בארץ

מאות אלפים מפגינים בעד ונגד הרפורמה: אילון נחסם, מכת"זית הופעלה בירושלים

מאות אלפי ישראלים מפגינים ברחבי הארץ בעד ונגד הרפורמה המשפטית, על רקע ביטול עילת הסבירות שעשוי לעבור מחר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. איילון דרום נחסם, מפגין אחד נעצר, מכת"זית הופעלה כנגד מוחים בירושלים
מערכת ice |  2
הפגנת הימין בקפלן (צילום תקומה 2023)
מאות אלפי ישראלים יצאו הערב (ראשון) לרחובות על מנת להפגין בעד ונגד הרפורמה המשפטית, כאשר החקיקה של עילת הסבירות עשויה לעבור בקריאה שנייה ושלישית מחר בכנסת. על פי הדיווחים, מעל 100 אלף איש נמצאים בשתי ההפגנות, כשהמספרים רק ממשיכים לעלות. מפגינים בעד הרפורמה הצליחו לחסום את איילון, כאשר אחד מהם נעצר. מאוחר יותר, משטרת ישראל הודיעה כי הצליחה לפנות את המפגינים ופתחה את הכביש. גם בירושלים, במהלך צעדה מאורגנת, מכת"זית הופעלה כנגד המוחים.
ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פעלה לאורך היום והערב במטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה בירושלים, ובפרט באזור הכנסת. לפני זמן קצר החלו תהלוכות שיצאו לכיוונים שונים באזור מרכז העיר ירושלים מכיוון מתחם המחאה בסמוך לכנסת, שלא תואמו עם המשטרה, כשמאות מוחים החלו להפר את הסדר, לחסום צירים ולא נשמעים להוראות השוטרים במקום. בדקות האחרונות אף מספר מפרי סדר הבעירו אש שכובתה ברחוב שערי צדק על מסילת הרכבת והחלו בחסימת המסילה".
עוד נמסר כי "כוחות משטרה פועלים בשעה זו עם כוחות גדולים, פרשים ומכת״ז לפתיחת הצירים ולפיזור המוחים שמפרים את הסדר ולבצע מעצרים. בצירים אלו ישנם שיבושי תנועה וציבור הנהגים מתבקש להישמע להוראות השוטרים. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש המחאה כחוק אולם לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי  בניגוד לחוק".
בתוך כך, מאות אנשי מילואים עושים כעת את דרכם מרחבת הבימה לעבר גשר הקריה בצעדה תחת הסיסמה "מילואים ללא תנאים, שומרים על הבית ונאמנים לרוח צה"ל". הצעדה מגיעה על רקע תופעת הסרבנות שנשמעת בימים האחרונים על ידי מתנגדי הרפורמה המשפטית. בין הצועדים משתתפים לוחמים, טייסים, אנשי מודיעין ומפקדים בעבר ביחידות השונות של צה"ל.
אלפים החלו להתאסף בצומת קפלן בת"א לקראת עצרת הענק של הימין לתמיכה ברפורמה המשפטית. עשרות אלפים עושים את דרכם מכל רחבי הארץ. עומסי תנועה כבדים נרשמים בכל אזור תל אביב והמרכז בעקבות האלפים שעושים את דרכם לעצרת הענק. בעקבות פקקי הענק בכל אזור המרכז העצרת תתחיל בשעה 19:00.
סא"ל במיל' בועז קוקיא מתנועת הביטחוניסיטים אמר במהלך הצעדה: "אנחנו באנו להביע עמדה ברורה נגד הסרבנות ושאנחנו נגד הכנסת הפוליטיקה לתוך צה"ל. כמשרת מילואים ואב שכול שהתנגד לקואליציה הקודמת, לא חשבתי להפסיק להתנדב בצה"ל. אני קורא לכל מי קורא לאיים בסרבנות לחזור בו, ואם לא ועל צה"ל להוציא אותם מהשירות".
אביחיל פלד, שנפל בשבי במלחמת יום כיפור, הצטרף לצועדים ואמר: "אני כאן מכיוון שכל אחד שנמצא כאן הוא בשליחות האומה. כל מי שכאן בא לומר דברים ברורים: לא ניתן שייקחו לעם ישראל את ארץ ישראל. מה שקורה היום לא מובן בשום שכל, ואנחנו כאן עד שיובן שאנחנו עם אחד בלב אחד". 
 
יואל שילה מיוזמת 'מילואים ללא תנאים' וממארגני הצעדה: "באנו כדי להיות הקול של הרוב הדומם, של מאות אלפי מילואיניקים שיודעים שהכנסת הפוליטיקה לצבא תפגע בו. אנחנו מגנים את מכתבי הסרבנות למיניהם, ותמיד נבוא להתייצב לשמור על הבית ועל צה"ל בכל מחיר".
מנגד, המוני מפגינים כנגד הרפורמה המשפטית נמצאים כרגע ליד הכנסת בירושלים, כאשר בשעה 19:00 החלו להעלות הנואמים על הבמה וביניהם גם הנשיא לשעבר רובי ריבלין. כזכור, 85 אלף מפגינים הגיעו בסופ"ש האחרון בצעדה לבירה, שהחלה מרחוב קפלן בתל אביב ביום שלישי. על פי הדיווחים, עומסים כבדים מורגשים ברגעים אלו בתחנת רכבת נבון שבעיר.
מי שנאם בירושלים מול הכנסת הוא פרופסור חגי לוין, שיצא בפנייה חריפה אל הממשלה בנאומו: ״חברי הקואליציה – אנחנו מזהירים אתכם – אל תרימו ידכם כנגד בריאות העם! אל תפגעו במטופלים שלנו! אל תתנו ידכם להפיכה משטרית אלימה ובלתי חוקית שקורעת את העם – תעצרו עכשיו!״
הוא הוסיף ואמר: "מחר בצהריים יצאו אוטובוסים מכל בתי החולים המרכזיים בארץ לעליה לירושלים להגן מפני מחלת ההפיכה. נצא לרחובות ונעלה לירושלים כדי למנוע בגופנו את ההפיכה המשטרית, ולממש את שבועתנו להגן על הבריאות של כולם. לא נוכל לעמוד מנגד כשאתם מחריבים את ישראל". לבסוף סיים לוין במסר אופטימי ואמר: "אנחנו באים למחאה מתוך אהבה למדינה, מסולידריות, אז בואו נחבק את מי שנמצא לידנו ונשאב חיזוק מהכוח המשותף".
חה''כ טור-פז נשא דברים במליאת הכנסת והתייחס לתקופת האבלות בה שרוי עם ישראל בימים אלו ולנסיבות ההיסטוריות שהובילו לחורבן הבית. את דבריו פתח בסיפור קמצא ובר קמצא בגמרא שהוביל לחורבן בית שני בשל ההתעלמות מזעקת האיש החלש, ההתבצרות בצד אחד ושנאת חינם.
''על מה חרבה ירושלים?'', שאל, ''כשהחל המצור על ירושלים, לשלושה עשירי העיר היה מספיק אוכל בשביל כולם לעשרים ואחת שנים. עד שהגיעו הבריונים, שורפי האסמים, כי מבחינתם – האמת אצלם. אולי חשבו שהם  שולחים מסר לוחמני לרומאים, אולי חשבו שהם מאחדים את השורות, אבל את העם הם לא ראו. שרפו את האסמים, השמידו את התבואה, הימרו על חיי כל העיר וגרמו לרעב המוני. מה אתם רוצים להשיג? מה קורה כשקבוצת אנשים שרואה רק את עצמה ואת האמת שלה? כשהמניע הוא הכרזת מלחמה – סופה של ירושלים להיחרב''.
גם שר התקשורת שלמה קרעי הגיב מהכנסת: "חברים אני גאה בכם. שתוקק להיות איתכם שם בתל אביב, אבל צריך לשמור על הרוב כאן בכנסת בירושלים. המשיכו, הפגינו, תמכו ברפורמה המשפטית, התנגדו להפיכה הצבאית. כל הכבוד לכם! עם ישראל חי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הערה
    יוסי רוושילד 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני חושב של חייל שעושה שביתה בגלל שטויות כאלו צריך לעבור אבחון פסיכיאטרי בגלל שבמלחמה הוא יירד לגמרי מהפסים
    סגור
  • 1.
    ימין ושמאל מפגינים , אפשר בהזדמנות זו גם לדבר
    דליה 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לאחר חודשים של הפגנות נגד ובעד, זה הזמן לדבר. לא לחכות לראשי המחאה , מטרתם היא אחרת ולא להידבר. המסקנה עד עכשיו שההפגנות גרמו לקרע ושינאה בעם בכל המגזרים.
    סגור