השוק

ישראכרט מגוונת את תיק האשראי: רכישה גדולה ממימון ישיר

ישראכרט תרכוש תיק אשראי של 850 מיליון שקל ממימון ישיר כשמשמעות הדברים היא ויתור על התחרות על כיסי הצרכנים וצמיחה באמצעות רכישה של תיקים קיימים
ניצן כהן | 
רן עוז (צילום פזית עוז, ויקיפדיה, פלאש 90)
האם ישראכרט נערכת להאטה כלכלית? האם חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל מוותרת על התחרות? אין תשובה ברורה לשתי השאלות האלה למהלך המוזר של הבוקר והוא: רכישת תיק אשראי של 850 מיליון שקל ממימון ישיר.
אין מה להתעכב על העסקה יותר מידי אלא כדאי לנסות לנתח את הדברים באספקלריה רחבה יותר. נכון לתום הרבעון הראשון של השנה הסתכם תיק האשראי הצרכני (ללקוחות פרטיים) של ישראכרט ב-4.1 מיליארד שקל. כדי להמשיך לצמוח ולמממש את היתרונות הגדולים של ישראכרט בשוק הזה, היא צריכה להילחם על כל לקוח, על כל עסקה ולהציע ערך מעבר לריבית וכן הלאה.
 
נסייג לרגע את הדברים. באופן עקרוני ישראכרט מעוניינת לגוון את תיק האשראי שלה. היא מעוניינת שהוא יצמח בין היתר, גם מרכישה של תיקים קיימים. ואם נלך עם ההסתייגות הזו צעד נוסף קדימה, הרי שתהליכים של דיגיטציה ופיתוח מוצרים עם ערך נוסף לוקחים זמן (לעיתים שנתיים בעולמות הפיננסים) ולכן יכול להיות שהדברים עומדים שם.
בעוד היינו יכולים להניח בביטחה שישראכרט תעשה את המתבקש ותצא למלחמה הקשה של התחרות בכאל ו-MAX הרי שאנחנו מגלים היום שישראכרט מעדיפה את הדרך הקלה יותר והיא רכישה של תיקים קיימים. המשמעות היא ויתור על תוספת הכנסות (הפער בין העמדת אשראי באופן עצמאי לרכישת תיק קיים שמותיר שולי רווח למוכר) וחמור עוד יותר: ויתור על התחרות.
הסבר נוסף למהלך המוזר של ישראכרט יכול להיות שהחברה מבינה שאנחנו הולכים למקומות של האטה כלכלית והקשחת החיתום בהעמדת אשראי צרכני ללקוחות ולכן מתבקש (אם אנחנו מעדיפים את ההסבר הזה) שאת היכולת של החברה לתת אשראי היא תעדיף להפנות לרכישת תיקים קיימים במקום להגיע למצב שיש לה יכולת לתת אשראי אבל היא חוששת לעשות זאת, בשל החמרה בתנאי המקרו.
כך או אחרת, כותב שורות אלה מעדיף את ההסבר הרציונלי יותר ושתכליתו: הנחת עבודה של האטה כלכלית, פגיעה ביכולת ההחזר של הלקוחות ומכאן עדיף להקדים תרופה למכה ולייצב תיק אשראי סולידי יחסית, מגובה בבטוחות (כלי רכב) שעבר חיתום אצל מתחרה.
 
כדאי להבין כי מטרת רפורמת שטרום שכפתה הפרדה של חברות כרטיסי האשראי מהבנקים, הייתה לייצר תחרות בין הגופים השונים על כיסו של הצרכן. עד עכשיו המצב הכלכלי היה כזה שניתן היה להילחם על הכיס של הציבור בהצעות ערך, כלומר ריבית נמוכה יותר וכן הלאה, אם כי הפרקטיקות השיווקיות נותרו מאחור.
התקווה הגדולה הייתה שהמוח של חברות כרטיסי האשראי ייצר מוצרים נוספים וחיבורים עם חברות פינטק כדי לא להגיע למצב שהן נלחמות על פיפסים בריבית אלא בהצעות ערך נוספות. אבל זה לא קרה ולכן לא נותר לחברה בסדר גודל של ישראכרט אלא לרכוש תיקי אשראי קיימים כדי להגן על עצמה בימים של האטה כלכלית ופגיעה ביכולת ההחזר של הלקוחות.
ישראכרט נחשבת לחברה שיכולה להפוך את שוק האשראי הצרכני על פניו. יש לה את היכולת הזו, ההון הכספי וההון האנושי לעשות את זה. אז מה קרה? איפה התחרות? איפה החדשנות? 
 
באשר למימון ישיר. היא נערכת לכניסה לתחום המשכנתאות ויכול בהחלט להיות שתמורת המכירה תופנה, בין היתר לעולם הזה. בקיצור חזרנו לעולמות של More Of The Same. שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה