השוק

בהתאם לתחזיות: הריבית עלתה ב-0.5%, הגבוהה ביותר מזה 15 שנה

למרות שבוועדה המוניטרית נשמעו קולות שדרשו להעלות את הריבית ב-0.75%, נגיד בנק ישראל החליט להעלות את הריבית ב-0.5%
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90, vecteezy)
למרות הקולות שנשמעו ודרשו להעלות את הריבית ב-0.75%, החליט הנגיד להעלות את הריבית ב-0.5% בלבד.
חטיבת המחקר של בנק ישראל מעריכה שהצמיחה בישראל השנה תרד לרמה של 2.8% בלבד שהיא תוצר ריאלי שלילי. כלומר הכלכלה תתכווץ השנה.
עוד כותבים בבנק ישראל כי נתוני החשבונאות הלאומית (רבעון השלישי של 2022) שהתפרסמו מאז התחזית הקודמת, היו גבוהים מעט ביחס לצפוי. לכן, רמת התוצר במשק ברבעון השלישי של 2022 ממשיכה להיות גבוהה מקו המגמה טרום משבר הקורונה. עם זאת, בהמשך רמת התוצר צפויה לרדת מעט אל מתחת למגמה. 
 
ההאטה הצפויה בצמיחה נובעת מהצפי להתמתנות בצמיחת הסחר העולמי (ולכן על היצוא הישראלי) וכן מעליית הריבית הריאלית בישראל בטווח התחזית. ההערכה בנוגע לצמיחה שהייתה בשנת 2022 עודכנה מעט כלפי מעלה בעקבות השפעת נתוני הקצה של הרבעון השלישי.
בנקודת המוצא של התחזית שוק העבודה הדוק, שיעור התעסוקה בגילאי העבודה העיקריים גבוה מזה ששרר ערב משבר הקורונה ושיעור אבטלה גבוה במעט מזה ששרר באותה תקופה. 
״בטווח התחזית אנו מעריכים כי שוק העבודה יוותר הדוק אך יחזור בהדרגה לרמות שאפיינו אותו טרם משבר הקורונה. 
״בפרט, אנו צופים כי שיעור התעסוקה בגילאי העבודה העיקריים ירד ל-77.4% בממוצע בשנת 2024 ושיעור האבטלה יעלה ל-4% בממוצע באותה שנה.
״באשר לתקציב המדינה, אנו מעריכים כי הגירעון בתקופת התחזית יהיה נמוך מתקרת הגירעון הקבועה בחוק. בצד ההכנסות, אנו מעריכים כי נטל המס בשנים 2023-24 יקטן ביחס ל-2022 ויהיה דומה לזה של 2021. בצד ההוצאות, אנו מעריכים כי התכניות הממשלתיות שיגזרו מההסכמים הקואליציוניים והסכמי השכר שיחתמו במהלך 2023 יגדילו את ההוצאה הציבורית בחדות בתקופת התחזית. יחד עם זאת, הנחנו התנהלות עם תקציב המשכי עד אישור התקציב אשר תייצר ריסון פיסקלי בשליש הראשון של 2023. תחת הערכות אלו, הגירעונות בשנים 2023 ו-2024 יסתכמו לכל הפחות ב-1.8% וב-2.1% תוצר. 
״החוב יתייצב על 62% תוצר ב-2023 וירד ל-61% תוצר ב-2024. עם זאת, התחזית מתבססת על הנחה שההוצאה התקציבית תגדל רק בחלק מהעלות המוערכת של ההסכמים הקואליציוניים וכי תוספות השכר בהסכמים הצפויים במגזר הציבורי יהיו מתונות. ככל שההרחבה הפיסקלית תהיה גדולה יותר, האינפלציה, יחס החוב לתוצר והתשואות בשוק ההון צפויים להיות גבוהים יותר מאלו שמוצגים בתחזית״ כותבים במחלקת המחקר של בנק ישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה