חדשות

זאב אלקין בריאיון: "ללפיד אין דרך להרכיב ממשלה"

סגן יו"ר "תקווה חדשה" בריאיון לאתר ice מספר על הפרידה מהליכוד: "לא פשוט לעזוב בית פוליטי",  תוקף את נתניהו: "אין לו בלמים ואין קווים אדומים, דברים שפסל בעבר הוא עושה", ועל מפלגות הימין: "בן גביר לא ייקח חלק, סמוטריץ' יכול להיות שותף"
אביחי דלאל | 
זאב אלקין בראיון (צילום פלאש 90/ הדס פרוש)
סגן יו"ר מפלגת "תקווה חדשה" המועמד במקום השלישי ברשימה, זאב אלקין (50) בריאיון לאתר ice. אלקין נולד בעיר חרקוב שבאוקראינה על בשנת 1990 והתחיל את הפעילות הציבורית שלו כיועץ למנכ"ל הסוכנות היהודית ליהודי רוסיה ובהמשך הצטרף לליכוד, יזם את חוק הלאום בכנסת ה-19 וניסה להיבחר לראשות העיר ירושלים בשנת 2018.
לאחר למעלה מ-20 שנה בליכוד, אלקין הפך לאחד מהאנשים הקרובים לראש הממשלה בנימין נתניהו, בממשלה האחרונה אלקין היה חלק מהממשלה הרחבה שכללה 36 שרים והיה שר לענייני  מים והשכלה גבוהה. לפני כחודשיים, אלקין התפטר מתפקידו וחבר לגדעון סער במפלגה החדשה "תקווה חדשה". בראיון לאתר ice, אלקין מדבר על העזיבה "החלטה מצפונית", מתייחס לתפקידו האחרון "לעומת משרד החינוך,  ההשכלה הגבוהה תיפקדה" ועל סער "אחרי נתניהו, הוא המועמד המנוסה ביותר להרכבת הממשלה"
מה גרם לך לעזוב את הליכוד ולהצטרף לתקווה חדשה?
״זאת החלטה מאוד לא פשוטה כי זה לא פשוט לעזוב בית פוליטי שאתה נמצא בו הרבה שנים וגם סך הכול מבחינת השיקולים שלי היה כדאי לי להישאר הייתי במיקום גבוה, יכולתי להיבחר עוד 20 שנה לליכוד ולהיות בכנסת ומבחינה פוליטית אני הרגשתי שאני לא מסוגל יותר לבוא לציבור ולשרת את נתניהו כמועמד לראש ממשלה ולהגיד לציבור שהוא יכול לישון בשקט, בעקבות התהליך שנתניהו עבר בשנה האחרונה והתרחש ממש מול העיניים שלי״.
אתה חושב שזאת הייתה החלטה נכונה?
״זאת הייתה החלטה מצפונית, אני לא יודע מה זה נכונה. אם היא הייתה כדאית ונכונה לי לטווח הרחוק, אני לא יודע ויכול להיות שלא. אבל אני מאמין שבן אדם בפוליטיקה ובעשייה הציבורית צריך ללכת עם מה שהוא מאמין בו ודווקא כמישהו שהיה מאוד צמוד לבנימין נתניהו וראה מקרוב איך בן אדם משתנה ואיך תהליך קבלת ההחלטות שלו משתנה והוא מתחיל להיות משועבד אך ורק לשיקולים אישיים, אני פשוט הרגשתי שאני לא מסוגל לגבות את זה".
"היה תהליך של הבשלה, זה לא פשוט להגיע לתובנה כזאת לגבי בן אדם שאתה מעריך אותו ועובד איתו הרבה שנים. אתה בהתחלה מנסה לשכנע את עצמך שהבעיות שאתה רואה זה משהו זמני ושזה יסתדר וכל אחד מאיתנו טועה אבל כשאתה רואה שזה הופך לשיטה אז לאט לאט נופל לך האסימון. הקש ששבר את גב הגמל אצלי היה ההחלטה לצאת לבחירות רביעיות בעיצומו של משבר קורונה. אני חשבתי שזה פשוט לא יעלה על הדעת לעשות את זה, היה לי שיחה ארוכה איתו על הנושא הזה ולשכנע אותו לא לעשות את זה, בעיני זה כמו לצאת לבחירות בזמן מלחמה".
"אנחנו במצב מאוד מורכב, משבר בריאותי הכי גדול שהיה במדינת ישראל אי פעם, משבר כלכלי בין הכי גדולים שהיו במדינת ישראל. זה כמו מלחמה. כשאני התפטרתי מהממשלה היו לנו 3,200 נפטרים והגענו כבר לקרוב ל-6,000, תוך פרק זמן של חודש פלוס איבדנו למעלה מ-2,000 אנשים מסיבה חיצונית. זה לא קרה למדינת ישראל אף פעם חוץ ממלחמת יום כיפור וגם במלחמות אחרות זה לא קרה. בעיני בכזה מצב לא יוצאים לבחירות ולא מפקירים את כל ניהול הקרב מתוך לחצים ואינטרסים פוליטיים שתמיד מתגברים בתקופת הבחירות וכולנו ראינו את תפקוד הממשלה בחודש וחצי האחרונים ורואים כמה זה מושפע מפוליטיקה״.

"נתניהו עבר תהליך בשנה האחרונה" (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אבל בשבוע אחד אתה אמרת שנתניהו הוא המתאים ביותר לראשות הממשלה ושבוע אחרי זה, חברת לסער ואמרת שהוא לא יכול.
״זה לא היה שבוע אחד ככה ושבוע אחד ככה. זה נכון שבמשך תקופה ארוכה סברתי ואמרתי שנתניהו המועמד המתאים ביותר אבל בסופו של דבר אמרתי שנתניהו השתנה במשך השנה האחרונה ואיבד את כל הקווים האדומים והבלמים שהיו לו. הבעיה שלו זה לא שהוא עומד באיזה משפט זאת לא הטענה שלי אליו, הטענה שלי שהוא משתעבד למשפט שלו עם כל תהליך קבלת ההחלטות הלאומית שלו,  זאת הבעיה".
אתה רואה את גדעון סער כראש ממשלה?
"בהחלט, אני  חושב שבדור שאחרי נתניהו, איש הציבור המנוסה ביותר שנמצא במגרש הזה הרבה שנים. הוא היה מזכיר הממשלה בשתי ממשלות עוד בשנות ה-90 עם נתניהו ולאחר מכן עם שרון, זה תפקיד מפתח. הבן אדם הזה נמצא בצומת מרכזית של כל ההתרחשות המדינית והביטחונית שיש למדינה. וגם בממשלה, גדעון סער הוא אחד האנשים הפרלמנטריים הכי טובים שהיו במדינה ב-30-40 שנים האחרונות. היה שר בכיר ואינפורמטור, חבר קבינט מדיני-ביטחוני הרבה שנים, בן אדם שמגיע עם המון ניסיון וידע ומצד שני שיוכיח תכונות הנדרשות לתפקיד הזה של מנהיג, מסוגל לצאת נגד הזרם ולעמוד על שלו גם מול כוחות חזקים ועשה את זה בהרבה מאוד צמתים בהיסטוריה הפוליטית שלו. גם בן אדם שמסוגל לחבר סביבו כוחות שונים שזה דבר לא מבוטל במציאות של היום".

"סער איש הציבור המנוסה ביותר" (צילום: גרשון אידלסון, פלאש 90)
ומה יקרה אם ל"יש עתיד" יהיו יותר מנדטים?
"זה מצב מאוד פשוט, מהרגע שבנט החליט להודיע שהוא לא מוכן להצטרף לממשלה תחת יאיר לפיד זה מראה שללפיד אין דרך להרכיב ממשלה בכל חשבון שתעשה, אלא אם כן זה חבירה לאחמד טיבי ולזה אנחנו לא נסכים ולכן אין לו את היכולת להרכיב ממשלה. מצד שני, אני חושב שכולנו מבינים ששום קרב אגו לא יכול למנוע את השינוי. לפחות זאת הגישה שלנו. שברגע שנתניהו ובנט לא יהיה להם ביחד 61 מנדטים מחובתינו להקים ממשלה אלטרנטיבית ולא לגרור אותנו לבחירות חמישיות. כפי שאמרתי, לגדעון סער יש את היכולת לחבר סביבו גם את נפתלי בנט, גם את יאיר לפיד וגם כוחות פוליטיים אחרים".
מה אתה אומר על החיבורים בימין ומפלגת הציונות הדתית?
"אני לא מתערב  למפלגות אחרות מי מתחבר עם מי. יש לי על זה שתי הערות. בן גביר לא יהיה חלק מהקואליציה שלנו בשונה מסמוטריץ' שאנחנו רואים אותו כפרטנר אפשרי כמו מפלגות אחרות. הדבר השני, בתהליך החיבור הזה ראיתי שנתניהו השתמש בבנייה בירושלים כמנוף לחץ על החיבור. הוא אמר להם שאם הם יתחברו הוא יאשר את הבנייה בירושלים ואם הם לא יתחברו אז לא. זה לא יעלה על הדעת שימוש בנושא כל כך ערכי של קידום בנייה בעיר הבירה שלנו ולהשתמש בו ככלי פוליטי וצריך לעשות את זה בכל מצב ולא בהקשר של אולטימטום וזה מזעזע בעיניי וזה חלק מהתהליך שאני רואה שהוביל אותי למקום שבו אני נמצא. נתניהו שאני מכיר במשך שנים לא היה מעז להשתמש בבנייה בירושלים תנאי כמו שהוא לא היה מבקש לשלוח שר ממשרדו לראשות פלסטינית לבקש התערבות חיצונית בבחירות בישראל מהנהגת אש"ף לטובתו ולהריץ את תמיכתו במגזר הערבי הוא היה דוחה דבר כזה על הסף. לנתניהו של היום אין קווים אדומים ואפשר הכל, מצד אחד להיעזר בבן גביר ומצד שני מנסור עבאס, תנועה איסלאמית, אש"ף ומה שצריך".

"סמוטריץ' שותף אפשרי לממשלה" (צילום: נועם רבקין פנטון)
מה לדעתך ינצח לגדעון סער את הבחירות?
"אני חושב שהתובנה היום בציבור הישראלי שאי אפשר להמשיך עם המציאות הקיימת. ארבע בחירות תוך שנתיים שברנו את כל השיאים העולמיים בעניין הזה. עם כל האווירה של חוסר יציבות ושפל שיש במדינה שזה בסופו של דבר פשוט תופס אותנו לא המדינה שאנחנו הכרנו דברים שהם ברורים מאליהם במדינה. שאנחנו מדינה יציבה, יש לנו תקציב, יש לנו ממשלה, יש לנו רפורמות כלכליות, אנחנו מדינה שמתקדמת כלכלית ופתאום כל זה הפך למותרות. אין לנו תקציב ואין לנו רפורמות כלכליות וזה התפרקות טוטלית. המדינה מאבדת את היכולת שלה השלטונית, כל אחד עושה מה שבא לו והכל מתפרק. אני רואה יותר ויותר אנשים שרוצים שינוי. אני פוגש אנשים שהצביעו כל השנים הליכוד ועכשיו הם יצביעו לתקווה חדשה. אני מכיר גם ראשי  סניפים, ראשי ערים  ופעילים שבאופן פורמלי לא מצהירים על עזיבה בליכוד אבל בקלפי הם יצביעו גדעון סער ומצד אחד זה מעיד על השינוי ומצד שני זה מדהים כמה אנשים לא מוכנים להגיד את מה שהם חושבים מתוך חשש למעמדם".
כאיש ימין, אתה מרגיש עם העובדה שהגוש המסתמן עבורכם בקואליציה הוא ברובו מהצד השמאלי של המפה הפוליטית?
"זה לא נכון, אנחנו אמרנו מראש שאנחנו רוצים להקים ממשלה כמה שיותר רחבה שיצטרפו אליה גם מפלגות שבאות מתוך גוש הימין או מפלגות ימין מרכז וגם מפלגות מצד שמאל ושתהיה פה ממשלה רחבה שתוכל לארגן תקציב. אני רואה מפלגות ימין שיצטרפו אלינו ובראשן מפלגת ימינה בראשות נפתלי בנט וכמו שאני רואה את יאיר לפיד מצטרף לממשלה בראשותו. יותר מזה, לאורך כל השנים וכמי שראה את נתניהו מרכיב ממשלה, נתניהו אף פעם לא העדיף את הצד הימני. בשנת 2009 הוא הכניס את מפלגת העבודה ומקביל חתר לממשלת אחדות עם ציפי לבני וקדימה ולבסוף הכניס את אהוד ברק והעבודה. ב-2013 הלך עם לפיד ולבני וב-2016 הוא ניהל משא ומתן עם הרצוג ואני העדפתי את ליברמן וגם עכשיו זה ממשלה עם כחול לבן. נתניהו לא הלך עם מפלגות נטו ימין ולכן אני לא רואה שינוי".
אז איך  אתה רואה את הממשלה הנרקמת?
"אני הרכבתי לא מעט  ממשלות בעבר וגדעון סער הקים עוד לפני. אני חושב ששנינו ביחד הרכבנו פה את רוב הממשלות שקמו כאן ב-20 השנים האחרונות ואנחנו יודעים איך לעשות את זה. יחד עם זה, בסופו  של דבר יש כלל  ברזל בעניין הבחירות. לא עושים את זה לפני תוצאות סופיות ולא עושים את זה בתקשורת ולכן אני לא מתכוון לעבור את שני  הכללים האלה. אנחנו נדע לעשות את זה והבסיס לממשלה הזאת בראש ובראשונה זה בנט ולפיד ועוד מפלגות שיתבססו על  פי הקווים  המשותפים".
היית שר להשכלה גבוהה וענייני מים, איפה אתה לוקח את האחריות על משבר הסטודנטים בתקופת הקורונה?
"יש פה שתי נקודות שאפשר להסתכל עליהם. כשמסתכלים על מה קורה ואיזה בלאגן יש במערכת החינוך שלנו ואתה רואה שמערכת ההשכלה הגבוהה מתפקדת כבר שני סמסטרים ברצף, אנשים לומדים, מקבלים את התעודות שלהם, עוברים מבחנים ורואים את ההבדלים בין המערכות ואת התוצאה של העבודה הרבה שנעשתה בכל המערכת. בין ראשי המוסדות ותהליך ההכנה לשנת הלימודים הזאת ולסייע למוסדות מבחינת תקציבים והתנהלות העבודה בזמן משבר. רואים שמערכת ההשכלה הגבוהה יודעת לתפקד ויודעת להתמודד עם המשבר למרות שכמובן הלימודים בזום אינם עדיפים על הלימודים הנורמליים אבל במציאות של היום זאת אחת המערכות במדינה שיודעת לתפקד וזה לא מקרי".
"הנקודה השנייה שהיא מאוד משמעותית, זאת היכולת שיכולה לזהות מהר את מה שדורש התערבות וסיוע מצד הממשלה. אני מהרגע הראשון שנכנסתי לתפקיד ראיתי שכלכלית סטודנטים הם בין הקבוצות שהכי נפגעו במשבר הזה וצריך להביא פה סיוע ממשלתי גדול מאוד לטובת הסטודנטים ויצרתי ברית עם התאחדות הסטודנטים והצלחנו להביא סיוע תקציבי ובו שילשנו את ההשקעה פי שלוש ממה שהיה וזה אחרי הפעלת משא ומתן. מהרגע שנכנסתי הגדרתי את עצמי כשר הסטודנטים ולא רק כשר המוסדות והמערכת זה בא לידי ביטוי בהשקעה הגדולה והתקציבית וגם בניהול המערכת".
במידה ותיכנסו לקואליציה, מה התפקיד שתרצה?
"אני חושב שזה לא לעניין להציג את התפקיד האישי שלי. המטרה שלנו זה להביא שינוי למדינת  ישראל וכל  האגו האישי שלנו צריך לעמוד בצד ולהציג ממשלה יציבה, רחבה, נורמלית שתוכל לפעול לפי שיקולים לאומיים ולא לפי שיקולים אישיים. ברגע שנקים את הממשלה אני אמצא דרך לתרום ולהשפיע. יש לי תפקיד בכיר במפלגה ואני חושב שאני לא יקופח כרגע העיקר הוא לנצח ולהביא שינוי שרוב אזרחי ישראל רוצים אותו. אנחנו נצטרך להיות מפלגה כמה שיותר גדולה כדי שהממשלה תהיה יציבה יותר ובזה אני כרגע מרוכז".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה