נדל"ן ותשתיות

"קבלני הביצוע יתמודדו עם קשיים שלא התמודדו מזה שנים"

שלומי בן עזרי מנכ"ל ארגון בוני אשדוד והשפלה, בראיון פסימי על מחירי הברזל שהוכפלו, על הפועל הישראלי ומשכורות שמשלמים לפועל ועל הממשלה "שצריכה לעצור את גל ההתייקרות ואת הטירוף של מחירי הדירות" 
אריאל נוי | 
שלומי בן עזרי, יו"ר איגוד הקבלנים באשדוד והשפלה (צילום יח"צ)
מה אחת הבעיות המרכזיות היום בענף הבנייה?
תשומות הבנייה עלו משמעותית. מחירי הברזל הוכפלו מ- 2000 לטונה ל- 4000 שקל. מחיר הבטון האמיר כבר  חלק מהחברות הודיעו בהמשך על % 16 אחוזי התייקרות. ואל תשכח שאם אתה מכניס בטון לפרויקטים בת"א, משלמים עוד % 16 על הבטון בגלל פקקים וקנסות למערבלי הבטון. גם ה פי.וי. סי עלה ב- 75 אחוז וגם פלסטיק.
איך עליית המחירים באה לידי ביטוי?
כל החומרים התייקרו וכשקבלני ביצוע מבקשים הצעת מחיר מספק של חומרי בנייה,  מקבלים הצעה בה נכתב.  ההצעה תקפה ל- 7 ימים כי צופים התייקרות נוספת בחומרי הגלם לבנייה, כמעט מידי שבוע.
זאת אומרת שאנו נמצאים בתחילתו של גל עליות מחירים מאוד גדול בתשומות הבנייה.  זה ישפיע על מדד תשומות הבנייה, על מחירי הדירות, אגיד לך יותר מזה, הבעיה היא לא מחירי הדירות, הבעיה בכלל נוגע לכל חוזה ביצוע שיש היום במשק. יזמים זכו במכרזים לפני חצי שנה, צריכים לעלות על הקרקע עוד מעט לבצע הפרויקט. והם בבעיה כי הם זכו במכרזים כשחומרי הגלם היו זולים יותר, כשבחלק גדול מהמכרזים ישנו סעיף גם שמגביל הצמדה למדד תשומות הבנייה.
אז איך קבלנים פותרים את הבעיה?  
מכיוון שבמכרזים לא מאפשרים להצמיד התייקרויות, אותם קבלנים שזכו אם יבצעו עבודה לאותם מזמיני עבודה, עירייות, משרדי ממשלה, גורמים פרטיים שמזמינים עבודות בנייה ועוד, הקבלנים הקטנים, בינוניים לא יחזיקו ויפלו. ואילו הקבלנים הראשיים הגדולים שזכו במכרזים יעסיקו קבלני משנה והם לא יפלו, אבל הם יפילו את קבלני המשנה שיבצעו עבורם בפועל את הביצוע.
שוב, אני צופה שניכנס בתחום ביצוע פרויקטים לבניה לסחרור, לגלגל שעלול לפגוע קשה בענף הבניין.
איך הבנקים מתייחסים לקבלני ביצוע?
רמת הסכנה בענף הביצוע היא כזאת שהבנקים חוששים לתת אשראי לקבלני ביצוע (להבדיל מליזמים שלא מבצעים בפועל).
קבלני הביצוע יצטרכו להתמודד לבד עם עליות מחירים ויתברר להם שהמחירים שבהם זכו במיכרז לא דומים למחירים של היום. הם יבינו גם שאין להם פיצוי, הם הראשונים שיפגעו בשרשרת,  אם לא יקבלו פיצוי ואני לא רואה כרגע  שהפיצוי יכול להגיע מאיזשהו מקום.  אני מעריך שיהיו לא מעט קבלני ביצוע יפסיקו הפעילות שלהם ויפשטו רגל.
למה ישראלים לא רוצים לעבוד בבנייה?
אתה יודע כמה משתכר נטו פועל בניין סיני? מעל ל-20 אלף שקל נטו לחודש, אתה מבין מה המשמעות של שכר עבודה כזה גבוה גם לעלויות הביצוע?
ישראלים לא מוכנים לעבוד בבניין ופועל סיני הרבה יותר יעיל ממנו. הוא בונה 3 קומות בחודש כי מקבל שכר לפי תפוקה. הוא אוכל ב-10 דקות, לא חולה, לא נופש, לא מטייל, לא רב עם אשתו, לא אוסף את הילדים מהגן והוא עובד גם בשעות הלילה עם פרוז'קטורים. והם לא מתעייפים לא מחסירים ימי עבודה.
עכשיו בנוגע למחירים תוסיף לזה את העלייה במחירי הקרקע ובתשומות  הבנייה, ותוסיף לזה ההובלה הימית שעלתה פי 5. שוק הנדל"ן יהיה במשבר, תוסיף לזה את הבנקים ששברו שיאים בכל הנוגע למתן משכנתאות, המשבר יהיה בקבלני ביצוע שניגשים לבצע בנייה ועשויים להתמודד עם תקופה קשה מאוד.  טלטלה צפויה להגיע לענף הנדל"ן וגם במחירי הדירות, מי שישלם את המחיר היקר יהיו רוכשי הדירות. קבלני הביצוע יצטרכו להתמודד עם קשיים שלא התמודדו בהם מזה שנים.
הממשלה תעשה משהו בעניין?
הממשלה צריכה לעצור את גל ההתייקרויות ואת הטירוף של מחירי הדירות, היא צריכה להשקיע את כל המשאבים שיש לה להגדלת היצע הקרקעות לבניית דירות. אני לא רואה שהיא עושה את זה או שהיא בכיוון לעשות את זה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה