תקשורת ומדיה

המעון הרשמי וההוצאות הפרטיות - נפתלי בנט על הכוונת

תחקיר חדשות 13 העלה לדיון את סוגיית ההוצאות הפרטיות במעון ראש הממשלה. האם מדובר במעון ראש הממשלה הרשמי? במידה וכן, מדוע ההוצאות מתגלגלות על חשבון המדינה. ואם המעון בבלפור הוא המעון הרשמי, מדוע מעונו של בנט ברעננה משופץ במחירים אסטרונומיים? וכן, אם המעון הוא רשמי, מדוע האזרחים אינם מורשים להפגין מול ביתו ברעננה? 

מערכת ice |  1
נפתלי בנט (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)

התחקיר של אילה חסון בחדשות 13 העלה לדיון ציבורי את הוצאות בית ראש הממשלה ברעננה. אמנם אין מדובר במעון רשמי, אך הבית הפרטי של ראש הממשלה נפתלי בנט זוכה לעלויות שיפוץ גבוהות בשל סידורי אבטחה ועניינים רשמיים.

בתכניתה בשבת פרסמה חסון כי "ללא בדיקות או פיקוח, משפחת בנט מזמינה משלוחי אוכל על חשבון משלם המסים - בחסות הקביעה של עו"ד שלומית פרגו ברנע, לפיה הבית ברעננה משמש כמעון הרשמי של רה"מ בנט. ההוצאות בגובה עשרות אלפי השקלים הן עבור משפחתו של בנט ולא בגין אירוח רשמי". 
 


אמש, במענה לתחקיר שגרר תגובות-נגד רבות, פרסמה לשכתו של בנט את הצהרתו כי "מדינת ישראל לא השקיעה שקל אחד בהשבחת הבית שלי. אף לא שקל. כל ההוצאות הן על אבטחת הבית שלי על פי דרישות השב"כ בלבד. מחסומים ברחוב, גדרות, שערים, ועוד. כאמור אין לי שום סמכות להתערב באמצעי האבטחה שלי. לא השבחת נכס ולא שיפוץ. אגב, הבית שלנו יפה כפי שהוא ואין לנו צורך בהשבחות". בנוסף פרסם בנט את הוצאותיו, שאינן עולה בקנה אחד עם ההוצאות במציאות, כפי שנאמר על ידי חסון וההשוואה לא לקחה בחשבון את כל הפרמטרים. 

גם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, המשמש היום כיו"ר האופוזיציה, כתב שמשפחת בנט מבזבזת יותר ממשפחתו שלו. מעבר לשאלה מי מבזבז יותר, ראוי להעלות לדיון מה המדינה נדרשת לממן על פי הנהלים. האם ישנן מגבלות וכמה מותר לבית ראש הממשלה להוציא. 
 



ועדת הכספים בשנת 1982 פרסמה החלטה לפיה: "המדינה תעמיד לרשות ראש הממשלה מעון בירושלים; מעונו של ראש הממשלה בירושלים ומחוצה לה ינוהל על חשבון אוצר המדינה". הוצאות אירוח הנובע ממילוי תפקידו, כמו גם שירותי הסעה ומשרד, גם הם נקבעים על ידי אותה החלטה משנות השמונים. בנוסף, נקבע כי המדינה תממן עבור ראש הממשלה הוצאות ביגוד והוצאות נלוות להופעה ייצוגית שלו ושל בת זוגו בסכום שלא יעלה על סכום של כ-50 אלף שקלים בשנה, שייקבע מדי שנה בצמוד למדד המחירים לצרכן.

בנוהל משרד ראש הממשלה נקבע כי אוצר המדינה יממן את כל הציוד הדרוש לרה"מ במעון הרשמי, כלל הוצאות ההחזקה, כלכלת המעון עבור ראש הממשלה ורכישת מזון ללא הגבלה. לגבי האוכל – ברוב המקרים מועסקים מבשלים/ות. ניתן להעסיק במעון 8 בעלי תפקידים בעלות כוללת של 102 אלף שקלים. ראש הממשלה רשאי לבחור איך לחלק את המשרות הללו, לפי איזה צורך. כאשר אין מועסק/ת במעון מבשל/ת, אפשר להזמין מזון מוכן. גם בנושא הזה אין הגבלות ברורות. אומנם נקבע מחיר מקסימלי לארוחה (יותר מ-200 שקלים, משתנה בהתאם למדד המחירים לצרכן) והגבלה על מספר הסועדים (עד 20), אך אין מגבלה לכמות הארוחות ביום. 
 



יש לציין שלכאורה יש פיקוח על ידי חשב משרד רה"מ, אבל בפועל אין הגדרות ברורות ומסודרות. מה גם שאצל בנט מדובר במקרה ספציפי כיוון שהוא לא גר במעון הרשמי בבלפור. בחוות דעת של היועצת המשפטית למשרד רה"מ נקבע כי עד סיום השיפוץ במעון הרשמי בבלפור יש לספק לראש הממשלה במעונו הפרטי את כל השירותים הדרושים לביצוע תפקידו למגורי משפחתו, ולתת להם את כל הזכויות העומדות לראש הממשלה במעונו הרשמי, כל עוד לא מדובר בהשבחה של הנכס.
 


היום נערך בבג"צ דיון שנערך היום בבג"ץ בעתירת השכנים של בנט ברעננה נגד הבנייה בסמוך לביתם ומתווה ההפגנות באזור ונשאלת השאלה אם אכן מדובר בביתו הפרטי אז מדוע כל ההוצאות הן על חשבון המדינה, ואם מדובר בביתו הרשמי אז מדוע אסור להפגין מול ביתו. 

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    4000 שח בחודש גינון ו15000 שח בחודש נקיון הבית הפרטי
    מספיק לשקר 04/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא כולל משכורות ובנוסף למה שמשולם כיום לאחזקת הבית בבלפור.
    סגור