מדדים ומחקרים

זכייה גדולה תגרום לכם לרמות? האמת נחשפת במחקר חדש

מחקר חדש מצא כי למרבה ההפתעה, אנשים שטעמו הצלחה במשחק מבוסס מזל או הימורים, לא היה את היצר לרמות בהמשך כדי להמשך לנצח
מערכת ice | 
פוקר (צילום pixabay)
האם הזכייה באמת גורמת ליותר אנשים לרמות יותר? מחקר חדש דוחה את הטענה שלפיה זוכים נוטים יותר לנקוט בתחבולות סתמיות לאחר טעימת הצלחה גדולה. בשנת 2016, חוקרים ישראלים טענו שלזוכים בתחרויות מבוססות כישורים יש סיכוי גבוה יותר לגנוב כסף במשחקי מזל עתידיים מול יריבים שונים, לעומת מפסידים או אנשים שלא ראו עצמם כמנצחים או מפסידים.
עם ממצאים אלה שהגיעו ממדגם קטן יחסית, החוקרים האמינו שזכייה תחרותית גורמת לתחושת זכאות המעודדת רמאות. עם זאת, המחקר החדש של חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה ואוניברסיטת לסטר מצא שאנשים שמאמינים בהוגנות בוגדים פחות.
 
"הופתענו מהממצאים במחקר של 2016, ובגלל זה רצינו לשכפל אותו עם גודל מדגם משמעותי. לדגימות הקטנות של המחקר המקורי אין את הכוח הסטטיסטי להפיק מסקנות נחרצות", אומר מחבר המחקר אנדרו קולמן, פרופסור לפסיכולוגיה במחלקה למדעי המוח, פסיכולוגיה והתנהגות של לסטר, במהדורה באוניברסיטה.
הצוות ניתח את התנהגותם של 259 משתתפים במשחק הטלת קוביות מבוסס מעבדה - שהיה זהה למחקר הישראלי המקורי. הם גם בדקו 275 משתתפים ששיחקו במשחק הטלת מטבעות בניסוי מקוון נוסף. בדיוק כמו במחקר המקורי, חוקרים גילו שכמות קטנה אך משמעותית של רמאות התרחשה כאשר היה פרס כספי על כף המאזניים. עם זאת, חוקרים אומרים שניצחון והפסד לא העלו את רמת הבגידה או הגבירו את תחושת הזכאות של אנשים. במקום זאת, המחקר הצביע על "סלידה מחוסר שוויון" נמוכה לגבי הסיבה שכמות קטנה של אנשים בוגדים.
חוקרים אומרים שאלו עם סלידה מאי שוויון לא אוהבים תוצאות לא שוות. אנשים עם תחושת הוגנות חזקה הם בדרך כלל שונאי אי שוויון. הם נמנעים מלרמות כי הם חושבים שזה לא הוגן. "נדהמנו כשהתברר שלא לניצחון ולא להפסד הייתה השפעה כלשהי על הרמאות למרות שהתרחשה כמות משמעותית של רמאויות", מציין קולמן. "לפחות סיפקנו נתונים מבוססים מבחינה מדעית שנותנים תשובה ברורה לשאלה".
"רמאות וחוסר יושר כללי מעוררים דאגה גוברת לאור חוסר הגינות האקדמית בעידן הדיגיטלי, בעיות של הימנעות והתחמקות ממס על ידי אנשים עשירים בכלכלות מפותחות, ובאופן כללי יותר ההשפעות של הגדלת אי השוויון בעושר ובהכנסה על שחיתות ופשע". מסכם החוקר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה