיות הבנקים לעסקים קטנים והבינוניים לשנת 2023
בסקר עסקים בו השתתפו כ-900 עסקים, וכאמור, בנק מרכנתיל קיבל את הציון הגבוה ביותר. הסקר בחן חמישה תחומים: קבלת הלוואה או מסגרת אשראי, הקשב של הבנק לצרכי העסק, שביעות רצון מהאפליקציה או האתר של הבנק וזמינות הבנק לעסק, ובעקבות המלחמה נוספה השאלה עד כמה הבנק בא לקראת העסק וסייע להם להתמודד עם המצב בעקבות המלחמה.
ממצאים עיקריים נוספים בשינוי בסוף שנת 2023 לעומת סוף שנת 2022:
היקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים (מחזור שנתי של עד 50 מיליון שקל) בששת הבנקים הגדולים, ירד בשנת 2023 בסכום של כ-6 מיליארד שקל ועמד על 218 מיליארד שקל בסוף שנת 2023 לעומת 224 מיליארד שקל בסוף שנת 2022.
הבנק הבינלאומי רשם את שיעור העלייה הגבוהה ביותר בהכנסות מריבית ביחס לאשראי בשיעור של 51%, בעוד בנק מרכנתיל רשם את העלייה הקטנה ביותר בשיעור של 20% ואחריו בנק לאומי עם עלייה בשיעור של 35%.
מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב: "המדדים הגבוהים שאנו רואים בשירות ובייעוץ לעסקים, הם חשובים ומשמעותיים ומוכחים כי הבנקים אכן רואים בעסקים הקטנים והבינוניים לקוחות חשובים. עם זאת, העובדה כי כל הבנקים ירדו בשקלול המדדים השונים, לצד הירידה במתן האשראי לעסקים ועליה ברווחיות לבנקים, צריכה להדליק לנו נורה אדומה ולחייב חשיבה משותפת על התמודדות עם נתונים אלו. דווקא בעת הזו המערכת בנקאית חייבת לגלות יותר קשב ללקוחותיה - העסקים הקטנים והבינוניים, לתת מקום להתאוששות, לחיזוק ולצמיחת העסקים, גם על חשבון רווחיות הבנקים. הנתונים גם מראים, שוב, כי יש הכרח בהגבת התחרות בתחום האשראי, ולהוציאה גם לגופים חוץ בנקאיים, על מנהל להקל על מצוקת האשראי במיוחד לסקטור זה".
יוסי עדס, מנהל תחום מימון בסוכנות לעסקים קטנים: "מגזר העסקים הקטנים והבינוניים הוא בעל היקף משמעותי וחשוב במשק וחלק מהדינמיות שמאפשרת צמיחה כלכלית. בתקופות קשות האתגרים של העסקים הקטנים והבינוניים גדולים יותר ואנו רואים את זה גם בנתוני המדד, בו תנאי המימון של העסקים הקטנים והבינוניים נהיים מאתגרים יותר. פרסום המדד הוא חלק מהמעקב שלנו חשיבותו בשקיפות ובהעלאת המודעות לקידום התחרות, הן מצד הבנקאים  והן מצד העסקים שחייבים לבדוק היכן יקבלו תנאים טובים יותר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אופציות!!!!
    אנצי! 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יותר קל להוציא מהציבור כסף על הקמת בנק, מאשר על ידי שוד בנק-ברטולד ברכט!!!!!
    סגור