השוק

בנק ישראל מזהיר: הקורונה מסכנת את החזרי המשכנתאות לבנקים

התכנית לדחיית החזרי המשכנתאות אמנם נתנה ללווים זמן להתארגנות, אך בצל התמשכות המשבר והאבטלה מתגבר החשש שמשקי הבית לא יעמדו בנטל החובות ויגיעו לחדלות פירעון שתסכן את יציבות המערכת הבנקאית
איתי פת-יה |  1
אמיר ירון (צילום דוברות בנק ישראל, freepic)
לבנקים נשקפת סכנה בהחזרי המשכנתאות מצד הלקוחות – כך מזהיר היום (ד') בנק ישראל בדו"ח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של 2020. התכנית לדחיית ההחזרים שהוביל הבנק אולי נתנה ללווים מרחב נשימה, אבל היות ונגיף הקורונה עדיין כאן ואיתו גם האבטלה, לא בטוח שיוכלו לעמוד בתשלומים לבנק. בדו"ח אף נכתב כי "אובדן תעסוקה או ירידה בשכר עלולים לסכן את החוסן של משקי הבית ואת היציבות הפיננסית של המערכת הבנקאית".
נראה כי בבנק כעת משנים את הטון ונותנים מקום גם לתחזיות הפסימיות, בשונה מתחילת המשבר אז עוד הדגישו כי המערכת הבנקאית הגיעה אליו במצב טוב ועם כריות ביטחון מספקות. בפיקוח על הבנקים אף הורידו אז באחוז את יחס הלימת ההון הנדרש מהבנקים, זאת כדי שיוכלו להעמיק הלוואות נוספות ללקוחות. הקביעה ההיא אמנם הייתה נכונה, אולם המציאות מאז השתנתה.
"דמי האבטלה לא רק מוגבלים בזמן (בהתאם לגיל) אלא גם נותנים פיצוי חלקי בלבד לשכר שהעובד השתכר לפני המשבר", מזכירים בבנק, "פגיעה בתעסוקה ובהכנסה של משקי הבית משפיעה על יכולתם לשרת את החוב". לפי הוראת בנק ישראל מ-2013, אין להעמיד ללקוח משכנתא שיחס ההחזר החודשי בה עולה על 40% מסך ההכנסות החודשיות של הלווה. אותם משקי בית להם התחייבויות גדולות ביחס להכנסה, בין אם מדובר במשכנתא לבדה ובין אם בחובות נוספים, עלולים להגיע לחדלות פירעון.
בעוד שדחיית תשלומי המשכנתאות וההלוואות הצרכניות מאפשרת למשקי הבית תקופת התארגנות, מי שדחה את תשלומי המשכנתא התחייב לתשלומים חודשיים גבוהים יותר בעתיד, שכן הסכומים שנדחו ייפרסו לאורך המקורי של חיי המשכנתא. ואולם, העלייה בהסתברות להישאר באבטלה היא שמהווה את העיקרי על תיק המשכנתאות.
בהקשר זה מצוין בדו"ח כי לפי חטיבת המחקר של הבנק צופה אבטלה בשיעור 9% בסוף 2020 ו-6% בסוף 2021 בקרב בני 25–64, זאת בתרחיש הבסיסי. בתרחיש הפסימי יותר מדובר על 11.0% ו-9.0%, בהתאמה. בבנק מעריכים כי אצל בין 49-55 אלף משקי בית ישנו כעת לפחות מושבת אחד עקב הקורונה, והם אלו המתקשים להחזיר את המשכנתא.
מנגד, בדו"ח נכתב כי קרוב ל-60% מהמשכנתאות ניתנות כיום עם שיעור החזר חודשי הנמוך מ-30%. לגבי אלה הוסבר כי גם אם הכנסתם תרד ב-20%, שיעור ההחזר הממוצע לא אמור לחרוג מ-40%. עוד נתון מעודד המאזן במעט את האזהרה של הבנק, הוא ש-84% מאלו שדיווחו על חזרה לעבודה הם בני 20-54, קבוצה בה שכיחות גבוהה של נוטלי משכנתאות. ועדיין, בקרב כלל הישראלים בקבוצה גיל זו, מדובר על 18.6% בלבד ששבו לעבוד, כשהממוצע הכללי של נמוך עוד יותר – 17.7%.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בנק ישראל האחרון שיכול להטיף מוסר
    אביעד 07/2020/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לו בנק ישראל היה נותן הוראה לבנקים לדחות את ההלוואות לסוף התקופה , בכך הוא היה מיקל על הציבור לו בנק ישראל היה נותן הוראה לבנקים לעשות את הפרוצדורה של דחיית ההלואות באופן טלפוני ולא מבקש גם מהערבים להלואות להגיע פיזית ולאשר את דחיית ההלואות מעבר ל3 חודשים גם היה מיקל בכך על הציבור הבנקים בישראל ובמק ישראל בראשם ראויים לכל גינוי המגיע להם בצדק על אטימות והתנשאות על הציבור
    סגור