משפט

הקלה לנפגעי עבירות מין: אלו התקנות החדשות בבתי המשפט

שר המשפטים גדעון סער חתם על תקנות חדשות שנועדו להקל על עדות נפגעות עבירות מין בבתי המשפט שלא בפני הנאשם. התקנות יכנסו לתוקף באופן מיידי. סער: "מערכת המשפט צריכה לגלות רגישות כלפי הנפגעים"
מערכת ice |  1
הטרדה מינית (צילום Istock)
שר המשפטים גדעון סער חתם על תקנות חדשות המקלות עדות נפגעות עבירות מין בבתי המשפט שלא בפני הנאשם. התקנות תיכנסנה לתוקף באופן מיידי. 
כזכור, על פי חוק, במקרים מסוימים רשאי בית המשפט להתיר מתן עדות במשפט פלילי שלא בנוכחות הנאשם אלא רק בנוכחות בא כוחו, וזאת אם נוכח מסירת העדות בפני הנאשם עלולה לפגוע בעד או לפגום בעדותו. עד היום, על מנת להתיר עדות כזו נדרשה ראיה בכתב (כגון חוות דעת או מסמכים רפואיים של פסיכולוג, רופא,  או עובד סוציאלי) לצורך הוכחת הטענה שמתן העדות בנוכחות הנאשם עלולה לפגוע בעד או לפגום בעדות.
ועדת ברלינר, שבחנה הטיפול בנפגעי עבירות מין בהליך הפלילי, המליצה לבטל את הדרישה כי בקשה להעיד את העד שלא בפני הנאשם, תגובה בראיות בכתב. הוועדה עמדה על כך כי נוכח המאפיינים הייחודיים של נפגעי עבירות מין, ובשל העובדה שרבים מהם נמצאים במצב נפשי מורכב בשלב עדותם בבית המשפט באופן אינהרנטי, אין מקום לעמוד על הדרישה להבאת ראיות בכתב לצורך הוכחת הטענה כי עדות בפני הנאשם עלולה לפגוע בעד או בעדותו.
בנוסף, הוחלט לאפשר לבית המשפט להחליט בבקשה זו בכתב, כך שנפגעות תדענה מראש שעדותן תתקיים בדרך זו. שר המשפטים החליט לאמץ המלצות אלו ולתקן את התקנות, כצעד חשוב נוסף בהנגשת ההליך הפלילי לנפגעות ולנפגעי עבירות מין ואלימות ולהסרת החסמים בדרך לעשיית צדק וקיומו של הליך משפטי ראוי ומותאם.
 
לפי ההקלות עליהן חתם שר המשפטים גדעון סער. הנפגעת תוכל לבקש שלא להעיד בפני הנאשם מבלי להגיש חוות דעת מקצועית בנוגע למצבה, מספיק שתאמר שרצונה הוא לא להעיד בנוכחות הנאשם. בנוסף, דיון מקדים של בית המשפט על יסוד הבקשה הכתובה של הנפגעת מבלי שהנפגעת צריכה להופיע בפני בית המשפט. 
לדברי סער, התיקון נועד להקל על עדותם של נפגעי עבירות מין וסחר בבני אדם, עדים קטינים נפגעי עבירות מין וחלק מעבירות האלימות.  מטרת המהלך להפחית את הדרישות  לגבי בקשה למסירת עדות במשפט שלא בפני הנאשם ביחס למתלוננים הנ״ל זאת על מנת להקל עמם במסירת העדות בבית המשפט.
שר המשפטים גדעון סער אמר כי: ״על מערכת המשפט לגלות רגישות כלפי נפגעי עבירה הנדרשים בהליך המשפטי לחזור למקרה הטראומתי. לכן אני מקדם  תיקוני חקיקה שמטרתם לשפר את היחס של כלל גורמי אכיפת החוק לנפגעי העבירה״.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל הכבוד!! (ל"ת)
    אמירה 12/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור