נבחרת אייס

נתניהו חייב להיכנס לזירה הכלכלית ולחנוך את שר האוצר שהלך לאיבוד

אם ראש הממשלה לא יכנס בעצמו לנהל את האסטרטגיה הכלכלית, יגבש תכנית כלכלית פוסט תקציבית חדשה ויניע ומהלכים משמעותיים להפחתת יוקר המחיה, גם תחזית הצמיחה לנפש בשנת 2024 תיראה עגומה ויוקר המחיה ימשיך להשתולל
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  9
פרופ' ירון זליכה, בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, Magma Images)
תחזיות הצמיחה השליליות של המשק הישראלי לשנת 2023 הולכות ומצטברות ככל שמתקדמת השנה. כעת, כמעט כל החזאים צופים כי הצמיחה לנפש בישראל תתרסק בשנת 2023 לרמה אפסית. במילים אחרות, המשק הישראלי נמצא בהאטה חמורה ונוגע כמעט במיתון. התחזיות השליליות החלו להתפרסם במשורה כבר באמצע שנה שעברה, בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת, אך כעת הן הפכו לשטף. הגורם היחיד שטרם התעורר הוא משרד האוצר אשר אישר השבוע בכנסת תקציב שלא תואם את מצב המשק ואין בו כדי לחלץ אותנו מההאטה החמורה. אם לא יתעשתו באוצר אזי גם שנת 2024 תרד לטמיון. חמור מכך, הממשלה תיאלץ לקצץ לאורך השנה בשירותים השונים שהיא מעניקה לתושבים ובכך להקשות עוד על חיי כולנו. חיים כלכליים הקשים גם כך עקב יוקר המחיה המאמיר ונוכח הריבית הגבוהה. 
כדי להבין מדוע התקציב אינו נותן מענה להתדרדרות הכלכלית נדרש להבין תחילה מה הן הסיבות להתרסקות הצמיחה. ראשית, הממשלה הקודמת העלתה את נטל המיסים על אזרחי ישראל בכמה עשרות מיליארדי שקלים. מיעוטם באמצעות העלאה ישירה של מיסים ומרביתם באמצעות מנגנון המס הקיים המייצר הכנסות הולכות ועולות ככל שהמחירים מאמירים וככל שמחירי הדיור ממשיכים להתייקר. כזכור, בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת עלו מחירי הדיור למעלה מעשרים אחוזים (או כשלוש מאות אלף ₪ לדירה ממוצעת). כשישים אחוזים מעליית ערך זו התגלגלו להכנסות הממשלה. הממשלה לא השכילה לבצע הפחתות מיסים שיאזנו את עליית נטל המס הנגרמת נוכח האינפלציה וכך העבירו עשרות מיליארדי שקלים מכיסם של האזרחים לכיסה של הממשלה. האחרונה סגרה את הגירעון הממשלתי לשנת 2022 ואילו האזרחים נאלצו להגדיל את החוב הפרטי של משקי הבית לשיא של כל הזמנים. עוד מעט הוא יגיע לחמישים אחוזים מההכנסה הלאומית.
 
שנית, הממשלה הקודמת נכשלה כישלון חרוץ בהתמודדות עם יוקר המחיה ואף העזה לתדלק את עלויות המחירים באמצעות ייקור שורה ארוכה של מוצרים בפיקוח ממשלתי. ארנונה, מים, חשמל, דלק, מוצרי חלב בפיקוח ועוד. במקום שהממשלה תפעל לריסון האינפלציה שהחלה בעולם היא תרמה להתפרצות האינפלציונית ותדלקה אותה עוד.
שלישית, בנק ישראל איחר מאוד בעליית הריבית ואפשרה לאינפלציה בכלל ולעליית מחירי הדיור בפרט לצאת משליטה. כתוצאה, ולאחר שהתעורר באיחור, נאלץ הבנק להעלות את הריבית באופן חד כאשר הריבית הגבוהה פוגשת את נטל החוב הפרטי של משקי הבית אשר הגיע כאמור לשיא של כל הזמנים. מכאן קצרה הדרך לדיכוי הצריכה הפרטית שהיא החשובה במנועי הצמיחה של המשק הישראלי.
מסיבות אלה, בעוד שהמשק האמריקאי ממשיך לצמוח בקצב טוב על אף האינפלציה, הרי בישראל הצמיחה דווקא התרסקה. במקום פוטנציאל צמיחה של שלושה וחצי עד ארבעה אחוזים לנפש, שהייתה מאפשרת לנו גידול יפה בשכר הריאלי וגידול ניכר ביכולתה של הממשלה לממן שירותים חברתיים חיוניים, אנו נסתפק בצמיחה אפסית לנפש. ממש כואב הלב. גם האינפלציה בישראל כבר גבוהה יותר מהאינפלציה בארה"ב. התקשורת הכלכלית בישראל והכלכלנית הראשית באוצר, כל צד מטעמיו הוא, לא הזהירו משום מה את הציבור בזמן אמת כי מדיניותה הכלכלית של הממשלה הקודמת מוליכה אותנו לפי פחת וכך נכנס שר האוצר החדש סמוטריץ' לתפקידו כאשר הוא כלל אינו מבין עד כמה עמוק המשבר. מהתבטאויותיו בימים האחרונים אפשר ללמוד כי הוא עדיין לא מבין את עומק הצרה או שהוא מסרב להבין.
ואכן, במקום שהממשלה החדשה תגבש מדיניות כלכלית רעננה ואמיצה שתפעיל מנועי צמיחה חדשים (ובראשם הפחתות מע"מ משמעותיות שתמומנה בביטול הטבות מס לא יעילות לחברות גדולות ולבעלי הון), תפעיל כלים להפחתת יוקר המחיה (ובראשם ביטול מאסיבי של מכסים, מכסות יבוא, תקינה ישראלית החוסמת יבוא זול מאירופה, ביטול מעמדם של יבואנים בלעדיים ופירוק מונופולים) ותילחם בנחישות באינפלציה (בעיקר דרך אכיפה נחושה של חוקי התחרות הקיימים) – היא ממשיכה בתקציב שמתעלם מהצמיחה החלשה, מיוקר המחיה ומהאינפלציה. חמור יותר, תחזית ההכנסות בתקציב נשענת יותר מדי על ההכנסות הזמניות שנוצרו בשנה הקודמת והיא אינה ריאלית. והכי חמור, הממשלה מחלקת כספים קואליציוניים, שתועלתם מפוקפקת בלשון המעטה, בהיקפים אדירים ומבלי שיש לה את היכולת לממן אותם. מכאן גם עולה שהממשלה תהיה חייבת בהמשך השנה לבצע שורת קיצוצים בתקציבה כדי לשמור על יעד הגירעון שלה. גם קיצוצים אלה יפעלו באופן שלילי על אופק הצמיחה שלנו.
נראה אפוא, כי אם ראש הממשלה לא יכנס בעצמו לנהל את האסטרטגיה הכלכלית, יגבש תכנית כלכלית פוסט תקציבית חדשה ובה מנועי צמיחה ומהלכים משמעותיים להפחתת יוקר המחיה, אזי גם תחזית הצמיחה לנפש בשנת 2024 תיראה עגומה, יוקר המחיה ימשיך להשתולל ואני חושש כי גם מחירי הדיור יחדשו בהמשך השנה או בתחילת שנה הבאה את עלייתם (לסוגיית מחירי הדיור אקדיש את הטור הבא).
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    זליכה מזמן לא כלכלן אלא פוליטיקאי
    ערן 05/2023/30
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מי שעדיין מתרשם מהשטויות שלו, עדיף תקשיבו לנאומים של נתניהו, לפחות תצאו אופטימיים. אני לא הולך לתקן פה את כל השטויות שלו. הריסון התקציבי של הממשלה הקודמת, אולי היה מטופש מבחינה פוליטית וחברתית, אבל שיפר לאין ערוך את היחס חוב תוצר וכך בלם את האינפלציה והעלאת הריבית.
    סגור
  • .
    שלום ערן 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעיקרון
    סגור
  • הוא לא נגד ביבי במאה אחוז
    שלום ערן 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא לא נגדהמדיניות של נתניהו במאה אחוז, הוא אומר שאין לו מנועי צמיחה לכלכלה, כמו כל מיני תוכניות כלכליות נגד הבנקים או לשיפור התחרות באופן כללי והוא צודק בזה.
    סגור
  • 6.
    פורום קהלת
    ABUIA 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    השר עובד לפי ספרים של פורום קהלת
    סגור
  • 5.
    זליכה משליך עצמו כדי להרחיק את ההידרדרות מנתניהו
    אין גבול ללקקנות 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שום מילה על כ-13 שנות שלטון שבהם נתניהו כמעט לא עשה דבר לטפל ביוקר המחיה ( בהם מחירי הדיור הם הגידול שיצא משליטה). להיפך, פיטר ביחד עם דרעי את הממונה על ההגבלים שניסה להכריז על מונופול הגז, ואיפשר את שוד הגז. ומינה ממונים על התחרות בדלתות מסתובבות ולא עשה מאום למעט לשמר את שלטונו המושחת (תיקי האלפים) שום מילה על האחריות של נתניהו למצב. להיפך. חנפנות והתעלמות מהפיל שבחדק. בעבר התבטאת באופן תקיף כלפי נתניהו נדמה לחי לרבות בקורונה. כעת ניסיון ההפיכה ופירוק הבלמים והמעצורים, נראים לך סבבה. כשאין מעצורים ואין בלמים, נותרים מונופולים שלא ניתן לעצור. כמו דיקטטורות. כמו ארדואן. כמו אורבן. אתה יודע את זה. מה אתה מסתיר? מדוע שינית עורך?
    סגור
  • 4.
    זליכה זורה חול בעיני הציבור ובעד מונופול מוחלט
    מתחת למסך העשן... 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זליכה זכה במעמדו בזכות קירבה לנתניהו עוד בתחילת הדרך ב96 עת היה סטודנט לאחד מהתארים שלו. כשנתניהו מונה על ידי ראש הממשלה שרון לתפקיד שר האוצר, ב2003, נתניהו מינה את זליכה לחשב הכללי במשרד האוצר. זליכה זכור במאבקיו המתוקשרים בטייקונים ובמאבקו באולמרט ובשחיתותו עת זה החליף את שרון כראש ממשלה. זליכה מתגאה בהישגיו, אך שוכח לדבר על הזרעים שנזרעו בתחילת הדרך ובתקופת היותו חשב בין היתר הפרטת בזק על דרך של הפיכתה לחברה ציבורית עם גרעין שליטה (שליש) והנצחת כוחה המונופוליסטי והדורסנות שלה. כך הפיכתה של רשות הדואר לחברה ממשלתית, והוספת מע"מ לחלק ממוצריה, והפיכתה לגוף מושחת עם מינויים פוליטיים רקובים, והתחלת ריקון חברת דואר ישראל (על כל בעיותיה) מנכסיה על ידי הפרטה של חלק משירותיה כמו דואר כמותי שמיטיב עם מונופולים, והפרטת חלק משירות השליחים לחברות חיצוניות עד להגעה למצב של חברה עם הערת עסק חי, שמתנדנדת. והטלת המחיר על האזרחים החלשים -מס תשלומי שוברים מהחודשים האחרונים. זליכה מתעלם מהשחיתות המתמשכת, האישומים ונסיון ההפיכה המשטרית של נתניהו ומגלה את הבלוף. הוא בעד דיקטטורה שהיא מונופול מוחלט!
    סגור
  • 3.
    מעניין שהתקשורת לא פצתה פה.
    דוד 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 4
    לנוכח מחדלי הממשלה הקודמת. גם הנגיד הצטרף "לחגיגה" ונמנע מלהעלות את הריבית בעת כהונת הממשלה הקודמת,מעניין למה ומדוע?
    סגור
  • 2.
    ולמה שיעשה את זה?
    אני ראשוני 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כרגע יש לו עושה צרות רגוע על תקן של שר אוצר. להתערב פירושו להזיז הצידה את עושה הצרות הרגוע ולקבל עושה צרות פעיל שיכול לפרק לו את הקואליציה ולזרז את הגעתו למעשיהו מה שמביא אותי לשאלה שבנושא. "ולמה שיעשה את זה?"
    סגור
  • 1.
    השר לא הלך לאיבוד, הוא לא היה שם מלכתחילה (ל"ת)
    ראובן 05/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור