בארץ

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה: "בעוד עשור, הם צפויים להיעלם"

על רקע המלחמה בעזה, עבור שורדים רבים הזוועות שהתחוללו ב-7 באוקטובר היוו תזכורת לתופת שחוו לפני כ-80 שנה. העולם שתק, וממשיך לשתוק גם עכשיו. סרטון מיוחד מציג ארבעה ניצולים, ביניהם רות הרן מקיבוץ בארי אשר בנה נרצח במתקפת החמאס וקרובי משפחתה בשבי בעזה
מערכת ice | 
ניצולי שואה ביד ושם (צילום מרים אלסטר פלאש90)
ברחבי העולם מציינים את יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה ב-27 בינואר. התאריך נקבע על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב-1 בנובמבר 2005, החלטה מספר 60/7, תחת הכותרת "זיכרון השואה". ההחלטה כוללת אזכור של ההכרזה האוניברסלית בדבר זכויות אדם, מגילת האומות המאוחדות ואת האמנה לענישה ומניעת רצח עם. כמו כן, החלטת האו"ם מאזכרת כי בשואה נרצח שליש מהעם היהודי וכן מיעוטים נוספים.
 
את המהלך לקביעת תאריך זה, הוביל שר החוץ של ישראל דאז, סילבן שלום. יום הזיכרון הבין-לאומי צוין לראשונה בשנת 2006, וההחלטה עליו התקבלה פה אחד. האו"ם בחר בתאריך 27 בינואר, בגלל היותו גם היום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים, ב-1945. תאריך זה שימש מדינות אחדות, ובהן גרמניה ובריטניה, כיום הזיכרון לשואה עוד קודם להחלטת האו"ם.
 
בתאריך זה מופנית תשומת לב ציבורית ותקשורתית רבה במיוחד לשואה, והזוועות שחוללו הנאצים ליהודי אירופה ולא רק, בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת. עבור ניצולי שואה רבים שעדיין חיים, הזוועות שהתחוללו בישראל ב-7 באוקטובר 2023, היוו תזכורת לתופת שחוו לפני 80 שנה, חלקם אף חיים את טראומות העבר מחדש. ישנם ניצולי שואה שחוו אובדן אישי כתוצאה מהמלחמה, חלקם חוו פגיעה נפשית, ומשה רידלר ז"ל, אף נרצח באותו יום נורא, לצד 1400 קורבנות נוספים שכל חטאם היה היותם יהודים/ישראלים.

רות הרן (צילום: קורל הופמן חייק - CHH movies)
יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה, הינו מועד חשוב לזכר 6 מיליון היהודים שנטבחו ע"י הנאצים, והשנה חשוב במיוחד משום הזוועות שחולל חמאס וכל משתפי הפעולה עמו. הקרן לרווחת נפגעי השואה, אשר מסייעת מדי שנה ל-81,000 ניצולי שואה, ועושה כל אשר ביכולתה על מנת לאפשר לניצולי שואה להזדקן בכבוד ברווחה, במגוון אפיקי סיוע בהם, סלי מזון, טיפולי שיניים, משקפיים, שעות סיעוד, סיוע ע"י עובדים סוציאליים, סיוע במיצוי זכויות ועוד, החליטה לייצר השנה סרטון מיוחד אשר מופץ בימים אלה בארץ ובעולם, ובו 4 ניצולי שואה שנפגעו פיזית ונפשית מזוועות השואה וזוועות ה-7 באוקטובר.

שמיל ברקו (צילום: קורל הופמן חייק - CHH movies)
האמירה הברורה העולה מדברי הניצולים – Never Again שהבטיחו לנו, קרה ב-7 באוקטובר, והעולם שתק, וממשיך לשתוק גם עכשיו. כמו כן, בעמותה מדגישים כי זה הזמן לפעול למען ניצולי השואה, ולא לתת להם להעביר את השנים הללו בפחד, חרדת קיום וקשיים מכל סוג שהוא. הסרטון נוצר בשיתוף פעולה ייחודי ליום השואה הבינ"ל עם הבמאי והמפיק קורל הופמן חייק - CHH movies.

נפתלי פירסט (צילום: קורל הופמן חייק - CHH movies)
בסרטון משתתפים: רות הרן, ניצולת שואה מקיבוץ בארי, אשר בנה אבשלום נרצח ב-7 באוקטובר, וקרובי משפחתה מוחזקים בשבי בעזה. נפתלי פירסט, ניצול שואה מחיפה, אשר נכדתו, בן זוגה ובנם (נינו של נפתלי) התחבאו בממ"ד במשך שעות ארוכות, חולצו ע"י צה"ל ובמזל הצליחו לשרוד את היום הנורא ההוא, אך למרבה הצער, הוריו של בן זוג הנכדה נטבחו. שמיל ברקו, ניצול שואה מאשקלון, אשר ביתו נפגע משמעותית בתחילת המלחמה ע"י טיל שנורא מעזה ודן בר משה, ניצול שואה מאזור, החווה קושי נפשי רב וחי את הטראומה והחרדה של השואה מחדש.


דן בר משה (צילום: קורל הופמן חייק - CHH movies)
אתי פרחי, מנכ"לית הקרן לרווחת נפגעי השואה: "זו המחויבות של כולנו לדאוג לניצולי השואה, ובמיוחד בשנים אלה. בעוד כעשור, אנו צפויים להפוך להיות חברה ללא ניצולי שואה. יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, מאפשר להדגיש את החשיבות שבמשימה הקריטית, לאפשר לניצולי השואה להזדקן בכבוד. והשנה, זו גם תזכורת לעולם כי האו"ם, אשר התחייב לפעול ולעשות כל שביכולתו למנוע מעשי אנטישמיות, נכשל במשימתו ב-7 באוקטובר 2023 וממשיך להיכשל גם כעת". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה