בריאות

להקים קבינט לאומי לטיפול בילדים הסובלים מחרדות

אם יש דבר שממשלת ישראל ומקבלי ההחלטות יכולים לעשות למען העתיד - זה לפעול עכשיו לעזור לילדים בהתמודדות עם חרדותיהם ולמנוע בכך נזקים נפשיים ארוכי טווח. הפעם זה בנפשנו
זירת נפילת טיל באשקלון (צילום פלאש 90/ אדי ישראל)
הימים הנוראים והשחורים בעיצומם. ילדינו נחשפו לתמונות קשות בהן ערי וקיבוצי עוטף עזה הפכו לשדות קטל ושריפה, מאות רבות רבות של הרוגים, פצועים וחטופים כולל ילדים בכל הגילאים. ילדים, הם הקבוצה הרגישה והחלשה ביותר, וללא מענה מתאים, מהווים 30% מאוכלוסיית המדינה, אבל הם 100% מהעתיד שלה.
חלק מהילדים נפגעו בגוף, אולם הפגיעה בכולם היא נפשית ורגשית. צלקת איומה שנשארת לשנים רבות. מיליוני ילדים נמצאים בבית ההורים בזמן שמערכת החינוך נסגרה. גם הוריהם בחרדה ומתקשים להתמודד. לחלק ניתנת האפשרות ללמידה מרחוק על ידי מורים ומורות, שגם הם בחרדה על ילדיהם וקרוביהם, וללא הכשרה מספקת למתן תמיכה מרחוק לחרדות הילדים. גם על הכאוס הזה נשלם מחיר בעתיד. אחת התוצאות המרכזיות המאוחרות של משבר הקורונה הינה הפגיעה הנפשית בילדים. לא ניתן בזמנו דגש מספיק על כך – איננו רוצים לחזור לכך שוב.

פרופ׳ גרוסמן. קרדיט: יחסי ציבור
למעלה משבוע לתוך המלחמה אפשר בוודאות לקבוע - יש מאות אלפים של ילדים (ומבוגרים) בטראומה בדרגות חומרה שונות. יש מדינה שלמה בטראומה. כל כך הרבה ילדים זקוקים ויזדקקו לטיפול נפשי. כל כך הרבה הורים.
זה הזמן להקים מיד קבינט לאומי לטיפול בהשלכות הרגשיות של טראומה, אשר יתכלל ויקשר בין כל הפועלים בשטח, לבין משרדי הממשלה, חינוך בריאות ורווחה, ובין המשרדים עצמם. לעגן סמכויות ואחריות, להציב הנהגה, לאגם את כל הפעילויות שנעשות ועוד תעשינה. חייבים להיערך כבר היום לעזור לילדים הפגועים להתמודד עם מוראות המלחמה.
זה הזמן לייצב את המצב בתחום הטיפולי, למזער ככל הניתן נזקים שכבר נגרמו ולהכין תכנית פעולה לטווח הארוך, לעשר השנים הבאות, הכוללת גם תמיכה  במטפלים עצמם- הרופאים, האחיות, הפסיכולוגים והמטפלות הרגשיות.

פרופ׳ כרם. קרדיט: אילן בשור
הפעילות כרגע היא עצומה ומבורכת. קווי חירום, עמותות הטיפול, בתי החולים, רופאי ילדים ומשפחה,  בעלי מקצועות טיפוליים שמקדמים יוזמות פרטיות ועוד ועוד. יש שולחנות עגולים, החלפות מידע, אספקת חומרים חיוניים. אבל כל זה חייב להיות מנוהל, מתוכלל, ומאורגן, ולא מופעל ומנוהל על ידי גופים פרטיים.
אם יש משהו שממשלת  ישראל  ומקבלי ההחלטות יכולים לעשות למען העתיד - זה לפעול עכשיו לעזור לילדים בהתמודדות עם חרדותיהם ולמנוע בכך נזקים נפשיים ארוכי טווח. הפעם זה בנפשנו ממש!
הכותבים הם פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, בית הספר לרפואה "אדלסון", אוניברסיטת אריאל ומכבי שירותי בריאות ופרופ' איתן כרם, יו"ר עמותת "גושן", מומחה לרפואת ילדים ומחלות ריאה. מ"מ מנהל אגף ילדים והמרכז לסיסטיק פיברוזיס, הדסה הר הצופים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה