מדדים ומחקרים

לקראת החלטת הריבית בארה"ב: איך תשפיע על בנק ישראל?

מדד המחירים לצרכן הפתיע בארה"ב כלפי מעלה, בעוד שבישראל הפתעת האינפלציה היתה דווקא כלפי מטה; ברביעי השבוע הודעת ריבית בארה"ב - השווקים מצפים לעוד עלייה של 0.75%, מה שעשוי להשפיע גם על שיעור עליית הריבית בישראל בתחילת אוקטובר | הסקירה השבועית של הראל פיננסים
מערכת ice | 
הראל (צילום Magma Images Edit Ice)
שבוע של ניפוץ חלומות. בעוד שלמשקיעים היו תקוות כי כבר ראו את שיא האינפלציה, המדד שהתפרסם בארה"ב ביום ג' איכזב כשעלה בשיעור גבוה מהצפוי והמשקיעים הבינו כי האינפלציה התפשטה לרוחב. בשבוע החולף  מדד  S&P500 ירד 4.8%- ומדד הנאסדק ירד 5.5%-. מדד ה S&P 500 שעלה כבר 17% מהתחתית שלו באמצע יוני, חזר לרדת, וכעת הוא נמצא במרחק של 5.6% מאותה תחתית. גם שוק האג"ח הגיב בעוצמה: התשואה על האג"ח לשנתיים עלתה השבוע מרמה של 3.55% לרמה של 3.87%  והכלכלנים העלו את צפי העלאות הריבית שלהם לסוף השנה הנוכחית ל 4.25% בהשוואה ל 3.75% שצפו לפני חודש.
אומנם האינפלציה בארה"ב ב-12 החודשים האחרונים ירדה באוגוסט ל-8.3% (הצפי היה שתרד ל-8.1%), בעיקר בשל ירידה של כ - 10%  במחיר הדלק, אך אינפלציית הליבה עלתה יותר מהצפי ל-6.3% כאשר התורמים העיקריים היו מחירי השכירות הרכבים והטיסות. הנתון המשמעותי הזה הוא האחרון לפני החלטת הריבית ברביעי הקרוב ובעקבותיו אנו מצפים להעלאת ריבית נוספת (שלישית ברציפות) של 0.75%.
עליית ריבית חדה יותר בארה"ב אמורה לדרבן גם את בנק ישראל להאיץ את הקצב, אך ירידת מדד המחירים לצרכן באוגוסט בישראל עלולה לשבש את התוכנית. מדד המחירים לצרכן בישראל לאוגוסט ירד ב-0.3%, והיה למדד השלילי הראשון השנה ונמוך מהערכות המוקדמות. העלייה במחירי השכירות (שנמשכה) קוזזה בירידה במחירי הדלק, המזון ובירידה מפתיעה במחירי הטיסות באוגוסט, בעקבות זאת האינפלציה ירדה ל-4.6% (5.2% ביולי).
 
על פי האומדנים הראשוניים גם המדד הבא יהיה להערכתנו נמוך כאשר מדד ספטמבר צפוי להישאר ללא שינוי כאשר המשך עלייה במחירי השכירות ובמחירי החינוך יקוזזו עם הירידה במחיר הדלק ובמחירי הנופש אחרי הקיץ. מדד אוקטובר צפוי לעלות ב-0.3 אחוז בשל חגי תשרי. ל-12 החודשים הקרובים אנו צופים אינפלציה של כ-2.7 אחוזים. הציפיות לאינפלציה הנגזרות בשווקים עלו משמעותית בשבוע האחרון ולהערכתנו הם גבוהים מידי, במיוחד בטווחים הקצרים.
על רקע המדד השלילי הנוכחי והמדדים הנמוכים יחסית הצפויים בחצי השנה הקרובה, בנק ישראל צפוי להתלבט בשאלה האם להעלות את הריבית שוב ב-0.75% בדומה לצעד שעשה הבנק המרכזי בגוש האירו והסיכויים הגוברים למהלך דומה גם של הבנק המרכזי בארה"ב או להסתפק בעלייה של 0.5% בהחלטה הבאה ב-3 באוקטובר בדומה להחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר באוסטרליה.
בינתיים, מחירי הדירות לא מפסיקים לעלות גם החודש. ב-12 החודשים האחרונים נרשמה עליה של קרוב ל-18 אחוזים במחירי הדירות. במבט קדימה, תהליך העלאת הריבית שמתגלגלת לריביות למשכנתאות וההאטה בצמיחה ימתנו את הביקושים לנדל"ן. ניתן לראות זאת כבר גם בנתוני מכירות דירות חדשות שנמוכים ביולי ב-40 אחוזים בהשוואה לרמתן בתחילת השנה. גם מספר המשכנתאות שנלקחו קטנו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה