השוק

נבחרת הכלכלנים: חוששים מהמשך החקיקה, ולמה המוסדיים מוכרים דולרים?

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים" המשך החקיקה המשפטית ללא הסכמה תיביא לעוד תגובה של חברות הדירוג ואילו אורי גרינפלד האסטרטג הראשי של פסגות מעריך שחוסר השקט בישראל מגביר את הסיכון למשקיעים
ניצן כהן | 
נבחרת הכלכלנים - גיל בפמן, עופר קליין, אורי גרינפלד, יונתן כץ, ויקטור בהר (צילום shutterstock, אורן דאי, יונתן בלום, רמי זרנגר, צביקה דור, ענבל מרמרי)
הכלכלנים הבכירים בישראל מסכימים שהמשך החקיקה החד צדדית של הממשלה ללא הסכמה רחבה תביא לעלייה בסיכון של המשקיעים להמשיך להשקיע בישראל וחברות הדירוג עלולות במעלה הדרך להוריד את הדירוג של ישראל שזו תהיה מכה קשה לכלכלה המקומית.
"חברות הדירוג מודיס' ו-S&P פרסמו השבוע תגובות לאישור חוק צמצום עילת הסבירות. מודיס' מציינים שצעדי הממשלה מחלישים את עצמאות ביהמ"ש ומפרים את שיווי המשקל בין הרשויות. כמו כן הם מציינים שמדיניות בית המחוקקים והממשלה הפכה לפחות צפויה ומסכנת את היציבות הכלכלית והחברתית" כותב ויקטור בהר מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים בסקירה השבועית שלו.

"מודיס' לא שינו את תחזית הצמיחה והותירו אותה על 3% השנה ובשנה הבאה. תחזית צמיחה של 3% לשנה הבאה נראית בעינינו אופטימית לאור המגמות הנוכחיות. הדוח לא כולל אזהרה ספציפית או התייחסות למצב הפיסקאלי. כן ישנה התייחסות לענף הייטק – הם מציינים את הירידה החדה בגיוסי ההון של חברות הטכנולוגיה, היפרדות שוק המניות המקומי מהנאסד"ק, ואת ההעדפה הגוברת של חברות חדשות להירשם בחו"ל ולא בארץ.
"S&P מדרגת את ישראל נוץ' אחד מעל חברות הדירוג האחרות: -AA. הדוח שלהם שם במרכז את הקיטוב בחברה ואת המחאה, שיחד עם סביבה עולמית פחות תומכת יובילו להאטה בצמיחה עד לשיעור של 1.5% השנה (נראה פחות סביר להערכתנו בהינתן נתוני המחצית הראשונה). בתרחיש הבסיס הם עדיין לא צופים החרפה בעימות הפנימי או בקונפליקט עם הפלשתינים. עדכון הדירוג יהיה בחודש נובמבר.
"חברות הדירוג ללא ממהרות להכריז על שינוי באופק הדירוג ממספר סיבות: הנתונים עד כה הם טובים, והגירעון התקציבי נמצא בשליטה. הן מעדיפות לראות לאן מתפתחת החקיקה. ויתכן שחלקן היו שוקלות שיפור בדירוג האשראי אלמלא החקיקה. בתרחיש בו החקיקה נמשכת במושב החורף, וסביר להניח שנראה אז גם יותר סימנים להאטה, קיים סיכוי להפחתת תחזית דירוג" מסיים בהר.
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות כותב בסקירה השבועית שלו כי "על פניו גם בנק ישראל יכול, כמו הפד, לצאת לחופשת קיץ ולהמתין בסבלנות שהאינפלציה תמשיך לרדת. עם זאת, כמו שהנגיד ציין בבירור בהודעה האחרונה שלו, המדיניות של בנק ישראל תלויה לגמרי גם באירועים בסביבה הפוליטית ובהשפעות שלהם על שוק המט"ח. היחלשות השקל מוסיפה ללחצים האינפלציוניים והשווקים לא סתם מתמחרים עוד העלאת ריבית.
"ההודעות האחרונות של חברות הדירוג לא מוסיפות כמובן להרגעת הרוחות. אמנם ההודעות לא היו חריגות כל כך, בטח לא כמו שהכותרות בתקשורת טענו, אבל יש להן משמעות ברורה: ככל שחוסר השקט נמשך כך גם הסיכון של ישראל עולה. אגב, מי שמצפה להפחתת דירוג של ישראל יצטרך כנראה עוד לחכות לא מעט זמן.
"הורדת דירוג לא תתרחש רק על רקע חוסר השקט אלא כתגובה לפגיעה אמיתית במצבה הפיסקאלי של ישראל. המשך החקיקה עלול להביא למצב כזה דרך פגיעה בענף ההייטק ובהכנסות המדינה ממיסים אבל זה תהליך ארוך שאינו קורה תוך כמה חודשים. לכן, ללא הסכמה בין הצדדים בזמן הקרוב בהחלט תיתכן הפחתה של אופק הדירוג אבל לא של הדירוג עצמו" כותב גרינפלד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה