משפט

תאונת הדרכים של בן גביר: את מי יתבע הנהג שעבר בירוק?

עו"ד רוסלן בונדר המתמחה בתביעות על נזקי גוף בתאונות דרכים ותביעות מול הביטוח הלאומי, מסביר את מי יוכל לתבוע הספר הצעיר שהיה מעורב בתאונה עם רכבו של השר בן גביר
עו"ד רוסלן בונדר | 
תאונת דרכים-אילוסטרציה (צילום freepik)
בתאריך 27 לאפריל נפצע קל השר איתמר בן גביר בתאונת דרכים כאשר נהגו עבר באדום, ונפגע על ידי רכב נהוג בידי ספר צעיר מרמלה, שנפצע אף הוא. את מי יוכל לתבוע הנהג שעבר בירוק?
ככלל אנו ממליצים בכל תיק בו נגרמו לנפגע נזקי גוף, להגיש את התביעה לבית המשפט בחלוף כשנה ממועד התאונה, שכן רק בחלוף כשנה מתגבש הנזק הסופי שנותר לנפגע. בשלב זה גם ניתן להעריך את הנכות לצמיתות שנותרה לו כתוצאה מהפגיעות שנגרמו לו בתאונה.
הגשת התביעה בשלב מוקדם יותר, עלולה לעתים לפגוע בגובה הפיצוי ובהערכת הנכות שנותרה לנפגע. הדבר אף עשוי להוביל לכך שבית המשפט יסרב למנות מומחה רפואי בתחום בו ייתכן ונותרה פגיעה משמעותית, וזאת אך ורק לאור העובדה שטרם חלף זמן מינימאלי ממועד התאונה להתגבשות של הנזק.

עו"ד רוסלן בונדר (צילום ולרי קנוב)
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד), קובע באופן חד משמעי כי האחריות למתן פיצויים עבור נפגע בתאונת דרכים הינה אחריות מוחלטת, ועל כן שאלת האשם אינה פקטור כלל וכלל ואין לה כל משמעות. ברגע שהנפגע מוכיח כי נותרו לו נזקי גוף - פיזיים או נפשיים כתוצאה מהתאונה בה היה מעורב, הרי שאין כל עניין בשאלת האשם וחברת הביטוח של הרכב בו נהג, תהיה זו שתפצה אותו, אף אם היה אשם בתאונה ועבר ברזמור אדום ואף אם נהיגתו היא זו שהובילה לקרות התאונה.
 
ומה עושים במצב בו לנהג הרכב המעורב לא היה רישיון נהיגה או ביטוח חובה?
במקרה זה, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע באופן ברור - למעט מספר חריגים -  כי חברת הביטוח של הרכב בו נהג לא תוכל לפצות אותו עבור נזקי הגוף שנותרו לו ועליו להגיש תביעה על פי פקודת הנזיקין ולא לפי הפלת"ד. החוק לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) קובע כי חלה חובה על כל נהג רכב לבטח את הרכב בפוליסת ביטוח חובה, וחובה להחזיק ברישיון נהיגה בתוקף. כאשר לנהג הרכב אין ביטוח חובה או רישיון נהיגה בתוקף, נכנסת לסיפור שאלת האשם בתאונה.
במידה שהנהג לא היה אשם בתאונה, יהיה עליו להציג בפני בית המשפט ראיות ברורות לכך שהצד השני הוא זה שהיה אשם, כמו למשל: קביעה של בוחני התנועה של המשטרה כי אינו אשם, תמונות או דו"ח שמאי, או כל ראיה אחרת להוכחת היותו לא אשם בקרות התאונה.
במקרה זה כאמור, הפיצוי אותו יקבל הניזוק יהיה מכח פקודת הנזיקין - תוך הוכחת שאלת האחריות ורשלנות הצד השני. במקרה מעין זה, הגורם אותו יתבע נהג הרכב השני יהיה נהג השר שהיה מעורב בתאונה או מי שהביטוח רשום עליו וכן חברת הביטוח של הרכב בו נסע השר.
האם הספר הצעיר רשאי לתבוע גם מכח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים וגם מכח פקודת הנזיקין ישירות את השר או את המדינה/משרד הבטחון? 
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע עיקרון של ייחוד עילה, כך שבפועל, כל עוד הנפגע היה מעורב בתאונת דרכים שחל עליה החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד), לא ניתן לתבוע מכח חוקים אחרים, ביניהם פקודת הנזיקין. מכאן כי לא ניתן לתבוע על רשלנות של כל גוף/גורם אחר פרט לתביעה של פוליסת החובה ברכב בו נהג הנפגע. במקרה שלא הייתה פוליסת חובה/רישיון נהיגה, יש להגיש את התביעה לפי פקודת הנזיקין.
* הכותב, עו"ד רוסלן בונדר, הוא בעל משרד עורכי דין שמתמחה בתביעות נזקי גוף וביניהן תאונת דרכים וביטוח לאומי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה