שיווק ופרסום

נפילתו של יצחק תשובה: מניית דלק איבדה 75% מערכה

מניות החברה שבבעלותו ממשיכות לצלול, ובשוק ההון מעריכים כי לא יוכל להחזיר חובות שנאמדים בלמעלה מ-9 מיליארד שקל. מה מלבד הקורונה סיבך את המיליארדר והאם הבנקים שוב ייחלצו לעזרתו?   
רביב שכטר |  3
יצחק תשובה (צילום פלאש 90)
האם יצחק תשובה בדרך להסדר חוב ותספורת בפעם השנייה בתוך עשור? בהנחה שיימשכו ירידות מניית חברת "דלק" שהוא מחזיק ב-62% מהשליטה בה, לא מן הנמנע שהטייקון הממונף שוב, כמו ב-2012, לא יוכל לעמוד בהחזר החוב שלו, וייאלץ לפנות לבנקים ולמוסדיים כדי לבקש מחיקת חוב.
דלק של תשובה, שירדה אתמול בכ-30%, ממשיכה לצלול גם היום ורושמת ירידה נוספת של 27% ל-13,910 אגורות למנייה, ובכך משלימה שחיקה של יותר מ-75% מערכה מאז ה-6 בינואר, אז עמדה המנייה על ערך של מעט יותר מ-60,000 אגורות.
הערך של כל קבוצת דלק, שאיבדה כ-6 מיליארד שקל מערכה במהלך משבר הקורונה, יורד לכ-1.6 מיליארד שקל, מה שמעמיד את תשובה בפני בעיה נוספת: מניותיו בדלק משועבדות לבנקים בעקבות הלוואות בסך של כמיליארד שקלים שלקח. לכן, ערך המניות שלו נמוך מגובה חובותיו, מה שעלול לגרום לבנקים לדרוש ממנו ערבויות אישיות או בטחונות נוספים.
גם חברות הבנות של דלק, כמו "דלק קידוחים", השותפה במאגרי הגז הטבעי "תמר" ו"לוויתן", חווה ירידות חריפות; אתמול צנחה המניה ב-13.8% ואילו היום היא מוסיפה ירידה של 18.1%. בסה"כ מתחילת השנה איבדה המנייה כ-50% מערכה.
הבעיה של דלק אינה רק משבר הקורונה, אלא בעיקר צניחת מחיר הנפט בעולם, שחווה את היום הגרוע ביותר שלו מאז פרוץ מלחמת המפרץ בסוף 1991. מחיר חבית נפט נע בין 28 ל-32 דולר לחבית - ירידה של כ-30%.
הסיבה לירידות החדות היא קודם כל המלחמה בין אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) לרוסיה, סביב היקף התפוקה. "מלחמת מחירי הנפט של רוסיה ואופ"ק החלה באופן חד משמעי בסוף השבוע הזה" ,נאמר בהודעה של גולדמן סאקס, בנק ההשקעות הבינלאומי. בנוסף האנליסטים של הבנק טענו כי המחיר של חבית נפט צפוי להמשיך לרדת ועלול להגיע לרמה של 20 דולר לחבית. 
"התחזית שלנו היא שהמצב בשוק הנפט חמור יותר אפילו מ-2014, אז הייתה מלחמת המחירים האחרונה", נאמר בהמשך ההודעה, "שכן בניגוד לעבר המלחמה הנוכחית נערכת על רקע משבר הקורונה שגם כך פוגע בביקושים לנפט".
בשוק ההון ישנן הערכות רבות כי אין מנוס מהליכה של תשובה להסדר חוב נוסף, אפילו גדול יותר מזה שקיבל ב-2012, אז נאלץ הציבור לספוג את התספורת על סך 2.1 מיליארד שקל. הסיבות לכך מגוונות, אך הן נובעות קודם כל מרמת החובות של קבוצת דלק, שלקחה הלוואות בסדר גודל של 9.8 מיליארד שקל, בעיקר מהבנקים וממחזיקי אגרות החוב שלה. על פי הערכות בשוק ההון סך כל הנכסים של הקבוצה עומד כעת על פחות מ-9 מיליארד שקל.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    למה הבנקים שותקים?
    רון 03/2020/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מפחדים שיגלה שחיתויות? הריכבר אין לגנב בטחונות בשיט !
    סגור
  • 2.
    האיש נוכל סידרתי
    אבי 03/2020/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בארהב היה מזמן בכלא ,פה אפשר לשחד
    סגור
  • 1.
    להכניס את מנהלי הבנקים לכלא
    אבי 03/2020/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי אישר הלוואה לקבוצה כושלת
    סגור