השוק

מאסק במלחמה: זו המדינה שהאיש העשיר בעולם מחרים

אילון מאסק לא מוכן לייצר מכוניות טסלה במדינה שלא מוכנה לתת לו למכור אותן קודם – האם זה מקרה שזה קורה לאחר חיכוך אחר של מאסק עם אותה ממשלה?
יאיר מור | 
אילון מאסק (צילום יוטיוב/ pexels, Insider News)
האם האיש העשיר בעולם "מחרים" את המדינה השנייה בגודל האוכלוסייה? בסוף השבוע התקיימה התכתבות מעניינת בין אילון מאסק לשני משתמשי טוויטר הודים, המעוררת שאלות בנוגע להתנהלותו העסקית של מאסק.
"סטארלינק אושרה על ידי הפיליפינים", צייץ מאסק בחגיגיות ביום שישי בערב לפי שעון ישראל, שעה וחצי לפני בשורה זהה לגבי אישורי הפעלת שירות האינטרנט הלווייני של חברת החלל שלו, SpaceX, בניגריה ומוזמביק, עליה העירה החברה כי "כעת Starlink מורשה (מלשון רישיון; י"מ) בכל שבע היבשות!".
 
משתמש הודי ענה לו: "אילון, יש עדכון על אישור ושימוש ב-Starlink בהודו? החזון של Starlink לספק חיבור אינטרנט זול ומהיר בכל רחבי העולם מדהים... Starlink בהודו תהיה להיט מוחלט!" לאחר שמאסק ענה כי "אנו ממתינים לאישור הממשלה", שאל גולש אחר מהמדינה: "מה עם טסלה? האם טסלה תייצר מפעל בהודו (שגיאת הניסוח במקור; י"מ) בעתיד?".
על כך ענה מאסק: "טסלה לא תקים מפעל ייצור במקום שבו איננו מורשים קודם כל למכור ולשרת מכוניות".
 
הציוץ הזה מלמד על רמת עקשנותו של מנכ"ל טסלה. רק בחודש שעבר כמעט התחנן שר התחבורה של המדינה, ניטין גַדקארי, שהחברה תקים מפעל במדינה: "בקשתנו ממנו היא לבוא להודו ולייצר פה. אין לנו בעיות. הספקים זמינים, אנחנו מציעים כל מיני טכנולוגיות, ולכן מאסק יכול להוריד את העלויות. הודו היא שוק עצום, וגם מציעה הזדמנויות ייצוא טובות. מאסק יכול לייצא מכוניות טסלה מהודו", הוא אמר.
עם זאת, מאסק, כאמור, לא מוכן להקים מפעל רק למטרות ייצוא, אלא מתעקש שהמדינה תיתן לו למכור מכוניות בשטחה. על כך ענה, למעשה, השר כבר בפברוראר, כאשר פלט שמבחינת ממשלת הודו, אם טסלה לא תייצר את המכוניות במדינה, הן תישארנה אסורות לנהיגה בכבישיה. הדברים נאמרו לאחר שמאסק התלונן בינואר על כך שאי אפשר למכור מכוניות טסלה במדינה "בשל אתגרים עם הממשלה".
 
בקיץ שעבר צייץ מאסק תלונה על כך שהודו מטילה את מס הייבוא הגבוה בעולם על רכבים – מה שלא נכון עובדתית, אך נכון ספציפית לגבי טסלה; זאת משום שהודו מטילה מס של 60% על מחיר הרכב, המשלוח והביטוח על רכבים שמחירם עד 40,000 דולר, ו-100% על רכבים שמחירם מעל הרף הזה. בישראל מוטל מס בגובה של יותר מ-100% על ייבוא רכב בכל מחיר שהוא – אך לרכבים חשמליים, כמו אלה של טסלה, יש פטור מיוחד ושיעור מס מופחת של כ-30% בלבד. לכן, בישראל נהנית טסלה ממס נמוך יותר משיעור המס הרגיל כאן, בעוד בהודו הממשלה מסרבת לתת לה פטור כזה – אלא אם כן, כאמור, הרכבים ייוצרו על אדמת המדינה.
בינתיים, סניף טסלה שהוקם בהודו בשנה שעברה קיבל לפי דיווחים הנחיה לנטוש את מאמצי המכירה במדינה ולקדם את המותג במדינות המזרח התיכון ואסיה.
לא מדובר בסכסוך היחיד של מאסק מול הודו: כאמור, גם מיזם האינטרנט הלווייני שלו נמצא בחיכוך מול ממשלתו של נרנדרה מודי; בשנה שעברה החלה SpaceX להציע להודים הזמנות מוקדמות של ערכות חיבור לשירות האינטרנט שלה, אך עד מהרה הממשלה דרשה מהחברה לעצור את המכירה ולהשיב לאזרחים את כספם, משום שהיא אינה מורשית להתחיל למכור שירות כל עוד אין לה רישיון להפעיל אותו. הממשלה אף יצאה בקריאה לאזרחים שלא להתפתות להזמין את הערכה, באופן שהשווה את היחס שלה ל-SpaceX ליחס שלה לתרמיות של ממש.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה