השוק

בנק ישראל לא נבהל מהאינפלציה - מתי הריבית תתחיל לעלות?

נגיד בנק ישראל החליט להותיר את הריבית ללא שינוי חודש נוסף כשהוא נכנס לעמדת המתנה לקראת העלאות ריבית בארה"ב; האינפלציה, למרות עליית המדרגה שלה, עדיין נמצאת בשליטה ועומדת ביעדי יציבות המחירים
ניצן כהן | 
אמיר ירון (צילום פלאש 90/ נעם רבקין פנטון)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, החליט לא להעלות את הריבית החודש. ההחלטה תואמת את התחיות המוקדמות ולמעשה בנק ישראל נכנס לעמדת המתנה לקראת רצץ העלאות הריבית בארה"ב שתחייב אותו להצטרף לתהליך. הנימוק המרכזי להותרת הריבית ללא שינוי היא הניתוח של בנק ישראל לפיו למרות עליית המדרגה האינפלציונית, עדיין זו נמצאת תחת שליטה.
בבנק ישראל אומרים היום כי למרות רמת התחלואה הגבוהה וריבוי הבידודים, הפעילות הכלכלית במשק ממשיכה לתפקד באופן נאות. "על פי האומדן הראשון לנתוני החשבונאות הלאומית לרבעון הרביעי, התוצר בשנת 2021 צמח ב-8.1%, מעבר לצמיחה החזויה, ובמונחי תוצר לנפש ב-6.3%. ברבעון הרביעי זינק התוצר ב-16.6%. רמת התוצר חצתה לראשונה מאז פרוץ הקורונה את קו המגמה של טרום המשבר".
באשר לשוק העבודה ושוק הנדל"ן, אומרים בבנק ישראל כי "נתוני שוק העבודה לחודש ינואר מצביעים על יציבות ברמת התעסוקה הכללית, והיא אינה רחוקה מזו ששררה טרם המשבר. גם בשיאו של גל האומיקרון, במחצית השנייה של ינואר נרשמה יציבות במדדי התעסוקה.
"שיעור האבטלה הרחבה ירד בינואר ל-5.6%. שיעור התעסוקה המותאם נותר ללא שינוי משמעותי ועומד על 60.2%, המבטא פער של כ-65 אלף מועסקים משיעור התעסוקה הממוצע ב-2019. מספר המשרות הפנויות נותר ברמתו הגבוהה גם בחודש ינואר.
"מגמת עליית מחירי הדירות האיצה בחודשים האחרונים ואלו עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים ב-11.3% קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. המשקיעים הגבירו את קצב הרכישות שלהם באוקטובר ובנובמבר לפני העלאת מס הרכישה והקטינו את הרכישות לאחריו. היקף המשכנתאות בינואר ירד בהשוואה לנתוני סוף שנת 2021, אך הוסיף להיות גבוה בהשוואה היסטורית. לצד אלו, קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות עדיין נותר מתון יחסית".
לסיכום ניתן להגיד שבנק ישראל כרגע לא ממהר להעלות את הריבית מאחר והאינפלציה נמצאת עדיין בשליטה ועד שהפדרל ריזרב לא יעלה את הריבית, ולא יווצרו כאן פערי ריביות הרי שניתן למשוך את התהליך הזה כשבבנק לאומי מעריכים שמדובר בתהליך שיתחיל בישראל רק במחצית השניה של השנה.
הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, גיא בית אור אומר בתגובה להחלטת בנק ישראל כי "כפי שהערכנו, בבנק ישראל לא יכלו להישאר אדישים לנתונים האחרונים שיצאו במשק הישראלי ואותתו כי הריבית בישראל צפויה להתחיל ולעלות בחודשים הקרובים. בפרט, בבנק ישראל כתבו כי לראשונה רמת התוצר חצתה את קו המגמה של טרום המשבר – או במלים פשוטות פער התוצר נסגר.
"בכל הנודע לאינפלציה, בהודעה נכתב כי האינפלציה בסביבות הגבול העליון של יעד יציבות המחירים וציפיות האינפלציה אמנם עלו אך הן עדיין מצויות בגבול היעד. בנוסף בבנק ישראל הדגישו את ההאצה במגמת העלייה במחירי הדיור. להערכתנו, בנק ישראל צפוי להתחיל בתהליך עליית הריבית בחודש אפריל כאשר הריבית צפוי לעלות בין 3 ל-4 פעמים במהלך השנה הקרובה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה