השוק

יועצי המשכנתאות: רבע מלוקחי משכנתא בעשור האחרון מיחזרו אותה

סקר שערכו בהתאחדות יועצי המשכנתאות מגלה תמונה מעניינת לפיה מחצית מלוקחי המשכנתאות בשנים האחרונות ביצעו סקר שוק בין הבנקים השונים; אך עדיין מעט מידי לוקחי משכנתאות בעשור האחרון ניצלו את הריבית הנמוכה כדי למחזר אותה
ניצן כהן |  1
נדל"ן בארץ (צילום פלאש 90)
24% ממשקי הבית שלקחו משכנתא ב-10 השנים האחרונות, ניצלו את הריבית הנמוכה כדי למחזר אותה. כך עולה מסקר שערכה חברת המחקר פאנל פאנלס פוליטיקס עבור התאחדות יועצי המשכנתאות לקראת כנס של ההתאחדות שהתחיל היום. מהסקר עולה כי מרבית אלה שלא מיחזור משכנתא חששו מ"עמלת הפירעון המוקדם" חלקם מהליך מסורבל ומחצית מאלה שלא מיחזור את המשכנתא חשבו שהתהליך הזה לא כדאי עבורם.
יש לציין כי אמנם פירעון מוקדם של משכנתא גורר איתו תשלום לבנק שידוע בכינוי "עמלת פירעון מוקדם" אבל אין מדובר בעמלה אלא בפיצוי לבנק שמפסיד ריבית בשל הפסקה חד צדדית של העסקה איתו.
 
נסביר לרגע את התהליך. כשאדם לוקח משכנתא למעשה הבנק מגייס כסף בשוק ההון בריבית מסויימת ונותן את הכסף הזה כמשכנתא בריבית גבוהה יותר לציבור. בעוד הלקוח יכול לבקש לפרוע מוקדם יותר את המשכנתא הרי שהבנק לא יכול לעשות את זה ולכן נוצרת לבנק הוצאה שהוא לא צפה אותה ולכן הוא מבקש פיצוי על אובדן ההכנסה הזו - זו העמלה המדוברת. היא לא קנס וגם לא ניסיון "לדפוק" את הציבור אלא עסקה שיש בה שני צדדים כשצד אחד יכול לבקש לצאת מהעסקה בכל רגע נתון והצד השני מוכן לזה, עם תשלום פיצוי. בקיצור תהליך טבעי.
נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר של התאחדות יועצי המשכנתאות הוא החלק ההולך וגדל שלהם בתעשיית המשכנתאות. למעשה בין השנים 2018 ל-2020 כמעט מחצית מלוקחי המשכנתאות נעזרו ביועץ משכנתאות כשבשנתיים האחרונות כ-60% מלוקחי המשכנתאות נעזרו ביועץ חיצוני וזה דווקא תהליך טוב שעוזר ללקוח שאינו מצוי בנבכי עולם הבנקאות לעשות "שופינג" נכון יותר ולנצל את כושר המיקוח שלו מול הבנקים.
עוד עולה מנתוני התאחדות יועצי המשכנתאות כי נתוני המיחזורים לשנת 2021 מראים כי 20% מהמשכנתאות החדשות היו למעשה מיחזורי משכנתא קיימת, מתוכם 15% מחזורים פנימיים ורק 5% מחזורים חיצוניים. לעומת שנת 2020 בה סך המיחזורים ביחס למשכנתאות עמד על 25% בחלוקה של 18% מחזורים פנימיים ו7% מיחזורים חיצוניים.
המשמעות, לפי התאחדות: מיחזורי המשכנתא גם הפנימיים וגם החיצוניים נמצאים בירידה משמעותית למרות ביטול מגבלת שליש הפריים ע"י בנק ישראל.
נתונים אלו תומכים בממצאי הסקר החדש שמראים כי רוב הממחזרים לא דיווחו על קשיים בתהליך המיחזור, הנתון הזה מסתדר עם העובדה שמיחזורים חיצוניים הם מיעוט קטן במערכת 25% ואילו רוב הממחזרים 75% ביצעו מיחזור פנימי בלבד, שהוא אכן תהליך קל בהרבה לעומת מיחזור חיצוני.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זו בדיוק הסיבה שבגללה אם מחירי הנדלן ימשיכו לעלות זה
    M 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יעלה לנו ביוקר, כי במצב של חוסר יכולת פרעון המשכנתא אפילו ל1/3 מלוקחי המשכנתאות עכשיו שלוקחים עח דירה ועוד דירה ו'יכולת החזר' השוק קורס. חייב להפשיר יותר קרקעות ולמנף בערים תטכניות פינוי בינוי עמ שהמחירים ישארו שפויים ותהיה יציבות אפשרית לעתיד. לתת אפשרות גם למוסדות חוץ בנקאיים עם מימון משלהם לתת משכנתא. אי אפשר שכלכלת מדינה תתבסס כולה רק על משכנתאות שבנקים נותנים,זה לשים את כל הביצים בסל אחד. אני רואה אנשים שלוקחים משכנתא ועוד משכנתא עח שכירות ועוד משכנתא וכשאת רוב הדירות קונים "משקיעים" שלא באמת יש להם את כל הכסף..זה יכול להיות מתכון לנפילה קשה של שוק ההון אחכ.
    סגור