אליעד פרץ

39, נשוי+2, מוביל משימות חלל בנאס"א

"החלום שלי מתחיל בלילה זרוע כוכבים, כשאני שוכב על הגב עם סבי במושב גדיש בעמק יזרעאל, אני מוצא את עצמי שואל שאלות שהו יסודיות להוויה האנושית, ומבין שאני נדרש להתכונן למסע חיי בכדי לענות עליהן"
ד"ר אליעד פרץ, חוגג בימים אלה 39, ומשרת כמוביל משימות חלל בנאס"א, שזו משרה מכובדת בקנה מידה עולמי, ולצד זאת, מעניקה לו תואר נוסף - "הישראלי הבכיר בנאס"א". פרץ נשוי ואב לשניים. בת זוגתו, ד"ר אבבי גולדמן היא יועצת לבית הלבן בענייני טכנולוגיה.
פרץ למד בבית ספר חרדי בילדותו, ולאחר שגילה עניין בתחום החלל כבר כילד, החליט לסלול את דרכו כדי להגיע לעמדת מפתח בתחום, וזה אכן הצליח, "מסלול הקריירה שלי מתחיל בכיתה ה', כשאני בונה תכנית חמש שנתית ומסמן את סוכנות החלל האמריקנית כיעד", חושף פרץ, "לאחר לימודי בתיכון אני מצטרף לקורס טיס בחיל האוויר, וממשיך ללימודי תואר ראשון בפקולטה לאווירונאוטיקה וחלל בטכניון. לאחר מכן, אני מתחיל בלימודי המאסטר והדוקטורט שלי באוניברסיטת קורנל בארה"ב, ומגוייס ישירות לסוכנות החלל האמריקנית. בשנותיי הראשונות בסוכנות אני עוסק בפיתוח חיישנים, התמחות במערכות אופטיות, פיתוח חומרה, ניווט והנחייה. בהמשך אני מגוייס על ידי זוכה פרס נובל בפיזיקה ג'ון מאת'ר כחבר צוות, ואחרי מספר פרוייקטים משותפים הופך למוביל הצוות. במקביל אני מופקד על התכנית לפיתוח לוויינים זעירים, ומערכות מכ"מי הלייזר המפותחים לנחיתה על הירח בשנת 2025 ולירחים של שבתאי".
ייתכן שהדברים האלה נראים לנו רחוקים, אבל בשביל פרץ מדובר במסלול שלם שבנה לעצמו מאז שהיה ילד ועד היום "החלום שלי מתחיל בלילה זרוע כוכבים, כשאני שוכב על הגב עם סבי במושב גדיש בעמק יזרעאל", מספר פרץ, "אני מוצא את עצמי שואל שאלות שהן יסודיות להוויה האנושית, ומבין שאני נדרש להתכונן למסע חיי בכדי לענות עליהן. 35 שנה מאוחר יותר, אני מוצא את עצמי במרכזי קבלת ההחלטות של חלק ממשימות החלל השאפתניות ביותר של האנושות, בעבודתי כמוביל משימות חלל בנאס"א. מהחיפוש אחר כוכבי לכת דמויי כדור הארץ מסביב לכוכבים אחרים, ועד לחקר שחר הבריאה".
בימים אלה הוא אף מועמד לתוכניות האסטרונאוטים של נאס"א, כך שאם יתקבל אליה, יממש את החלום הגדול שלו - לטוס לחלל, כשהיום הוא גם נושא לצידו משימות להישגים מדעיים חדשים. הוא מספר כי "תכנון משימות חלל המיועדות לענות על שאלות יסודיות בהוויה האנושית היה חלום חיי", ומוסיף, "זכיתי להגשים את החלום. השאיפה להצטרף לתכנית האסטרונאוטים עדיין נמצאת על המגרש, נקווה שאוכל לעדכן בקרוב".
למקרה שלא עקבתם, משימות חוד של נאס"א, תחת ניהולו של פרץ יצאו לפועל השנה. אחת מהן, ממש בימים האחרונים כששוגר הטלסקופ ע"ש ווב, שייתכן ויצליח לחזות את העבר, כל אלו זיכו את פרץ בהוקרה יוקרתית של סוכנות החלל, "מעבר לשיגורים המוצלחים של טלסקופ החלל ע"ש ווב, רקטות, ולוויינים זעירים בשנים האחרונות. אני חש ענווה גדולה על הזכייה במדליית המצוינות של נאס"א לשנת 2021 שהוענקה לי על פועלי בתכנון משימות חלל והחיפוש אחרי כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש". לקראת השנה הבאה הכוונת נמצאת בעיקר על תוכנית האסטרונאוטים של נאס"א שתגשים לו את חלומו מילדות.
באדיבות המצולם

עוד צעירים מבטיחים...