מדדים ומחקרים

הנדל"ן השתגע: האם הישראלים התייאשו מחלום רכישת הדירה?

מחקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה, בהנהלת ד"ר רינה דגני, בין 500 שוכרי דירות ברחבי הארץ, בדק את רצונם למגורים בשכירות ארוכת טווח ובאזורי הביקוש . כמה אחוז ממשקי הבית גרים בשכירות ולכמה אחוז  יש דירה בבעלותם? כל התשובות בפנים
מערכת ice | 
שכירות (צילום freepik)
מצוקת הדיור ממשיכה להתבסס כאחד הנושאים הבוערים והכואבים בעולם הנדל"ן, כאשר אחד הפתרונות האפקטיביים נוגע לדיור המיועד להשכרה לטווח ארוך. הקושי של אוכלוסיות רבות לרכוש דירה מוביל לא פעם לכך שהן נאלצות לנדוד הרחק ממקום המגורים בו חשקו. ובמספרים, כ-270 אלף ישראלים, המהווים 3% מהאוכלוסייה, משנים את מקום המגורים שלהם בכל שנה.
מחקר שערכה חברת הייעוץ גיאוקרטוגרפיה, בהנהלת ד"ר רינה דגני, עבור וואלה, מלמד לא מעט על שוק השכירות הרווי והשיקולים הנלווים לו במציאות בעייתית במיוחד, בה על פי הערכות יוסיפו מחירי הדיור להאמיר בשנתיים הקרובות.
מממצאי המחקר, שנערך בקרב 500 שוכרי דירות ברחבי הארץ, עולה בין השאר כי כ-30% ממשקי הבית גרים כיום בשכירות, אם כי לכ-17% מהשוכרים דירה בבעלותם.
זאת ועוד, 60% מהשוכרים הנם בעלי דירה בעיר אחרת – לא זו בה הם מתגוררים. כ-35% מחזיקים בבעלותם דירה באותה עיר בה הם גרים ואילו רק כ-5% גרו בעבר בעיר בה יש להם דירה כיום. אשר לגילאי השוכרים המחזיקים בדירה, באופן לא מפתיע כ-25% הן משפחות מבוגרות יחסית, דהיינו מבוססות, בעוד בקרב הצעירים שיעור בעלי הדירה עומד על 12% בלבד.  
בכל הנוגע לפן הגיאוגרפי, עולה מהמחקר שלכ-45% מהשוכרים בעלי הדירות יש דירה באזורי הפריפריה, בעוד רק ל-9% מהשוכרים יש דירה בתל אביב ובאזורים הסמוכים לה. זאת ועוד, כ-17% מהשוכרים ממתינים שהדירה שרכשו תהיה מוכנה, בעוד כ-27% שוכרים משיקולים כלכליים, בין השאר משום שהדירה בבעלותם קטנה מדי ולא ממלאת את צרכיהם.   
 
בענייני כדאיות ותקציבים המאפשרים רכישה, הרי שעל פי המחקר, 8% מהשוכרים אינם רואים כדאיות כלכלית ברכישת דירה. כ-40% מוכנים לגור בשכירות ולקנות במקום אחר, בעוד כ-50% הביעו תקווה לגור בדירה בבעלותם במיקום אפשרי מבחינה תקציבית. אשר לזמני השכירות הממוצעים, כ-55% מהשוכרים יסתפקו בעד 5 שנות שכירות, כ-25% רוצים לשכור דירה לתקופה של 6-10 שנים וכ-20% מעוניינים בשכירות ארוכת טווח, דהיינו מעל עשור.
עוד מתייחס המחקר לאזורים בהם נרכשו הדירות על ידי האוכלוסייה הצעירה – חלק הארי – 55% רכשו בפריפריה, 20% באזור המרכז, 15% באזור ירושלים ורק 10% בלב אזור הביקוש של תל אביב. לא פחות מ-70% מהצעירים לא רכשו את הדירה בעיר מגוריהם ועשו זאת במסגרת מחיר למשתכן או מתוך רצון לרכוש דירה להשקעה ולהשכיר אותה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה