השוק

ירידה של 26% בהנפקות האג"ח במחצית הראשונה של השנה

במחצית הראשונה של השנה ירד היקף הנפקות האג"ח ל-42 מיליארד שקל; 10 חברות היוו מחצית מהמנפיקים; גורם בשוק האג"ח: "מי שלא צריך לא לוקח כסף, גם התחרות עם הבנקים גדולה"
ניצן כהן | 
רונית הראל בן זאב (צילום אסנת רום)
ירידה של 26% נרשמה מתחילת השנה בהיקף הנפקות האג"ח. כך עולה מניתוח שערכו בחברת דירוג האשראי מעלות S&P. מהניתוח עולה כי מחצית מהיקף ההנפקות התרכזה אצל 10 חברות ואל תופתעו שמתוך 10 המנפיקים הגדולים - 3 היו בנקים.
בסך הכל גייסו בשוק האג"ח מתחילת השנה 42 מיליארד שקל שמהווים ירידה של 26% לעומת ההיקפים במחצית השניה של 2021 וזינוק של 75% לעומת היקף הגיוסים במחצית הראשונה של 2021.
 
הניתוח של מעלות S&P מגלה כי במחצית הראשונה של 2022 המשיכה לבלוט הדומיננטיות של המערכת הפיננסית כשבנקים גייסו כ-15 מיליארד שקל מתחילת השנה. היקף ההנפקות הגבוה של הסקטור הפיננסי במחצית הראשונה של 2022 ובמחצית השניה של 2021, במיוחד בהשוואה לתקופות שקדמו לכך, בא בעיקר כדי לתמוך בצמיחה הגבוהה בתיקי האשראי של הבנקים לאחר שזו הואטה בשנת 2020 כשפרץ משבר הקורונה.
בפעילות ההנפקות של הסקטור הריאלי, חברות הנדל"ן המשיכו להוביל והיקף ההנפקות של מגזר הנדל"ן הסתכם בכ-15 מיליארד שקל. סכום מהווה כ- 65% מהיקף ההנפקות של הסקטור הריאלי.
גורם מרכזי בשוק האג"ח אמר כי הירידה בהיקף הנפקות האג"ח במחצית הראשונה של השנה נובעת מעליית התשואות ומעליית האינפלציה מה שגרם לחברות שלא צריכות את הכסף באופן דחוף לא לגייס. "גם התחרות מול הבנקים גדולה" הוא מוסיף ואומר כי בתקופה הזו שהמשקיעים יותר סלקטיביים החברות מעדיפות להתנהל מול הבנק ולנהל איתו מו"מ על פני ניהול מו"מ עם 10 גורמים שונים שלכל אחד מהם יש בקשות ודרישות משלו בתקופות האלה.
במחצית הראשונה של השנה קרה למעשה התהליך שכולם ציפו לו אבל עדיין הופתעו כשהוא קרה. כך למשל כשתשואות האג"ח התחילו לעלות המשקיעים לא רצו להכניס כסף לשוק האג"ח מתוך אמונה שהתשואות ימשיכו לעלות או לפחות יתייצבו ברמות גבוהות יותר. זה גרם לחברות להבין שכרגע לפחות, התייבש שוק האג"ח אלא אם אתה בנק.
ב-S&P מעלות אומרים שבחודש יוני המצב אף החריף "פעילות ההנפקות של הסקטור העסקי (ללא פיננסיים) הייתה דלה במיוחד, היקף ההנפקות החודשי של חברות מהסקטור הריאלי היה הנמוך ביותר מתחילת השנה והסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל. (בהשוואה לכ-2.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד).
"היקף ההנפקות של הסקטור הפיננסי הסתכם בכ-2.7 מיליארד שקל, כשההנפקה של בנק דיסקונט הייתה הגדולה ביותר בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. היקף הגיוס החודשי המצרפי (הסקטור העסקי והפיננסי) הסתכם בכ-4.5 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-5.8 ולכ-8 מיליארד שקל בחודשים מאי ואפריל בהתאמה. ריכוז הנפקות (באופן יחסי) בולט לקראת סוף החודש המצביע על כך שחברות מתחילות להתרגל לסביבת הריבית והמרווחים החדשה וגם המשקיעים אינם יושבים על הגדר" אמרו במעלות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה