נדל"ן ותשתיות

מנכ"ל בנק לאומי מפתיע: שהקבלנים ילוו כסף לרוכשי הדירות

מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, מאשים את הממשלה בכך שלא מביאה פתרון הולם לדיור בר השגה ולדירות להשכרה לטווח ארוך, ומציע פתרונות שיתגברו על העלייה במחירי הדירות וחוסר היכולת של זוגות צעירים לגיוס הון עצמי
מערכת ice |  4
חנן פרידמן (צילום Magma Images, אורן דאי)
מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, מפתיע היום (ראשון) בפתרון עבור רוכשי הדירות שלא מצליחים להגיע להון עצמי מינימלי כדי לרכוש דירה: היזמים ייתנו ל-30% מהרוכשים במכרזי קרקע הלוואת בולט להשלמת ההון העצמי.
את הדברים אמר פרידמן במסגרת פסגת הנדל"ן באילת של מרכז הנדל"ן, כאשר התייחס לעליית מחירי הדיור שעלו ב-19% בשנה החולפת. לדבריו, האתגר המשמעותי הגדול ביותר עבור זוג צעיר בבואו לרכוש דירה הוא גיוס ההון העצמי בשיעור של 25% לפחות: "חלק מהזוגות הצעירים נעזרים בהורים, חלק פודים חסכונות, אך רבים מהזוגות נאלצים להגדיל מינוף וליטול הלוואות משלימות מגופים חוץ-בנקאיים לטווחים קצרים יחסית, בריביות גבוהות ועם החזרים מכבידים. לזוגות אלה צריך להעמיד מקורות מימון שאינם מגדילים סיכון", אמר מנכ"ל הבנק.
הפתרון לדעתו נעוץ בדרכים אחרות בהן ניתן להעמיד מקורות מימון שאינם מגדלים סיכון. פתרון אחד לדעתו הוא העלאת שיעור המימון לדירה ראשונה וכי נכון לאפשר את הגדלת שיעור המימון מעל 75% לרוכשי דירה ראשונה ועבור דירות בשווי של עד שני מיליון שקל. הפתרון השני, והמפתיע, כרוך בכלל בהלוואה של הקבלנים. כך, לדברי מנכ"ל בנק לאומי, יש לחייב יזמים במסגרת מכרזי הקרקע להציע לכ-30% מהרוכשים, בכל פרוייקט, הלוואת בולט להשלמת ההון העצמי הנדרש בריבית שתקבע מראש במסגרת המכרז.
פרידמן גם תקף את המדיניות הממשלתית בכל הקשור לפתרון מצוקת הדיור ועליית המחירים ואומר כי למעשה "אין בישראל פתרון הולם של דיור בר השגה או דירות להשכרה לטווח ארוך, ומאחר והציבור מעדיף ברובו בעלות על פני שכירות, קשה להניח שהממשלה תקדם מהלך משמעותי של בניית דירות להשכרה". לכן כל עוד המצב הוא כך, אין ברירה אלא למצוא פתרונות לעלייה המבהילה במחירי הדירות.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מתי כבר נעיף את כל
    שקלל לא שווה 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    המנכלים האוכלים חינם האלה חוץ מלשבת על משכורת ולגנוב את הציבור לא שווים שקלללל
    סגור
  • של נעליך
    מכיר 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם לא יודעים לא צריך לשלוף את הטינוף הרגיל. אם כי אני חושב שבתוכנית הזו פשוט המחיר יעלה בעוד 30% כי יהיה עוד כסף זמין... הפתרון הוא לא עוד הלוואות אלא מי שאין לו לא קונה! ומה שיקר לא קונים ביוקר גם אם יש
    סגור
  • 2.
    דמוקרטייה
    עופר משה 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דמוקרטייה לעשירים בלבד. מדינת ישראל הכי יקרה במערב ביחס למשכורות.
    סגור
  • 1.
    מנכל לאומי לא פוחד
    אביב 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הרווחים כבר מפלצתיים לשלושים שנה הקרובות אחריי כל הזוגות שהתחייבו לפריים / צמודה. הוא רק לא רוצה שיתחיל הכאב ראש של לפדות אלפי בתים דרך כונס נכסים - למרות שלהפסיד, הוא לא יפסיד.
    סגור