כסף וצרכנות

למרות החשש ממחסור במזון - הישראלים זורקים לפח מיליארדי שקלים

בחג הפסח הקרוב הישראלים צפויים להשליך לפח מזון בשווי 2.2 מיליארד שקל. על פי נתוני ארגון לקט ישראל ו-BDO עליית המחירים מאז פרוץ המלחמה לא מרתיעה את הציבור הישראלי שצפוי להוציא כ-3,400 שקל בממוצע על קניות מזון לחג הפסח מתוכם כ-530 שקל ייזרקו לפח
מערכת ice | 
עוני (צילום פלאש 90/ אוליבייה פיטוסי)
לקראת חג הפסח תשפ"ד ועל אף התייקרות סל המזון בכלל ומחירי הפירות והירקות בפרט, הציבור הישראלי צפוי להוציא 8.7 מיליארד שקל על מוצרי מזון לחג. מסכום זה צפוי אובדן חסר תקדים של כ-250 אלפי טונות בשווי של כ-2.2 מיליארד שקל ומתוך כ-3,400 שקל שמשקי בית יוציאו על מזון, כ-530 שקל יאבדו. כך עולה ממחקר מיוחד שערך ארגון הצלת המזון הלאומי לקט ישראל בשיתוף BDO.
ע"פ הנתונים, במהלך תקופת החג האובדן בענף הקמעונאות מוערך בכ-42 אלפי טונות בשווי של כ-480 מיליון שקל  ובקרב משקי הבית האובדן הינו בשווי של כ-1.3 מיליארד. בישראל שבה ההוצאה על מזון גבוהה יחסית בהשוואה בינלאומית, אובדן מזון מהווה אחד מהמרכיבים המשפיעים על יוקר המחייה: הן ההוצאה העודפת על מזון והן השפעת האובדן על התייקרות המזון.
 
עוד עולה מהדו"ח, כי מלחמת חרבות ברזל העמיקה את הפגיעה באוכלוסיות החלשות וצפויה להגביר את מצב אי-הביטחון התזונתי בקרב אוכלוסייה זו בשל הירידה המשמעותית בהיקף המזון להצלה שמועברת לאוכלוסיות הנזקקות כתוצאה מפגיעה בחקלאות המקומית.
המלחמה הביאה לפגיעה משמעותית בחקלאים ובענף החקלאות ברבדים שונים כאשר המרכזי מבניהם הינה הפחתה בהיקף התוצרת החקלאית הזמינה למשק וגידול באובדן המזון בשל הפחתה של כ-40% מכוח העבודה בענף והגבלת גישה לכ-30% משטחי החקלאות בישראל הנמצאים באזור הנגב המערבי וקו העימות. כתוצאה מכך חל גידול מסיבי ביבוא מזון ונרשמה עלייה של עשרות אחוזים במחירי התוצרת החקלאית. 
גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל: "בשנה מורכבת בזמן שחקלאי ישראל ניצבים אל מול שלל אתגרים קיומיים המשפיעים באופן ישיר על ענף החקלאות ועל הצרכן הישראלי, אלפי מפונים שעדיין לא שבו לבתיהם ואזרחים שהתווספו למעגל העוני, נושא הביטחון התזונתי חשוב מאי פעם. הנתונים מדגשים באופן מובהק את הפערים החברתיים שמתרחבים לאורך כל השנה ובמיוחד בימות חג הפסח.
אנשים רבים יציינו את חג הפסח סביב שולחן דל, ללא יכולת להבטיח ביטחון תזונתי הולם. למרות הצעותינו הרבות לפתרון יעיל ומהיר לבעיה באמצעות הצלת מזון, נראה כי מקבלי ההחלטות אינם מגלים עניין אמיתי בטיפול בנושא. אנו בלקט ישראל נמשיך לפעול ללא לאות כדי לאפשר לעשרות אלפי משפחות ובודדים לחגוג את פסח בצורה מכובדת. אנו עושים זאת בזכות תרומתם הנדיבה של מאות חקלאים, תורמי מזון מבושל ומתנדבים רבים, שמסייעים לנו להביא אור ותקווה לאלו הזקוקים לכך ביותר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה