השוק

התלות שלנו ביצרניות אנרגיה מרוסיה, איראן וקטאר מוכרחה להיעצר

התלות שלנו בנפט מוכרחה להיעצר. כל גרם של דלק מאובנים שנשרף הוא עוד כדור ברובה של רוצח. זו חובתנו על מנת להפסיק ולממן את איראן, קטאר, רוסיה ויצרניות אנרגיה מתכלה נוספות
אייל יוסינגר |  2
אייל יוסינגר (צילום רוני איצקוביץ')
בשביל לבצע את מזימותיו השטן זקוק לא רק לכוונות, אלא גם לאמצעים בשביל לממש אותן. יש משאב מרכזי אחד שאפשר את עלייתו של הרשע האיסלאמי הקיצוני המשנה סדרי עולם כבר ברבע הראשון של המאה ה-21. למשאב הזה קוראים: נפט.
בשעה שהציביליזציה המערבית נחשפת לכוונותיו וליכולותיו של הטורף החמאסי, אסור לשכוח כי למעשה מדובר בברית דמים מסואבת של קטאר ואיראן. שתי הישויות הרצחניות הללו, ביחד עם גיבוי מעצמות כגון סין ורוסיה, התעצמו הלכה למעשה בזכות הזהב השחור, נפט וגז טבעי הנמצא בשפע תחת חול המדבר. המדבריות הן שריד לים פרהיסטורי, שהכיל חיים שינקו את כוחם מאנרגיית השמש ולאחר שמתו נותרה האנרגיה שלהם אצורה בעומק האדמה. מאות מיליוני שנים של אנרגיה, מאה שנה של שריפתה. כמו ראש גפרור שניצת ברגע ומתכלה.
 
בשנת 1939 התגלה נפט בקטאר, לשעבר מרחב הנשלט על ידי שבטים נוודים. ההיסטוריה של איראן המודרנית משופעת דרמטית מדלק המאובנים החבוי תחת אדמתה. ראשית בהשתלטות הבריטית בשנת 1941 שאפשרה הזרמת נפט למלחמה, שנית בפלישת ארה״ב לכווית ועירק במלחמת המפרץ הראשונה אשר חיזקה את ההשפעה האיראנית במרחב ועד לאירועים הדרמטיים במצרים ובסוריה שאפשרה לאיראן לבסס את כוחה בתימן, סוריה ולבנון.
כולנו מכורים לנפט. המכשיר ממנו אתם קוראים מילים אלה הנו תוצר של אלפי תהליכי כרייה, שינוע, ייצור, הפצה ותפעול. כולם ניזונים משריפת נפט, והרבה ממנו. החולצה שאתם לובשים, האוכל שאתם אוכלים, המזגן הדולק, הטלוויזיה והמכונית, כולם תוצרי זיקוק של נפט וגז טבעי אשר מכניס עוד ועוד דולרים לקטאר ולאיראן. עוד כסף ועוד תאוות כוח. עם הכסף מתחזקת תאוות השלטון והחרדה לאבד אותו גוברת.
סל האנרגיה בעולם המערבי נחלק כך שמבנים אחראיים לכ-40% מהצריכה. זה דרמטי בכל קנה מידה, ומציב את הרעיון של בנייה ירוקה חסכונית באנרגיה בסדר עדיפות עליון בכל שיקול של חברה חפצת חיים.
 
הנפט הוא אנרגיה מתכלה, וממילא בעוד כשלושה עד ארבעה עשורים ייגמר הנפט בעולם (ראו למשל הצהרת מכון הנפט הישראלי משנת 2007). במרוץ לחזק את השפעתה שתדעך עם סיום הנפט קונה קטאר מכל הבא ליד: קבוצות ספורט, מפעלים בעולם, נדל״ן וטכנולוגיות. לאיראן קשה יותר לצאת למסע קניות עכב המצור הכלכלי החלקי שמוטל עליה, ועל כן היא מחזקת את השפעתה בין השאר על ידי גורמי פרוקסי כמו חיזבאללה, חמאס, והחות׳ים בתימן. גורמים רצחניים אלה מתכוננים כבר שנים לשינוי הסדר העולמי על ידי כלי רצח והרג שאת חלקם ראינו בפעולה בשבת השחורה.
איך עוצרים את ציר הרשע?
התלות שלנו בנפט מוכרחה להיעצר. כל גרם של דלק מאובנים שנשרף הוא עוד כדור ברובה של רוצח. השמש שכוחותיה אצורים בדינוזאורים המתים מיליוני שנים עדיין כאן איתנו. ניתן וצריך לקצור את האנרגיה שלה, יחד עם אנרגיות מתחדשות נוספות על מנת להפסיק ולממן את איראן, קטאר, רוסיה ויצרניות אנרגיה מתכלה נוספות. 
אדריכלים הם אופטימיים חסרי תקנה. לפרשנים, כלכלנים ועיתונאים מותר לחזות שחורות, אך אדריכלים מוכרחים להישאר אופטימיים ולדמיין עולם טוב יותר. מהדמיון אנו יודעים להוציא אל הפועל מבנים חסכוניים, שלא רק צורכים פחות אנרגיה, אלא אף הופכים ליצרני חשמל בזכות עצמם. השיטה היא לתכנן מבנים חסכוניים מאד שכמעט ואינם זקוקים לחימום בחורף ומזגנים בקיץ. מבנים בעלי יכולת המרת אור לחשמל יכולים אף לייצר בעצמם אנרגיה לטובת כולם. 
נקום מן ההריסות.
הרס מבנים היא גם הזדמנות לבנייה חדשה חזקה וטובה יותר. אנו האדריכלים נתכנן מחדש את היישובים שנפגעו כשהם טובים, יעילים ובריאים יותר. בנייה חדשה כזו תפחית את תלותה של ישראל בנפט ובגז ותצעיד אותנו למאה ה-21 חסינים יותר מפני טלטלות האקלים. באופן ישיר, ישראל גם תזרים פחות כסף לתעשיית שחקי המאובנים, ובכך תפחית את המימון העקיף לכוחות שמבקשים לכלותה.
הכותב: איל יוסינגר הוא אדריכל בעלי משרד אדריכלים איל יוסינגר אדריכלים ומייסד מכללת BuildUP לבנייה מתקדמת וירוקה
 

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בנייה יעילה? נו באמת…
    משה 10/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שני כורים אטומים מדור 5 ואנחנו מסודרים.
    סגור
  • 1.
    אין בלילה חשמל משמש בלי נפט. עוד לא המציאו מספיק אגירה. (ל"ת)
    אני 10/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור