ויראלי

נחמן שי: "ריקון תושבי עזה מהחלק הצפוני - מהלך הגיוני"

השר לשעבר נחמן שי ומי שצרוב בזיכרון הקולקטיבי כ"המרגיע הלאומי" מתקופת מלחמת המפרץ אומר בריאיון ל-ice כי: "למשרד ההסברה לא היה מקום מלכתחילה ולא היה צורך בו". על האיומים מבית: "ערביי ישראל ממאנים להיגרר לפרובוקציה של החמאס. אנחנו צריכים להקפיד כי לא תמצא שום סיבה להצית גם את החזית הזאת"

דוד זולדן | 
השר לשעבר, נחמן שי (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, עטיה מוחמד)
בזמן שחצי מיליון תושבי צפון הרצועה נעים דרומה ובארגון הטרור קוראים להם "לאתגר" את ישראל ולהתנגד יש בישראל מי שמצדד בנדידה אל מחוץ לרצועה. בריאיון ל-ice אומר נחמן שי מי שהיה דובר צה"ל במלחמת המפרץ ונצרב בזיכרון הקולקטיבי בתור "המרגיע הלאומי" כי הוא תומך בניקוי השטח הצפוני ברצועה.
במקביל, ירי הרקטות מעזה נמשך וגבול הצפון על סף התלקחות. דובר צה"ל עדכן על לפחות 199 חטופים ובישראל נערכים לביקור ביידן לקראת סוף השבוע. אולם מי שמבקש להתבשם מהחיבוק הבינלאומי כדאי שיקשיב לאזהרותיו של השר לשעבר נחמן שי אשר כיהן בשורת תפקידים בכירים בצה"ל: "התופעה מוכרת מניסיון העבר. כעבור כמה ימי לחימה התמונה מתהפכת, ולאחר שישראל מציגה את הפגיעה בה, הלחץ עובר אליה".
האם החיבוק הבינלאומי עלול להתחלף בקרוב ולאמץ את הנרטיב של החמאס כאשר גלריית התמונות של האזרחים ההרוגים מעזה תתרחב ותתפשט והאם ההסברה הישראלית צריכה להיערך לרגע הזה?
"התופעה מוכרת מניסיון העבר. כעבור כמה ימי לחימה התמונה מתהפכת, ולאחר שישראל מציגה את הפגיעה בה, הלחץ עובר אליה. תגובה ישראלית מוצגת מהר מאד כמשבר הומניטארי והסימפטיה הבין לאומית נודדת מאתנו לאוכלוסייה האזרחית בעזה ולתושבי דרום לבנון. הפעם ישראל ספגה מהלומה כבדה, מהלומה מזוויעה בכל הנוגע דווקא לאוכלוסייה אזרחית. זאת, לצערנו, נקודת מוצא נוחה כדי לרכוש אהדה בין לאומית".
 
החיבוק הבינלאומי הוא זמני בלבד?
"אי אפשר להפריד במסרים פנימה והחוצה. לסיכום, מאגר האשראי הבין לאומי הולך ומידלדל. הצצה מקרית לרשתות זרות חושף את המציאות העצובה, מבחינתנו. אנחנו צודקים, אבל הרשתות עוקבות אחר הסבל של האוכלוסייה האזרחית בעזה ועלולות למנף אותה".
ישראל צריכה להמשיך במלחמה גם אם דעת הקהל הבינלאומית תנשב לכיוון עזה?
"דעתי האישית היא כי גם אם נאבד מאהדה הזו, עלינו להמשיך. בעקבות אירועי השבת שעברה אין דרך אחרת, ועלינו להכות בחמאס מכה קשה". 
בתקופת מלחמת המפרץ ראינו את תמיכת ערביי ישראל בסדאם חוסיין. שלושה עשורים אחרי ובישראל מתכוננים למבצע חומות 2 וחוששים מהצטרפות ערביי הגדה והמשולש בעיצומה של המלחמה. עד כמה מדאיג אותך תרחיש כזה?
"ערביי ישראל נוהגים עד לרגע זה בתבונה. הם ממאנים להיגרר לפרובוקציה של החמאס. חייהם פה חשובים להם. אנחנו צריכים להקפיד כי לא תמצא שום סיבה להצית גם את החזית הזאת. יש לנו כבר שתיים והן קשות ומורכבות, מבחינתנו זה מספיק, אין לנו עניין לא בהתלקחות בתוך ישראל וגם לא ביהודה ושומרון כמובן".
 
כיצד על ישראל להגיב?
"ישראל חייבת להמשיך ולמנף את זכותה הבלתי ניתנת לערעור לפעול ביד חופשית כדי להכות במרצחי החמאס. זהו אויב אכזר, חסר רחמים, מסוכן לישראל, מסוכן לכל מדינה במערב ולכל דמוקרטיה. חשוב גם להבהיר את מלאכת עיצוב המסרים שהיא מורכבת ולא פשוטה כלל ועיקר לכוון מסרים לקהלי יעד מדויקים. המידע יוצא בצורה משולבת לכל אתר ואתר על פני כדור הארץ, פשוטו כמשמעו. לפנינו מאמץ גדול, שכמותו לא ראינו בעבר ועלינו לתמרן בזהירות. בכל מקרה בשלב הזה, להבליט את ההתקפה על ישובים אזרחיים, מעשי הטבח המזעזעים וכמובן חופש הפעולה הנדרש. ישראל אינה פוגעת במתכוון באזרחים לא מעורבים, כל הדרישה לפינוי צפון הרצועה מעניקה להם זמן להציל את חייהם לפני שצה״ל יגיע אליהם".
האם נכון היה לסגור את משרד ההסברה דווקא בשעת מלחמה?
"למשרד ההסברה לא היה מקום מלכתחילה. הסנוניות בעבר שניסו לכונן משרד כזה, נכשלו. לא היה צורך בו מלכתחילה. הסברת החוץ היא בידי משרד החוץ, מאז ומעולם. מערך ההסברה הלאומי מכיל את ההסברה כולה. לדעתי, חשוב לתת לו ״שיניים״ כדי שיוכל לקבל יותר סמכויות וכוח, אבל את זה לא עושים ברגע הזה". 
 
ישראל בעת הזאת משוועת לדמותו של "המרגיע הלאומי" בצלמך ובדמותך כמו במלחמת המפרץ. האם תתגייס לטובת ההסברה הישראלית?
"אינני בטוח שישראל משוועת לדמות של ״מרגיע לאומי״ ובוודאי במתכונת של מלחמת המפרץ, לא ניתן לשחזר שכן הזירה השתנתה ודברים חדשים הופיעו. בכל מקרה, אני הצעתי את עזרתי לכמה גורמים המעורבים בנושא והבנתי שכרגע אין צורך. אשמח בכל עת להטות שכם, זאת המדינה שלי, אני חייב לה הכול ונעשה הכול כדי להירתם למערכה הגדולה נגד הטרור".
האם גירוש ערביי עזה לפחות בחלק הצפוני הוא פתרון נכון בעיניך?
"הרעיון של ריקון תושבי עזה מהחלק הצפוני הוא הגיוני. מוכרחים להציג פתרון גדול ולא להסתפק בתיקונים קלים, שהשפעתם פגה אחרי זמן מה. בחלק שיתפנה יוכל צה״ל לפעול בחופש יחסי ובידיעה שהאנשים שם שייכים לחמאס. זה לא יקרה, החמאס יודע זאת ולכן מונע ירידת אזרחים חרדים. האוכלוסייה האזרחית היא המגן האנושי שלהם, בלעדיו הם מאבדים את ההגנה הזאת. זאת בשורה אחת - הטרגדיה של עזה, היא חוטפת מכל הכיוונים. אבל לנו, הסתיימה הסבלנות והסימפטיה. אנחנו צריכים בראש ובראשונה להגן על אזרחנו ועל שטחי המדינה שלנו. כך עושה כל מדינה בעולם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה