השוק

בנק ישראל במסר לליברמן: יהיה צורך בהעלאות מסים

אחרי 3 שנים ללא תקציב מאושר בנק ישראל ממליץ לממשלה לפעול להקטנת החוב הלאומי ולשפר את יעילות השירות הציבורי ומערכת החינוך תוך שיפור המיומנויות של הציבור החרדי
ניצן כהן | 
אמיר ירון (צילום עמוד הפייסבוק של בנק ישראל עריכה אייס)
אחרי 3 שנים ללא תקציב מאושר מפרסם היום (רביעי) בנק ישראל את המלצותיו לממשלת האחדות החדשה בתחום הכלכלי לשנים הקרובות. נזכיר כי הכלכלה הישראלית (והעולמית) מתמודדת עם תוצאות משבר הקורונה שהביא לעלייה משמעותית בחוב הלאומי כמו גם בגירעון התקציבי ופגע במיומנויות של הדור הצעיר.
בבנק ישראל מחלקים את ההמלצות למספר חלקים שהמרכזיים שבהם הוא שיפור המיומנויות האנושיות, השקעה בהון הפיזי ובטכנולוגיות, פיתוח המערכת הפיננסית והסרת חסמים בירוקרטיים ושיפור היעילות של השירות הציבורי.
בנק ישראל מציע לשפר את מערכת החינוך תוך שימת דגש על הישגי התלמידים ביחס להישגים של מקביליהם בעולם. בבנק ישראל קוראים לחזק את מערכת החינוך בקרב תלמידים מרקעים סוציו-אקונומיים חלשים במקביל לשיפור המיומנויות של החברה החרדית כך שאלה יוכלו להצטרף לשוק העבודה, לחזק אותו ולייצר צמיחה.
עוד קוראים בבנק ישראל לשפר את תשתיות התחבורה, הטכנולוגיה והדיור כך שהשקעות בסעיפים אלה הם מחוללי צמיחה בשל ההוצאה הגדולה שנלווית אליהם אולם לאחר הצמיחה שתנבע מהשקעות בסעיפים אלה הרי שנפגוש כלכלה מתקדמת עם יכולת תחבורתית וטכנולוגית גבוהה שתומכת בצמיחה.
באשר למערכת הפיננסית, קובע בנק ישראל, כי יש להמשיך ולפתח את שוק האשראי ולהגדיל את הנגישות של ציבור רחב יותר לאשראי כמו גם לעסקים מגוונים מה שיאיץ את קצב ההתפתחות של הכלכלה המקומית.
באשר לייעול המערכת השלטונית ברור כי בזבוז זמן יקר על קבלת שירות ממשלתי כמו גם חוסר היעילות במתן היתרים, רישיונות והסרת חסמים נוספים פוגע ביעילות ובפיריון של הסקטור הפרטי ולכן יש להקל ככל שניתן על הסקטור הפרטי, לייעל ולהנגיש את השירות הציבורי לציבור.
עוד אומרים בבנק ישראל כי יש לפעול לצמצם את הגירעון בתקציב הממשלה ולהחזיר את החוב הלאומי לרמה של טרום משבר הקורונה, רמה שהייתה כ-65% חוב תוצר. את התהליך האלה יש לעשות בהדרגה כשהמימון של תוכניות אלה צריך לבוא מתמהיל של הפחתת ההוצאה הציבורית, העלאת מסים ושימוש מושכל בחוב.
יש לציין כי אין סתירה בין הפחתת ההוצאה הציבורית, לקיחת אשראי והעלאת מסים לבין התוכנית הכוללת שנושאת על גבה הוצאה גדולה. ההוצאה אמורה להיות ממומנת על ידי העלאה של שיעורי הצמיחה מה שיביא בהגדרה לעלייה בהכנסות המדינה ממסים ושימוש נכון בכספי המסים יביא לירידה בגירעון כמו גם בחוב הלאומי שיכול לרדת בשיעורים מתונים ולאורך זמן לרמה הנכונה של 65% תוצר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה