משפחת סגול: ממפעל צנוע ביפו לקונצרן ריהוט חובק עולם

קרוב ליובל החזיקה משפחת סגול במפעלי כתר פלסטיק, הפכה את המותג לתאגיד רב לאומי ובנתה לה מוניטין כאחת המשפחות העשירות בישראל. מי את משפחת סגול?

מערכת ice |  1
סמי סגול (צילום מכללת אורט בראודה, יוטיוב)
משפחת סגול היא ממייסדות ובעלות השליטה בחברת כתר פלסטיק. נכון להיום, שוויה של המשפחה מוערך בכ-2.5 מיליארד דולרים, נתון המציב אותה בצמרת המשפחות העשירות בישראל.
ביוגרפיה עסקית
חברת כתר פלסטיק נוסדה בשנת 1948, כשבין מקימיה היה יוסף סגול. בתחילה היא עסקה בייצור צעצועים ומוצרים לבית, ובהמשך התמקדה בריהוט לבית ולגינה, מוצרי פנאי ואחסון.
בראשית שנות ה-70 רכש סגול את חלקם של שותפיו בחברה והפך לבעליה. עם פטירתו, קיבלו שלושת ילדיו, ויקי, סמי ויצחק את השליטה בחברה, כשויקי מכרה את החזקותיה לשני אחיה. את המושכות בניהול החברה נטל סמי, כשמחברה הפועלת ממפעל צנוע ביפו, הפכה כתר פלסטיק לקונצרן רב לאומי המגלגל מיליארדי דולרים, מעסיק אלפי עובדים ובעל מאות סניפים וברחבי העולם.
אחד המוצרים המזוהים ביותר עם החברה הוא כסא הפלסטיק הראשון הבנוי מחתיכה אחת, בטכנלוגיה הקרויה מונובלוק – אשר הוצג לראשונה ב-1985 והפך מאז לשם דבר. על רקע הצלחת החברה והפיכתה לאחת הבכירות בתחומה, היא זכתה להתעניינות רבה. ב-2016 מכרה משפחת סגול כ־80% ממניות כתר פלסטיק לקרן ההשקעות הבינלאומית BC Partners, ברווח של כ-1.2 מיליארד דולר. המשפחה, שנותרה עם אחזקה של כ־20% בכתר פלסטיק, אינה מעורבת כיום בניהול החברה, והאחים סגול הם שותפים פסיביים בה.
סמי סגול הוא אחד התורמים הגדולים בכל הקשור לחקר המוח. כך לדוגמה, תרם להקמת מרכזי מחקר למדעי המוח במגוון בתי חולים ובאוניברסיטאות: המרכז למדעי המוח ע"ש יוסף סגול במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא תל השומר, מרכז סגול לחקר מוח ותודעה באוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי הרצליה), בית ספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, מרכז סמי סגול לרפואה היפרברית ומחקר במרכז הרפואי יצחק שמיר (אסף הרופא) ומרכז המחקר ע"ש סמי סגול של בית הספר לטיפול באמנויות באוניברסיטת חיפה. 
בריאיון שעניק לגלובס בשנת 2016 סיפר סגול: "ההתעניינות שלי במוח, כמו כולם, הגיעה מההורים. אבא מת משבץ, אמא מאלצהיימר, אז ברור לילד לאן הוא הולך. צריך לעשות שינוי, צריך להשקיע בצעירים, בבתי ספר למדעי המוח, בבתי חולים, בתקווה שנזרז את התהליך ונשנה משהו בעתיד".
מהפועל תל אביב ועד בראשית
בקרב חובבי הספורט בישראל מזוהה משפחת סגול וכתר פלסטיק עם ענף הכדורגל. כך למשל אימצה החברה את בית"ר ירושלים בעונת 1986-1987, אשר הסתיימה באליפות היסטורית למועדון מהבירה. 
בשנת 1997 הקים סמי סגול יחד עם משה תאומים ומוטי אורנשטיין את עמותת מפעלות חינוך וחברה אשר שמה לעצמה כיעד לפעול באמצעות הספורט למען החברה והקהילה. במקביל רכשו גם את השליטה באגודת הכדורגל הפועל תל אביב, אותה החזיק סגול עד 2008. לדברי מקורביו, השקיע בסגול בתקופה זו בקבוצה כ-100 מיליון שקל, כשבין השאר תרם לעמותת מפעלות חינוך, עמותה בת של הפועל תל אביב, שמטרתה לסייע לבני נוער מאזורי מצוקה באמצעות הכדורגל.
בשנותיו כבעלי הפועל תל אביב זכתה הקבוצה באליפות המדינה, ארבעה גביעים וגביע הטוטו. מתקופה זו זכור במיוחד מסע המשחקים במסגרת גביע אופ"א, כשהקבוצה העפילה עד שלב רבע הגמר והדיחה בדרך מועדוני פאר ובהם צ'לסי, פארמה ולוקומוטיב מוסקבה.
סמי סגול מכהן כנשיא כבוד של הנהלת לשכת המסחר ישראל–צרפת וזכה באות לגיון הכבוד הצרפתי ב-2011. ב-2008 הוא זכה בפרס הכלכלה ע"ש רמניסיאנו מטעם אוניברסיטת תל אביב, ב-2011 בתואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת חיפה וב-2012 בתואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת תל אביב ובפרס מנשיא מדינת ישראל על פועלו לקידום חקר המוח. בנוסף, היה סגול מהתורמים לפרויקט החללית "בראשית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל הפיכה מסתיימת במהפכה
    העם 12/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לקבוע לעם לזמן מה לא לתמיד
    סגור