שיווק ופרסום

קאן 2019: השנה הקסומה שתכנס לדפי ההיסטוריה של מקאן

השראה, שליחות חברתית ואפילו יחסים בינ"ל. ההישג חסר התקדים של מקאן ת"א בקאן ליונס הוא כל מה שסיפור טוב צריך כדי להפוך את המשרד ומקצוע הפרסום לגדול מהחיים
משה בנימין |  4
מקאן העולמית בקאן (צילום מריאן בראנלי)
"בראש רשימת סוכנויות מקאן נמצאות מקאן ניו יורק, מקאן תל אביב, מקאן לונדון ומקאן קאזנובה. קמפיין ThisAbles של מקאן תל אביב לאיקאה ישראל - שנהגה, נכתב ומובל על ידי אלדר יוסופוב, אדם בעל מוגבלות - הפך מוצרים פופולריים של איקאה לנגישים עבור בעלי מוגבלויות..זהו יום היסטורי לרשת מקאן העולמית. ברכות לכל סוכנויות מקאן והצוותים מסביב לעולם שתרמו להכרה הקריאייטיבית העולמית הקסומה שלה זכינו". 
במילים אלו, בפוסט שעלה בעמוד הפייסבוק של רשת מקאן העולמית הודתה הרשת לכל עובדיה, כשהיא מציינת במיוחד מספר בודד של סוכנויות וביניהן מקאן תל אביב שהובילו להישג חסר התקדים שהפך אותם לראשונה לרשת השנה בעולם.

עם 11 אריות שכוללים גראנד פרי, 4 זהב, 3 כסף ו-3 ארד ולא פחות מ-11 שורטליסטים נוספים שביניהם גם אחד בקטגוריית הטיטניום, התרומה של מקאן תל אביב להפיכת מקאן העולמית לרשת השנה הייתה משמעותית, בעלת חשיבות רבה שראויה לציון, מפתיעה בהיקפה, ובהתאם הפכה אותה לאחד הסיפורים הטובים ביותר בפסטיבל קאן 2019 - הישג משמעותי כשמדובר באירוע שמרכז אליו את כל קהילת הפרסום העולמית שמתחרה בעור שיניה כדי להשיג עוד אריה, עוד שורה באתרי הפרסום הנחשבים בעולם, ולזכות לתהילה והכרה בינלאומית - בדיוק מה שעשתה מקאן תל אביב.

את עומק ההשפעה של מקאן תל אביב על ההישג של הרשת העולמית ניתן לראות גם בנתון הבא: 11 מתוך 73 האריות של כל הרשת העולמית הן של מקאן - 15% מסך הפרסים. בגבולות יבשת אירופה זכו משרדי מקאן ב-39 אריות שמתוכם הזכיות של הסניף הישראלי היוו 28%, לא רע עבור סניף שרחוק מלהוות בכח האדם ובהיקפי המחזור 28% מכל סניפי מקאן אירופה. סטטיסטית, אם תרצו, כאן טמון אחד ההישגים של מקאן תל אביב, בהתעלות חסרת התקדים מעל לגודלה באירופה ובעולם יחסית לרשת מקאן. 
לא בכדי עלו על במת קאן נציגי ישראל, סיגל עבודי, נדב פרסמן ואלדר יוסופוב, יחד עם הנהלת מקאן לקבל את תואר רשת השנה. ומעל לכולם בולט יוסופוב שזכה לקבל את המקום בקדמת הבמה לצד מנכ"ל מקאן האריס דיאמונד ומנהל הקריאייטיב הראשי רוב ריילי. זה לא שיוסופוב הוא הקופירייטר הראשון שהביא רעיון שמונף, פותח וכבש את העולם. לצידו גם מזכירים במקאן את כל מי שנלחם עבור הרעיון והוצאתו לפועל למרות כל הקשיים (קרדיטים מלאים בסוף הכתבה), הסיפור הוא כמובן גדול יותר מכל קמפיין כזה או אחר.


רשת mccann העולמית על בימת קאן ליונס. במרכז אלדר יוסופוב

יוסופוב מגלם בדמותו את כל מה שסיפור טוב צריך כדי להפוך את מקאן ובכלל את מקצוע הפרסום לגדול מהחיים. הוא מהווה השראה לכל אחד באשר הוא, לבעלי מוגבלויות שיכולים להביט בו ולהאמין בעצמם, למעסיקים שמבינים שכדאי וחייב לתת הזדמנות שווה לכל אדם באשר הוא, לכל פרסומאי צעיר שמכוון הכי גבוה שאפשר ולא יכול אפילו לדמיין הצלחה שכזו, למפרסמים שקיבלו הוכחה חיה לתגמול העצום שאומץ ולקיחת סיכונים מביאים עימם ובכלל לכל מי שיכול לבנות ולהיבנות מתחושת השליחות האמיתית שטמונה במהלך חברתי-מסחרי שבסופו של דבר עונה לצורך אמיתי ויכול לשפר את חייה של קהילה שלמה, יום יום, שעה שעה בבתיהם ובמוסדות ציבוריים. 
ההצלחה של מקאן, באריות בלבד, ללא פיינליסטים, התפרשה על פני 6 קטגוריות: ב-Health, חדשנות, PR, דיירקט, Brand Experience/Activation וקטגוריית "הפלנרים" אסטרטגיה קריאייטיבית. מדובר ללא ספק בהישג הגדול ביותר של סוכנות ישראלית בקאן, כזו שהצליחה לעבור הישגי עבר מרשימים לא פחות כגון זכיית באומן בר ריבנאי ב-5 אריות זהב ב-2012 ו"תור הזהב" של שלמור אבנון עמיחי y&r לפני כעשור שסללו את הדרך עבור הנציגים מישראל.
לצד ההצלחה של מקאן, שאר השוק הישראלי נחל אכזבה רבתי עם שלל שורטליסטים שלא הפכו לאריות. בין המשרדים נמנים אדלר חומסקי/מדיה קום, גיתם BBDO, גפן טים וליאו ברנט. למרות זאת, היריבות המקומית בשוק הישראלי נדחקה הצידה עבור גילויי חיבה וסולידריות של השוק הישראלי כלפי מקאן ברשתות החברתיות ואפילו חיבוק חם בין אדם פולצ'ק לנדב פרסמן, מי שרק לפני כמה שנים עקר מפובליסיס למקאן.


נשיקה חמה ומתוקה. אדם פולצ'ק ונדב פרסמן
הגישה הצינית הציבורית כלפי הרעיון הכללי של פרסום - קידום מוצרים מסחריים למטרות רווח, באמצעים רגשיים - עושה עוול במקרים רבים ובאופן מובהק במקרה הנידון, ולא רק כשמדובר במהלך איקאה של מקאן. יש לציין את העבודה שהגיש גיתם BBDO - כלי חדשני שאפשר לעיוורים להצביע בבחירות האחרונות באופן עצמאי לחלוטין, או המהלך של ליאו ברנט למותג הבירה אלכסנדר שרכש את יבולי ישובי עוטף עזה שספגו מהלומה כלכלית מטרור העפיפונים בגבול הדרומי. עבודות שהן במהותן ניסיון לשפר את רווחת חייהם של ציבורים מסוימים, אם אלו חקלאים שבורי לב או בעלי מגבלות ראייה.
פסטיבל קאן הוא האוסקר של עולם הפרסום ולמרות שמדובר בקמפיינים שמאחוריהם עומדות חברות מסחריות, הכבוד הרב שזכיות מסוג זה של מקאן מסבות לשוק הישראלי הן לא עניין של מה בכך. קאן הוא כור היתוך של החלפת רעיונות גלובליים, אי נייטרלי שבו מתקיימים מפגשים בלתי אמצעיים בין נציגים מכל העולם, פרסומאים צעירים בתחילת דרכם ובכירי התעשייה העולמית. ציבור שלם של "משפיענים" שנפגשים באופן בלתי אמצעי ויכולים לשמש כשגרירים שחוזרים לארץ מוצאם עם מבט אחר על ישראל, או אפילו לשנות את עמדתם אם הייתה זו שלילית. רק בשל כך זכיות מסוג זה של מקאן ראוי שיקבלו תהודה רבה, יותר מזו שנשארת כעת בתחומי הברנז'ה.  
מעבר להישגים ברמת הקריאייטיב וההכרה הבינלאומית, קאן 2019 הוא גם ההישג הטוב ביותר עבור מחלקת משאבי האנוש של מקאן תל אביב. המשרד שעשה הכל כדי לרכז אליו כמה מהטאלנטים הטובים בישראל (וקוצר כעת את הפירות) זוכה לבונוס תדמיתי שהופך אותו לנחשק ומועדף. המשרד גם מזכיר למי ששכח שהוא מהווה מקפצה אדירה עבור טאלנטים מקומיים שנושאים עיניהם לחו"ל - חדי העין היו יכולים לראות על במת קאן את ניר רפואה, שצמח במקאן וכיום עושה חיל בניו יורק ובנוסף לרפואה המשרד המקומי שיגר בשנים האחרונות טאלנטים רבים לסוכנויות מסביב לעולם כגון דניאל ברק, אלאב הורוביץ, דנה בלום סרטורי ועוד. 
בעמוד הפייסבוק שלה, סיכמה סיגל עבודי, סמנכ"לית הקריאייטיב שהובילה את המהלך עם תמונה שבה רואים חלק מהאריות המוזהבים כשברקע כפיר פרץ מחזיק לאלדר יוסופוב את היד. "בתמונה רואים כמה מהאריות אבל אם מסתכלים טוב רואים את כפיר פרץ מחזיק את היד לאלדר. ככה זה היה כל השבוע בקאן ולאורך כל התהליך. זה כמעט בלתי אפשרי להרים פרוייקט כזה. כל חודשיים הוא נפל. אבל נלחמנו כמו אריות ולא ויתרנו עד הרגע האחרון. תודה ללקוח שהוא שותף אמיתי! תודה לצוות האדיר שלא וויתר לרגע וגם לא ישן יותר מדיי בחצי שנה האחרונה. יש לפרוייקט הזה המון שותפים ולכולם מגיע קרדיט..."


האריות של סיגל עבודי. פרסים ואנשים

הקרדיטים המלאים למהלך איקאה - ThisAbles 
ניהול לקוח: מיכל פופוב, ספיר זגורי גבע, בת-אל אסייג
קריאייטיב: נדב פרסמן, אלדד ויינברגר, סיגל עבודי, אלדר יוסופוב, כפיר פרץ, דנה מוסקוביץ’, יפתח שריג, עידן קרביץ
דיגיטל: אדי גולדנברג, מיטל זאבי, גילי רז
פלנינג: רונית כספי, קרן גולדנצוויג
הפקה: נווה זרח, עמנואל רז
סטודיו מקאן: טל ברזילי, אדווה אללוף, קים אלזם, רותם פירני, א.ד, ניסים צוקדויאן, יעל שמיר, פבל צורן, ירון צרפתי
סטודיו דיגיטל: לירן שטיין, גלינה צ’יצוטקין, גיא זינגר
בית פוסט: ברודקאסט
ספרינג וואלי: אמונה שינברג, צח מזרחי, אלינור אזולאי
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    זה הקמפיין שנגנב מהעמותה? (ל"ת)
    אבי 07/2019/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    כמו האריאלי, השלמור אבנון, הפוגל (ל"ת)
    גם זה יעבור... 06/2019/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    היו חייבים את אלדר...
    מקאן הגדולים 06/2019/23
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כי בלעדיו לא היה קורה כלום. נראה שתרומת מקאן לתוצאה הסופית מאוד פשטנית. המוצר קבל פרודקט דיזיין מאוד שטוח. כדאי לראות את העבודה הזוכה של מקאן ניו יורק ולהבין מה זה עיצוב מוצר.
    סגור
  • איש קטן ונודניק
    לא ממקאן 06/2019/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "נראה שתרומת מקאן..." אם אתה כבר שופך תדלי, תהיה בטוח, אל תסתייג, לך עם זה עד הסוף. צא ולמד ותחזור לטקבק בעילום שם. איש קטן.
    סגור