השוק

האסטרטגיה החדשה של שטראוס: בוחנת מכירה של פעילויות בארץ

לאחר הביקורת שהוטחה בחברת המזון ובעקבות תוצאותיה הכספיות, היא צפויה למכור את חלקה בשותפות עם הקיבוץ שעסק בייצור ושיווק דבש ושמן זית. גם פעילות רשת דוכני הקפה תחת המותג "עלית" צפויה לצאת מהקבוצה, וכן מותג הירקות המצוננים "טעם הטבע". שווי החברה עומד כיום על 7.78 מיליארד שקל
מערכת ice |  1
קפה עלית, שטראוס, יד מרדכי (צילום shutterstock)
ברקע תוצאותיה הכספיות של חברת המזון, גל עליות המחירים במשק והביקורת שהוטחה כלפיה על חלוקת הדיבידנדים, חברת המזון השנייה בגודלה בישראל שטראוס צפויה לצאת משלוש פעילויות. החברה תמכור את חלקה, בשיעור של כ-51%, בשותפות עם קיבוץ יד מרדכי לייצור ושיווק דבש, שמן זית ורטבים.
בנוסף, החברה תמכור את פעילות רשת דוכני הקפה "עלית", המפעילה דוכני קפה ב-64 נקודות מכירה ברחבי הארץ, ביניהן תחנות רכבת ומקומות ציבוריים. שלישית, שטראוס תמכור את פעילות מותג הירקות הטריים המצוננים "טעם הטבע". במהלך כנס המשקיעים לסיכום שנת 2023 הציג שי באב"ד את אסטרטגיה המעודכנת של החברה, וחשף את הפרטים.
 
על פי פרסום בלעדי בכלכליסט, פעולות הליבה של שטראוס הוגדרו ככאלו שיש להן צמיחה שנתית של 4% עד 5%, והן מניבות רווחיות תפעולית של לפחות 10%. באב"ד חשף כי רק 67% מההכנסות עונים על ההגדרה, והציב יעד להגיע בסוף 2026 למצב שבו 85% מההכנסות יגיעו מפעילויות ליבה. היישום יושג בין היתר ביציאה מפעילויות שאינן עומדות בסטנדרט הרווח. 

ימכרו מה שלא מניב רווח תפעולי של 10%? מנכ"ל שטראוס שי באבד (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
מאז כניסתו של באב"ד לתפקיד ירדה מניית שטראוס ב-20%, ושווי החברה עומד כיום על 7.78 מיליארד שקל.  משטראוס לא נמסרה תגובה בעקבות הפרסום. מותג "טעם הטבע" משווק מגוון סוגי חסה, עלי בייבי ולקטי ירקות לסלט. מדובר בקטגוריה מורכבת להפעלה, עם פחת גבוה המכביד על הרווחיות. התחום מבוסס על ירקות של חקלאי העוטף כחומר גלם מרכזי.
 
שטראוס נכנסה לתחום ב-2003, כשרכשה 51% ממפעל א.נ.פ בשדה ניצן. כעבור שש שנים רכשה את מלוא הבעלות על הפעילות, ובשנת 2020 העבירה אותה למפעל שהקימה בקיבוץ ברור חיל בהשקעה המוערכת בעשרות מיליוני שקלים. המפעל, שנסגר לחודש עם פרוץ המלחמה בעזה, עוסק בחיתוך, ערבוב ואריזה של ירקות טריים ומצוננים. 
החברה פועלת למצוא קונה לחלקה בשותפות עם קיבוץ יד מרדכי, העוסקת בשנים האחרונות בייצור מוצרי דבש, שמן זית, קונפיטורות, רטבים לבישול, חומץ בלסמי, מיץ לימון, מייפל וסילאן. הפעילות הוצעה למכירה לגורמים שונים, אך עד כה לא התגבשה עסקה והפעילות על המדף. לפני למעלה משני עשורים, כשהקיבוץ פעל בעיקר בתחום הדבש, קנתה שטראוס 51% ממכוורת יד מרדכי, לפי שווי פעילות של 19 מיליון שקל.
 
החיבור עם שטראוס אפשר להרחיב עם השנים את הפעילות גם לשמן זית ומוצרים נלווים, שנהנו מעוצמתו של מותג יד מרדכי ומכוחה של שטראוס בשוק המזון. ההערכות בענף הן כי מכירות יד מרדכי עומדות על כ-150 מיליון שקל בשנה, ומניבות רווחיות של 5% בלבד.  בשנה שעברה התמודד הקיבוץ, הסמוך לגבול עזה, עם מתקפת המחבלים ב-7 באוקטובר, ומאז חבריו עדיין מפונים.
 
פעילות נוספת שאותה מבקשת שטראוס למכור היא רשת עגלות הקפה "קפה עלית", המפעילה עמדות למכירת קפה, מאפים ומשקאות קלים, בעיקר במקומות ציבוריים כמו נתב"ג, תחנות רכבת, מוסדות אקדמיים ובתי חולים. לפעילות זו נכנסה שטראוס לפני שני עשורים, כשרכשה 26% מקופי טו גו. לאחר ארבע שנים הגיעה למלוא הבעלות על הרשת, והיא מותגה כ"עלית". 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מאז ששי באבד הגיע
    סמי 04/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החברה בקריסה...
    סגור