מדדים ומחקרים

פייזר או מודרנה? המומחים קבעו - זה החיסון היעיל ביותר

חוקרים באוניברסיטת הרווארד קיימו מחקר מקיף אודות יעילות שני החיסונים, ומצאו מהו החיסון היעיל יותר. התוצאות קובעות ששניהם יעילים בצורה טובה מאוד, אך אחד מהם קצת יותר. 
מערכת ice | 
מודרנה, פייזר (צילום פלאש 90/ יונתן סינדל, אוליבר פיטוסי , יוטיוב/Alux, פייסבוק)
למרות התדמית שקיבל החיסון של פייזר, מסתבר שבהשוואה לחיסון נגד קורונה של מודרנה, הוא טיפה פחות יעיל. במחקר שפורסם באינטרנט ביום רביעי ב-New England Journal of Medicine, בדקו חוקרי אוניברסיטת הרווארד איזה חיסון מבין השניים יותר יעיל.
"בהתחשב ביעילות הגבוהה של שני החיסונים, כל אחד מהם מומלץ בחום לכל אדם שרוצה להיות מוגן מפני הדבקה בקורונה", אמרה ברברה דיקרמן, חוקרת CAUSALab ומדריכה במחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר של הרווארד. "עם זאת, המחקר בקנה מידה גדול כזה אפשר לנו לזהות הבדלים קטנים ועדינים בין שני החיסונים הללו. בעוד שההבדלים שזוהו באומדן הסיכון שלנו היו קטנים, בקנה מידה גדול יותר הם עשויים להיות משמעותיים עבור גופים גדולים יותר של קבלת החלטות, כגון מערכות בריאות וארגונים ברמה גבוהה יותר." עוד הוסיפה דיקרמן, "כל בחירה בין חיסונים חייבת לשקול גם את הבטיחות היחסית שלהם, מה שלא נחקר כאן", הוסיף דיקרמן. "זה משהו שאנחנו חוקרים באופן פעיל".
עיצוב המחקר אפשר לחוקרים להשוות בצורה ישירה את היעילות של חיסוני פייזר ומודרנה, בתת-קבוצות מגוונות ובתקופות שונות. הגודל של אוכלוסיית המחקר נתן אפשרות לחוקרים לספק הערכות מדויקות לתוצאות. המחקר מאשר כי גם החיסונים של פייזר וגם חיסוני מודרנה יעילים מאוד, עם סיכון נמוך להדבקות יוצאות דופן עם תוצאות חמורות של הקורונה.
על פי ניסויים אקראיים מוקדמים, החיסונים של פייזר ומודרנה הוכיחו יותר מ-90 אחוז יעילות למניעת הדבקה סימפטומטית. באמצעות נתונים ממאגרי המידע של שירותי הבריאות של VA, הצוות ניתח את רישומי הבריאות האלקטרוניים של קבוצה אחת של 219,842 יוצאי ארה"ב שקיבלו את חיסון פייזר וקבוצה נוספת של 219,842 חיילים משוחררים שקיבלו את חיסון מודרנה בין ה-4 בינואר ל-14 במאי 2021.
חוקרים תיעדו את מספר ההדבקות בנגיף, מקרי קורונה סימפטומטיים ואשפוזים הקשורים לקורונה, אשפוזים בטיפול נמרץ ומקרי מוות. במהלך תקופת מעקב של 24 שבועות. הסיכון המוערך להדבקה היה 5.75 נדבקים לכל 1,000 אנשים בקבוצת הניסוי של פייזר, ו-4.52 נדבקים לכל 1,000 אנשים עבור קבוצת הניסוי של חיסון מודרנה. הסיכון להדבקה עלה לאורך תקופה של 12 שבועות כאשר וריאנט הדלתא נכנס לתמונה עם נתון של 6.54 הדבקות לכל 1,000 אנשים בקבוצת הניסוי של פייזר.
בהשוואה לאלו שקיבלו את החיסון של מודרנה, למקבלי החיסון של פייזר היה סיכון גבוה ב-27% להדבקה בנגיף וסיכון גבוה ב-70% לאשפוז עקב קורונה בגרסא ה"רגילה" של הנגיף. במהלך תקופה של 12 שבועות כאשר וריאנט הדלתא נכנס לתמונה, שוב הסיכון להדבקה היה מעט גבוה יותר אצל קבוצת הניסוי של פייזר.
"שני החיסונים יעילים להפליא, עם מקרי יוצאי דופן בודדים בלבד", אמר ג'יי.פי קאסאס, אפידמיולוג ופרופסור חבר בבית החולים בריגהם אנד לנשים ובבית הספר לרפואה של הרווארד, "אבל ללא קשר לזן השולט - אלפא מוקדם יותר ואז דלתא מאוחר יותר - הוכח כי חיסון מודרנה מעט יותר יעיל."
המחקר נערך על ידי חוקרים מ-CAUSALab בהרווארד T.H. בית הספר של צ'אן לבריאות הציבור, בית החולים בריגהם לנשים ובית הספר לרפואה של הרווארד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה