השוק

טירוף ההנפקות: מה משותף לחברות שנסקו בענק עם כניסתן לשוק ההון?

חברות טכנולוגיה, סייבר, תוכנה וגם בריאות ומזון רשמו הנפקות ענק במהלך משבר הקורונה, בשנת שיא ל-IPO's מזה שני עשורים. מירי סגל, מומחית לשוק ההון האמריקאי: "החברות שמצליחות הן אלו שיודעות לנצל את המומנטום, להתקשר עם הקורונה וגם לחשוב על היום שאחרי"
שרון טל | 
צילום ויקימדיה
משבר הקורונה הביא עמו אי ודאות אך גם הזדמנויות רבות. בצל המשבר ולמרות הקורונה, החליטו חברות רבות לצאת להנפקה ועשו את זה בגדול. כך ביום אחד, חברות הכפילו את שוויון וחלק אפילו הפכו ל"חד קרן" כחברות הייטק עם שווי החוצה את מיליארד הדולרים. אחת ההנפקות האחרונות הזכורות היא של פלטפורמת ההשכרה לטווח קצר Airbnb שזינקה ביומה הראשון בבורסה בכ-113%, לשווי של כ-100 מיליארד דולר, זינוק אסטרונומי שהפתיע אפילו את מנכ"ל החברה.
משבר הקורונה גרם לחברות טכנולוגיה רבות לצאת להנפקה. ביניהן חברת אחסון הענן Snowflake שזינקה בשיעור של 112% בהנפקה אותה החלה בשווי של כ-30 מיליארד דולר בלבד, לאחריה הגיעה לשווי של כ-70 מיליארד דולר. חברה נוספת בתחום התוכנה היא Jfrog, שזינקה ביומה הראשון בכ-50% ומאז המשיכה במגמה החיובית. 
כשמדינות רבות בעולם יוצאות ונכנסות מסגר, גם ענף משלוחי המזון תפס תאוצה, וזה גם בא לידי ביטוי בהנפקה של חברת משלוחי המזון Doordash, שהכפילה עצמה כמעט פי ארבעה. החברה הונפקה בשווי ראשוני של כ-15 מיליארד דולר, ביומה הראשון זינקה ב-86% ובסיום ההנפקה הגיעה לשווי של כמעט 60 מיליארד דולר.
אלו רק דוגמאות לחברות שהצליחו לרשום הנפקות מוצלחות מאוד, אך מה משותף לכולן? שוחחנו עם מירי סגל, מייסדת ומנכ"לית MS-IR, משרד מוביל לקשרי משקיעים בניו יורק, מומחית לשוק ההון האמריקאי והישראלי ויועצת אסטרטגית לרשות לניירות ערך, שניתחה עבור ice את המאפיינים הבולטים לאותן חברות שהנפיקו בענק.
"שנת שיא בהנפקות"
סגל מסבירה כי משבר הקורונה שינה את תמונת המציאות ויצר כר פורה ורווחי ביותר להנפקות טכנולוגיות: "שנת הקורונה הביאה איתה שיא בהנפקות מזה שני עשורים, עם כמעט 480 הנפקות בבורסה האמריקאית, פי שלושה לעומת השנה שעברה. גויסו כמעט 170 מיליארד דולר בהנפקות, 70% יותר מהשנה הקודמת, מבחינת מספרים, זה מדהים. המשבר הנוכחי גרם לתהליכים שחברות כמו זום ואמזון חשבו שיקח שנים, אבל הן קרו בכמה חודשים".
מה משותף לכל החברות שהנפיקו וזינקו באופן אסטרונומי ביום הראשון?
"היו תחומים מסוימים שהתניעו את המגמה הזו, מהחברות הגדולות שנקראות מניות פאאנג, (ראשי תיבות של פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל. ש.ט) - חמש חברות הטכנולוגיה האמריקאיות שהתניעו אחריהן את רוב מניות הטכנולוגיה בזכות הצרכים שנוצרו במהלך משבר הקורונה.
מה שמשותף לכל ההנפקות המוצלחות זה שכל החברות האלה בעצם מתחברות לתחומים של עבודה מרחוק במרחב הדיגיטלי, בין אם בנושא ביג דאטא ופלטפורמות ענן, סייבר, או בנושא בריאות דיגיטלית, שהצורך בשירות זה גדל משמעותית בקורונה. המשותף לכל החברות היא שוק מאוד גדול והאפשרות לצמוח בתקופה זו עם טכנולוגיה ייחודית מותאמת קורונה. החברות שמצליחות הן אלו שיודעות לנצל את המומנטום, להתקשר עם הקורונה וגם לחשוב על היום שאחרי".  
freepik
 צילום: freepik 
לא חוזרים אחורה
לדבריה של סגל: "המשבר הזה שונה מבחינת הגודל והדרמה שלו, כיוון שהוא יצר הזדמנויות שהן כאן כדי להישאר. אנשים יעבדו אחרת, יעשו ספורט אחרת, יצרכו בידור אחרת ויעשו עסקים אחרת. אם בעבר חברות שכולם חשבו שהן צריכות לטוס לקצה השני של העולם ולסבול מג'ט לג ולהתרוצץ ולגייס כספים, היום יודעים שקודם כל עושים את המצגת מהמשרד וכך גם אפשר להגיע להרבה יותר משקיעים בו זמנית ולגייס כספים מכל העולם. דוגמה כזו היא חברת נובה מכשירי מדידה (Nasdaq: NNMI) שניצלה את הריביות הנמוכות ובמקום לגייס 150 מיליון דולר באג"ח להמרה הגדילה ל-200 מיליון דולר בשל ביקושים גוברים, ואת כל זה עשו בכמה ימים, בלי לטוס בכלל".
חברות נוספות שהצליחו הן בתחום הבריאות הדיגיטלית ובתחום הקוסמטיקה. סגל נותנת כדוגמה גם את חברת אינמוד (Nasdaq: INMD): "עם פרוץ המשבר המניה צנחה לשפל אך ברגע שהייתה קצת התאוששות והיה ניתן לחזור לניתוחים אלקטיביים, המניה נסקה מ-14 דולר ל-50 דולר והגיעה לשווי שוק של מיליארד וחצי דולר".
*גילוי נאות: נובה ואינמוד הינם לקוחות של MS-IR. 
מה גרם לזה להערכתך?
"אנשים כל היום בזום מסתכלים על עצמם איך הם נראים ורוצים לשפר את מה שהם רואים. זה גורם להם לרצות טיפולים קוסמטיים וגם מוכנים להוציא על זה כסף. למרות שאינמוד הייתה ללא הכנסות שלושה חודשים, בהיבט השנתי היא שמרה על איזון בשל הזינוק הגדול שחוותה לאחר השלב הראשון של המשבר".
בין מיינסטריט לוול סטריט
סגל מסבירה כי משבר הקורונה הביא עמו מצב בו מחד חווינו מיינסטריק בו השוק עבר פגיעה קשה עם צניחה באבטלה ומצד שני ובאופן הפוך לגמרי, שוק ההון האמריקאי בוולסטריט שבר שיאים של כל הזמנים.
סגל מסבירה כי במהלך המשבר עלו הזדמנויות רבות ומי שידע לנצל את המומנטום, גם הרוויח בגדול: "חברות עם הנהלה נכונה שיודעות לתפוס את המומנטום, לזוז מהר עם העובדים שלהן ולעשות אדפטציה למצב, הן אלו שמצליחות. the trend is your friend"". סגל מבהירה נקודה נוספת: "דבר משמעותי ברגעי משבר הוא ההנהלה, שבמקום להילחץ ולפטר עובדים, יודעת לשמר ולהוביל את החזון".
מירי סגל, צילום: נעמי הירשמן-רוה

מה צפוי לנו ב-2021? 
"ההכרזה של אפל על כניסה לשוק המכוניות האוטונומיות תמשוך את השוק, כי אנחנו יודעים שכאשר אפל מכריזה על משהו, לא רק שזה יקרה, אלא גם בצורה הטובה ביותר. אני מאמינה שההכרזה של אפל תמשיך לעורר את השווקים. החברות שידעו להציע פתרונות של עבודה מרחוק, של בריאות דיגיטלית וחברות ענן ימשיכו לצמוח ואנחנו נראה שהאופטימיות כן תימשך לתחילת 2021. 
בנוסף, אני מעריכה כי גם כשנצא יחסית מהמשבר וניתן יהיה לערוך כנסים, נעבור למודל היברידי שמשולב גם אונליין וגם מפגשים. מצד אחד אנשים יהיו צמאים למפגשים פנים מול פנים, ומצד שני תעמוד בפניהם אפשרות נוספת לעשות עסקים. העולם הולך להשתנות". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה