השוק

בנק דיסקונט: בנק ישראל יוריד את הריבית פעם אחת בלבד

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט מעריכה שבסוף השנה תעמוד הריבית בישראל על 4.25% שהיא הריבית שמגולמת כרגע בשווקים; שמיר מייחסת את העלייה בהוצאה הפרטית בישראל לתשלומי העברה של הממשלה
ניצן כהן | 
נירה שמיר (צילום רמי זרניגר, Magma Images, shutterstock)
נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט מעריכה שהריבית בישראל תעמוד בסוף השנה על 4.25%, רמה נמוכה ב-0.25% מהריבית היום בישראל. שמיר מדגישה שזו הריבית שמגולמת כרגע בשווקים ומכאן שלפחות לשיטת שמיר, אנחנו נמצאים בנקודת האיזון ומכאן הכל צריך לעבור את התקנון המתבקש.
שמיר מנמקת את ההערכה הזו בכך שנתוני הפדיון של ענפי המשק מצביעים על התאוששות מהירה ברבעון הראשון של 2024, לאחר ירידה דרמטית ברבעון האחרון אשתקד. "כך, נרשם גידול של 9% בינואר-פברואר לעומת הרבעון האחרון של 2023 (ממוצע חודשי במחירים קבועים), אם כי, היקף הפדיון עדיין נמוך ב-2% בהשוואה ל-Q3/23.
 
"ברמה ענפית, רואים גידול מהיר בשיעור דו-ספרתי באותם מגזרים שעמדו במוקד הפגיעה בסוף 2023, ובהם, ענפים שקשורים לענף הבניה, אלה שקשורים לצריכה הפרטית - מסחר, שירותי אוכל, חינוך, אמנות, בידור ופנאי ובענף התחבורה.
"במגזר ההייטק ניתן להבחין בשונות גבוהה בין התעשייה לשירותים. בעוד בענפי התעשייה, שהינם עתירים חברות ביטחוניות, לא נצפתה נסיגה בפעילות בסוף 2023, הרי שבחברות הנמנות על מגזר שירותי הייטק נרשמה נסיגה בתקופה זו והתרחבות מהירה בראשית 2024. כתוצאה, רמת הפעילות בתחילת השנה במגזר שירותי ההייטק גבוהה מזו של ערב המלחמה ב-2%, בעוד שבמגזר התעשייתי גבוהה רמת הפדיון בכ-10%.
"נתוני הפדיון עשויים לרמז על קצב צמיחה גבוה של התוצר העסקי ברבעון הראשון של 2024, שאפשר ואף יפתיעו לטובה (אלה יפורסמו ב-16/5). נזכיר, כי ברבעון האחרון אשתקד התכווץ התוצר העסקי בשיעור רבעוני של 10%, ועל-פי נתוני הפדיון, ניתן להעריך בזהירות רבה, כי ברבעון הראשון צמח התוצר העסקי בשיעור רבעוני של 7% לערך.
"אינדיקציה נוספת להתאוששות המשק, עולה מנתוני הרכישות בכרטיסי אשראי לרבעון הראשון של השנה. היקף הרכישות, שהצטמצם משמעותית ברבעון האחרון אשתקד, עלה בשיעור חד ברבעון הראשון, וכך היה גבוה ב-4.5% לעומת הרבעון השלישי של 2023 (בישראל בלבד, במחירים קבועים), זאת תוך גידול ברובם המכריע של התחומים. כמחצית מהגידול מקורו במוצרי תעשיה, ובעיקר הלבשה והנעלה, וכן מוצרי חשמל ואלקטרוניקה.
"בנוסף, חלק משמעותי מהגידול נגזר מהתחומים מזון, מחשבים ותוכנה. להערכתנו, את הגידול בהיקף הרכישות בארץ, יש לייחס בעיקר להעברות של הממשלה לאזרחים, על רקע המלחמה, ולעובדה שפחות ישראלים יצאו לחו"ל. בנוסף, מפונים מאזורי הלחימה שנאלצו לרכוש מוצרים, ובה בעת עונת החורף שהייתה קרה מהרגיל" כותבת שמיר בסקירה השבועית שלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה