תיירות

נתב"ג בקריסה: מחסור בעובדים, עומס כבד ועיכובים רבים בטיסות

לא פחות מ-100,000 נוסעים עוברים בנתב"ג מדי יום, כאשר המחסור הגדול בעובדים גורם לעיכובים משמעותיים. טיסות מעוכבות ומזוודות רבות הולכות לאיבוד, מה שגורם לנוסעים המתוסכלים להתפרץ על צוותי הקרקע, שנותרים חסרי אונים מול הטענות

מערכת ice |  2
עומסים בנתב"ג (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
על רקע ההפגנות שפלשו גם לנתב"ג בשבועות האחרונים במסגרת המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט, וכמו כן, כאשר העומס הגדול של נוסעים שיוצאים לחופשת קיץ נמצא בעיצומו ומורגש בצורה משמעותית בתורים הארוכים בשדה התעופה, כאשר לא פחות מ-100 אלף איש עוברים בשדה בכל יום נתון בתקופה זו של השנה, מה שגורם לעובדים לקרוס תחת הלחץ, דבר המוביל לעיכובים רבים ביציאת טיסות לדרך וכמו כן, גם בהגעת ופיזור המזוודות, בסיוע לנוסעים בעלי צרכים מיוחדים, בטיפול בחיבור 'שרוול' להורדת נוסעים ממטוס שנחת, בהמתנה בדוכני הצ'ק אין וביקורת הדרכונים וכמו כן, גם בחלוקה למוניות על הקרקע, כאשר העיכובים בטיסות היוצאות וכמו כן, בפיזור הנוסעים מטיסות נוחתות, רק הולך וגובר.
אחד העובדים בנתב"ג סיפר בשיחה ל'ישראל היום', שחשפו את הדרמה המתחוללת בשדה התעופה, על מצוקת העובדים ואמר: "יש מחסור בעובדים שמורגש בפעילות, עובדים אומרים שקשה להם להספיק הכל", עובד אחר סיפר על המחדל בגזרת המזוודות: "יש המון מזוודות שהולכות לאיבוד. המון אנשים מגיעים לחופשות שלהם בלי מזוודות, וזה לצערי קורה כבר לא מעט זמן". בתוך כך, מי שסופגים את רוב האש הם דיילי הקרקע, אשר מותקפים על ידי נוסעים מתוסכלים, שצועקים עליהם ומשפילים אותם, ולעתים גם גולשים לפעולות אלימות יותר עם קללות ואיומים, כאשר דבר אחד בטוח, הבעיה בנתב"ג רחוקה מפתרון.

בתוך כך, בנסיון להקל על העומס בנתב"ג, בשבוע שעבר קיבלה הוועדה המחוזית מחוז צפון החלטה לתת לתוכנית מנחת מגידו תוקף ובכך להביא לסיום הליך תכנון שנמשך כ-15 שנים, אשר כלל דיונים רבים על היבטי מזעור השפעות ומגבלות על אזור עמק יזרעאל, ותיאום עם כלל היישובים הסמוכים והחקלאים הפועלים באזור.
התוכנית שאושרה, שחלה על שטח בגודל של כ-26 אלף דונם, כוללת הסדרה של חלק ממסלול המתאים לכלי הטייס הפעילים כיום באורך של כ-1,200 מטר. כמו כן, מציעה התוכנית שטח לתוספת רחבת חנייה ומבנים לאחסון כלי טיס (הנגרים) לשימושים שונים וכן מסדירה ומשלימה תשתיות חסרות. שטח התוכנית האזרחית בתחום המנחת עומד על כ-150 דונם והיקף הבינוי הכולל הוא כ-20,000 מ"ר. התוכנית מאפשרת פיתוח בתחום הצפוני של המנחת, ומגדירה מתאר כללי לשימוש עתידי בחלקו הדרומי. 
 
מנחת מגידו הוקם לפני קום המדינה בשנת 1941 על ידי הבריטים ומאז מתקיימת בו פעילות תעופתית ענפה – באופן שעד עתה טרם הוסדר מבחינה חוקית. לפני מספר שנים הסכים משרד הביטחון להעביר חלק משטח המנחת לרשות מקרקעי ישראל על מנת לקדם תוכנית אזרחית רשמית במנחת, שתענה על הצרכים ותיקח בחשבון את הפעילות במרחב הסמוך. רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף עם המועצה האזורית עמק יזרעאל ורשות התעופה האזרחית, קידמו את התוכנית להסדרת הפעילות הקיימת במנחת מגידו, בתיאום עם היישובים הסמוכים והחקלאים באזור. המטרה היתה, כאמור, להסדיר את הפעילות מבלי לייצר מגבלות על החקלאות באזור ותוך התחשבות ומניעת מטרדים לשכנים.
הפעילות האזרחית המבוקשת במנחת תעופה מגידו כוללת: הפעלת מטוסים ומסוקים חקלאיים, אחסנתם ואחזקתם (כולל חומרי ריסוס והדברה); הפעלת מטוסים ומסוקים לצורכי כיבוי שרפות; הפעלת בית ספר ללימוד טיס ומקצועות התעופה; הפעלת מטוסים פרטיים, מסחריים וספורטיביים, אחסנתם ואחזקתם; הפעלת דאונים, אחסנתם ואחזקתם; הפעלת מטוסים ישנים/עתיקים בעלי יכולת טיסה (VINTAGE), וכן הקמת מרכז מורשת לתעופה בארץ ישראל; שמירת המנחת כש"ת בחירום לחיל האוויר ובהתאם לדרישות מעהב"ט; מתן שירותי אחזקה למטוסים ברמת רעש בקטגוריה התואמת את קטגוריית המטוסים המאושרים להשתמש במנחת; מתן שירותי בדק, ואחזקה למטוסים קלים כולל מסוקים; מתן שירותי אחסנה סגורה ופתוחה למטוסים המורשים להשתמש במנחת ושימושי שירות נלווים שונים, כגון: כיבוי והצלה, הנהלה ואחזקה, ביטחון וכו'.
המנחת משמש כיום ללימוד טיס, פעילויות נופש לחובבי טיס ודאייה, טיסות ריסוס וטייסת כיבוי אש ונועד לשמש את כל תושבי אזור הצפון. מטרות התוכנית הן שינוי ייעוד קרקע חקלאי לשטח שייעודו מנחת לתעופה קלה, מסלולים, אזורי שירות של המנחת, מתקנים הנדסיים, תחנת תדלוק למטוסים, דרכים, חניונים, שטחים ציבוריים פתוחים, יער ושטח חקלאי. עוד כוללת התוכנית שימור של שלושה מבנים מימי המנדט הבריטי, לצד שימור משאבי טבע, בהם יער, נחל ואזור טבעי עם פריחת כלניות, המהווה מוקד לבילוי בחיק הטבע, פיתוח נופי לאורך יובל של נחל הקישון ושטח נוסף לטובת מתחם להקמת מוזיאון לראשית התעופה העברית, שהחלה במנחת זה. התוכנית תוכננה על ידי אדריכל ליאור ויתקון ממשרד ציונוב ויתקון אדריכלים.
עידית הוברמן, מתכננת המחוז: "מנחת מגידו היא תוכנית חשובה מאוד למחוז כולו ולעמק בפרט, המעניקה מענה לפעילות אווירית אזרחית מגוונת שקיימת מזה שנים רבות בצורה מיטבית, ומוסיפה שימושים חיוניים נלווים, כגון: הקמת מרכז מורשת לתעופה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שוב מאשימים את המפגינים?
    ציפי 07/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה עם העומסים ביתר הימים? אתר מגוייס?
    סגור
  • 1.
    מחדל אין מילה אחרת
    בושה 07/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה שקורה בשדה זו בושה וחרפה.בכל העולם יש נסיגה בשדות תעופה מאז הקורונה אבל אצלנו פשוט אין עובדים והתורים מייאשים.
    סגור