נדל"ן ותשתיות

כך המדינה מפקירה את המבנים המסוכנים בפריפריה, ומשקיעה במרכז

בדיון בוועדת הפנים על הצעת חוק "חלופת שקד לתמ"א 38", התרעם יו"ר הוועדה ח"כ ווליד טאהא מדוע הצעת החוק לא עוסקת בקידום חיזוק המבנים בכל הארץ ולא רק במרכז: "לא הצלחתי להבין – אם אנו בדיון על הערכות לרעידות אדמה או על פתרונות דיור?"
מערכת ice | 
פרויקט תמ"א 38 בצפון הארץ (צילום פלאש 90/ מאיר וקנין)
במשך כל שנות הפרויקט "תמ"א 38", חוזקו רק 1.7% מהמבנים המצריכים זאת, כאשר כ-76% מהמבנים הם במחוזות תל אביב והמרכז.
"רוב הבניינים שחוזקו במסגרת תמ"א 38 הם במרכז הארץ, באזורי הביקוש, לאורך החוף, לא על קו השבר הסורי אפריקני", כך דיווח מתן שחק, חוקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת לוועדת הפנים בראשות ח"כ ווליד טאהא שדנה היום בהערכות המדינה לרעידות אדמה ובהצעת חוק התכנון הבניה, תיקון מס' 136 – התוכנית לעמידות בפני רעידות אדמה. לדבריו: "תמ"א 38 השיגה הישגים דלים - במשך שנות יישומה חוזקו ומוגנו מתוקפה בפועל 1,337 מבנים הנאמדים בכ-1.7% מהמבנים המצריכים זאת בכל הארץ."
לאחר שנציגת מנהל התכנון הציגה לוועדה את הצעת החוק, תיקון 136, המכונה "חלופת שקד", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ווליד טאהא: "לא הצלחתי להבין – אם אנו בדיון על הערכות לרעידות אדמה או על פתרונות דיור. כל תוכנית, אם אינה קשורה לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בכל היישובים, לא רק באזורי ביקוש, מחטיאה למטרה. אנו רוצים דיון על הערכות לרעידות אדמה, והוועדה מתכוונת לבחון כמה החלופה המוצעת תשפיע על הערכות זו. אם הממשלה מעוניינת בתוכנית שמציעה פתרונות דיור, זה חשוב מאד, אבל זה נושא אחר".
 
במסגרת פרויקט התמ"א התווספו 13,124 דירות, כ-80% מהן באזורי הביקוש – מחוזות תל אביב ומרכז. בשנים 2017–2020 החלה בנייתן של כ-23 אלף דירות מתוקף תמ"א 38, שהן כ-11% מכלל התחלות הבניה וכ-55% מהדירות בהתחדשות עירונית שהחלה בנייתן. משך הפרויקט הכולל, מהגשת בקשה להיתר ועד סיום הפרויקט, התארך משנתיים וחצי בשנת 2010 ליותר משבע שנים בשנת 2020.
אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, אמר: "אני מחזיק בידי דו"ח משנת 2001 של משרד השיכון – סקר מצב חדרי ביטחון בקריית שמונה. מדובר בבניינים משנות החמישים והששים, ומאז היו עוד תזוזות קרקע. מאז לא קרה כלום. כשהכל בנוי על השוק הפרטי, מתעלמים מאזורי עדיפות לאומית. הקרקע כאן היא חינם. ליזם עולה אותו דבר לבנות מטר בתל אביב או מטר אצלנו, אבל המחיר שיוכל למכור כאן הוא פחות ממה שעולה לו לבנות. זה מבטיח כשל שוק. אסור להמשיך מה שלא הצליח".
כזכור, הצעת החוק "חלופת שקד לתמא 38" מציעה בין היתר מסלול חיזוק באמצעות הריסה ובנייה מחדש, שבמסגרתו ניתן יהיה לאשר תוכנית בסמכות כל ועדה מקומית, תוך קביעת סמכות לתוספת זכויות בניה ומתן אפשרות לעירוב שימושים סחירים וציבוריים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה