השוק

קצב האינפלציה השנתי עומד על 2.4% - האם בנק ישראל יעלה את הריבית?

האינפלציה מתחילה להרים ראש; מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-1.5%; קצב האינפלציה השנתי מגיע לרף העליון של יעד יציבות המחירים והוא עומד על 2.4%
ניצן כהן |  1
בורסה ניירות ערך (צילום pexels pexbay)
האינפלציה מתחילה להרים ראש ובחודש מאי עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.4% כשמתחילת השנה עלה המדד ב-1.5%. קצב האינפלציה השנתי עומד על 2.4%, רמה שמתקרבת לרף העליון של יעד יציבות המחירים שעומד על אינפלציה שנתית בטווח של 1% עד 3%.
יש לציין כי קונצנזוס ההערכות מדבר על כך שעליית המדרגה האינפלציונית היא קצרת טווח והיא מגלמת למעשה את היציאה המהירה ממשבר הקורונה ואת תוכניות החילוץ האגרסיביות של הממשלה.
עליית המדרגה האינפלציונית קצרת טווח בעיקר בשל העובדה כי הסכמי העבודה בישראל אינם צמודים למדד המחירים לצרכן ולכן הנחת העבודה היא שהמחירים עולים ולכן יצטננו הביקושים כך שבסופו של דבר תתכנס האינפלציה למרכז יעד יציבות המחירים שנע סביב ה-2% לשנה.
התהליך שעובר על ישראל דומה לתהליך שעובר על ארה"ב ונראה כי בשלב הזה אין לבנקים המרכזיים תוכניות להעלות ריבית ולצנן את הביקושים דרך הריבית אבל יחד עם זאת יש לציין כי אם האינפלציה תרים ראש ותמשיך לעלות בקצבים שאנחנו רואים בחודשים האחרונים לא תהיה ברירה למקבלי ההחלטות אלא לעשות מעשה בדמות העלאת ריבית או לחילופין צמצום ההוצאה הממשלתית.
שר האוצר, אביגדור ליברמן,אמר  כי בכוונתו להתמודד עם עליית המחירים בישראל שמקבלת ביטוי באינפלציה עולה. ליברמן הוסיף כי אין בכוונת ממשלת האחדות להעלות מסים כך שלמעשה אין יותר מדי ברירות ויש צורך לצמצם את ההוצאה הציבורית כדי להאט את קצב עליית המחירים המחירים.
בימים האלה פועל משרד האוצר לגבש מתווה תקציבי לשנתיים הקרובות, מה שמשדר שליטה ולכן לעליית המדרגה האינפלציונית אין כרגע השפעה מיידית על התהליכים הכלכליים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא מקשיבים לנגיד
    סוחר 06/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשהנגיד נתן לכולם אפשרות לקחת משכנתאות בפריים הייתה לו אמירה חד משמעית לגבי משקי הבית בישראל
    סגור