השוק

הערכה: ההסכם עם סעודיה צפוי לחזק את השקל

הביקוש לעובדים חדשים עלה בחודש אוגוסט ב-1%, שיעור האבטלה ירד ל-3.1%. רקע מאקרו חיובי ושוק העבודה ההדוק עשויים לתמוך בהידוק מוניטרי נוסף. מנגד, ציפייה גוברת לפריצת דרך מדינית מול ערב הסעודית תוכל לתמוך בייסוף במטבע המקומי ולדחות את העלאת הריבית
מערכת ice | 
מוחמד בן סלמאן אאל סעוד (צילום יוטיוב/ כאן חדשות)
כשתקופת החגים בעיצומה, על רקע האינפלציה הגוברת במשק והחשש מעליית ריבית נוספת מצד נגיד בנק ישראל, מצבו של שוק העבודה בישראל נותר הדוק. הביקוש לעובדים חדשים (משרות פנויות) עלה בחודש אוגוסט ב-1% לכ-119 אלף. זאת, בצל ירידה עקבית מאז יולי 2022 (מ-151 אלף).
על פי לידר שוקי הון, מדובר בהיפוך מגמה ראשון בירידה בביקוש לעובדים חדשים, נתון התומך בכך שקצב הצמיחה נותר יציב יחסית ברבעון ג', ושוק העבודה נותר הדוק (באוגוסט שיעור האבטלה ירד ל-3.1% מ-3.4%), מה שתומך בלחצי שכר ואינפלציה. היחס בין הביקוש לעובדים (מספר המשרות הפנויות) וההיצע הפוטנציאלי (מספר המובטלים) עלה מעט ל-0.80, נתון גבוה במקצת בהשוואה לערב מגפת הקורונה שבוו עמד על 0.68.

הידוק מוניטרי נוסף? נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירן (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

התמתנות במחירי השכירות - לאט אבל בטוח?
רקע מאקרו חיובי ושוק עבודה הדוק עשויים לתמוך בהידוק מוניטרי נוסף, אם התנאים האחרים (בעיקר מדד המחירים לצרכן בספטמבר וכיוון השקל) גם הם יתמכו במהלך של העלאת ריבית ב-23 באוקטובר. מלאי דירות נמוך יקשה על התמתנות במחירי השכירות. מספר הדירות המוגמרות נותר נמוך ברבעון השני, ולמעשה ירד ל-53.7 אלף יחידות לעומת 55.4 אלף ברבעון א' ו-57 אלף ברבעון ד' 22 (במונחים שנתיים).
על פי לידר שוקי הון, מדובר בהיקף נמוך בהרבה מהביקוש השוטף המוערך בסביבות 60 אלף יחידות בשנה לפחות (בהסתכלות על הגידול באוכלוסייה והגידול בהגירה). גמר בנייה חלש ישאיר את מלאי הדירות נמוך, מה שיתמוך בעלייה במחירי השכירות אשר נמדדים במדד המחירים לפיכך, ההערכה כי התמתנות בעליית מחירי השכירות ל-3.5% בשנה הקרובה מ-6.2% שנה אחורה עשויה להיות אופטימית מדי.
 
בחודשים מאי עד יולי הפדיון (הריאלי) בענפי המשק עלה ב-0.6% בחישוב שנתי לאחר התכווצות של 0.8% בשלושת החודשים שקדמו. בשלושת החודשים האחרונים, הפדיון בענפי המסחר עלה ב-1.2% ירידה של כ-0.7% לנפש. בתקופה זו, הייצור התעשייתי המשיך להתכווץ בשיעור של 2.1% וירד ב-5.2%. בייצור של ענפי ההיי טק. גם מדד מנהלי הרכש בתעשייה מצביע על התכווצות (48.3 בחודש יולי), אך נתוני הייצוא התעשייתי מצביעים על התרחבות (8% בחודשים יוני עד אוגוסט בחישוב שנתי), בעיקר על רקע גידול מהיר בייצוא הביטחוני.
אינפלציה וריבית בנק ישראל
בשבוע האחרון השקל יוסף ב-0.7% מול סל המטבעות, זאת למרות הירידות בשוקי המניות בעולם (בדרך כלל ירידה בשווקים מתואמת עם פיחות בשקל). ציפייה גוברת לנרמול ביחסים עם סעודיה במסגרת עסקה משולשת ארה"ב-סעודיה-ישראל עשויה לתמוך בהמשך ייסוף בשקל בתקופה הקרובה ובכך לדחות את העלאת ריבית בנק ישראל ב-23 באוקטובר.
כמה בנקים מרכזיים גם החליטו לשמור על יציבות בריבית (wait and see) לאחרונה, כולל הפד, והבנקים המרכזיים באנגליה ובשוויץ, מה שמהווה רקע תומך יציבות בריבית גם בישראל. תחזית האינפלציה עודכנה ל-0.2% בספטמבר, 0.5% באוקטובר, 0.1%- בנובמבר ו-2.8% שנה קדימה, גם על רקע הייסוף בשקל וגם עקב ירידה במחירי הנפט בעולם. כעת אנו צופים עלייה של 5% במחירי הדלקים בתחילת אוקטובר.
מלאי דירות נמוך יקשה על התמתנות במחירי השכירות. פרוייקטי נדל"ן (צילום: גילי יערי/ פלאש 90)
ומה קורה בעולם? 
מדדי מנהלי הרכש באירופה בחודש ספטמבר מצביעים על המשך התכווצות, גם בתעשייה וגם בשירותים. מחירי התשומות בענפי השירותים (בעיקר שכר) ממשיכים להאיץ. בארה"ב, מדד ה-PMI המשולב ממשיך להצביע על קיפאון בפעילות ועלייה במחירי התשומות. מספר דורשי העבודה החדשים ירד ב-20 אלף ל-201 אלף בשבוע האחרון. ירידה במספר מחפשי עבודה מצביעה על סביבה של תעסוקה מלאה ולכן גם תומכת בלחצי שכר (איגוד עובדי תעשיית הרכב בארה"ב שובת בדרישה לתוספת של 40% בשכר).
הפד שמר על יציבות בריבית אך חיזק את ההערכה שהריבית לא תרד בקרוב ותוואי הורדת הריבית יהיה מאוד מתון. המסר הניצי הביא לעליית תשואות בשבוע שעבר. לעומת זאת, הבנק המרכזי באנגליה הפתיע ושמר על יציבות בריבית על 5.25% לעומת ציפיות להעלאה של 0.25%. הבנק המרכזי ביפן לא שינה את המדיניות המוניטארית, למרות שאינפלציית הליבה עלתה ב-3.1% (מעט מעל הציפיות). אי העלאת ריבית בכמה בנקים מרכזיים עשויה לתמוך בהחלטה דומה בישראל.
 
המסר של פאוול לגבי שמירה על ריבית גבוהה לתקופה ממושכת העיב על שוק האג"ח. ללא כניסה למיתון של ממש קשה לצפות לירידת תשואות בארה"ב. ברקע הממשל בארה"ב צפוי להגדיל את סך ההנפקות ל-4 טריליון דולר מ-2.5 טריליון ב-2023 בעדיפות לאפיקים קצרים עד בינוניים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה