נדל"ן ותשתיות

החלה הבניה של האמפיתיאטרון לזכר חללי צוק איתן

בימים אלו נבנה אתר ההנצחה לחללי מבצע צוק איתן. מדובר באמפיתיאטרון ליד קיבוץ גברעם, שישמש לאירועי תרבות, ונבנה על מבנה אמפיתיאטרון משנות ה-50 שנזנח. את הפרויקט מובילות המועצה האזורית חוף אשקלון, קק"ל ומשפחות הנופלים, בעלות של 10 מיליון שקל.
מערכת ice | 
אמפיתיאטרון (צילום אמנון זיו)
מופעים בתיאטרון, נקודות יציאה לטיולים, אזורי פיקניקים ומתקני משחקים. כך תיראה האנדרטה המרכזית לחללי מבצע "צוק איתן", שתיבנה בעלות של כ-10 מיליון שקל. המבנה המקורי עליו תיבנה האנדרטה הוקם בתחילת שנות החמישים סמוך לכביש הראשי שמוליך לקיבוץ גברעם, כקילומטר אחד ממערב לקיבוץ.
הקמת האמפיתיאטרון המקורי נועדה להביא ולספק תרבות במחירים נמוכים לאוכלוסייה הכפרית, רוב המופעים המפורסמים של אותן שנים הגיעו לאמפיתיאטרון הזה. הופיעו בו יוסי בנאי, התרנגולים, להקת בצל ירוק ועוד. התיאטרון כלל במה מרכזית, תאי שחקנים, וחלל פתוח בו הוקמו בסיסי בטון, עליהם הותקנו ספסלי עץ בצורה קשתית. אך עם השנים המקום נזנח ועד ההחלטה ב-2017, שבה הוחלט להקים שם את האנדרטה החדשה, המבנה עמד נטוש, מושבי העץ שניצבו על בסיסי הבטון נעקרו, וביניהם צמחו שיחי בר שונים.
 
בהתאם להנחיה של קק"ל ושל ועד משפחות הנופלים, שהיה להם משקל מהותי בהחלטה מה להקים במקום הנטוש, נבחר שלא להקים אנדרטה, אלא מרכז של פעילות: האדריכלים שזכו במכרז הציעו להשלים את ההיקף החיצוני של האמפיתיאטרון, לכדי שביל מעגלי שיציע לאורכו פעילויות שונות: מופעים בתיאטרון, נקודות יציאה לטיולים, אזורי פיקניקים ומתקני משחקים.
 
האנדרטה בגברעם תשלב כמה גישות של תכנון אנדרטאות בישראל: שימוש במבנה קיים, כמו "יד לשריון" בלטרון שהוקמה במצודת טיגארט בריטית; פיסול בנוף, כמו באנדרטת חטיבת הנגב, מצפון לבאר שבע, ושילוב של אתר הנצחה עם פעילות נוספת, כמו פסטיבל המוזיקה "יערות מנשה" שמתקיים סמוך לאנדרטת חללי התנועה הקיבוצית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה