צילום: באדיבות המצולמת

נחמה פרל

יזמית ומייסדת פרויקט "אימהות מעשירות"

בת 45, נשואה+8

"החלטתי להוביל שינוי, ולשלב בין הידע הפיננסי שרכשתי לאהבה לאנשים"
את צמד המילים "אוריינות פיננסית", לקחה על עצמה היזמית החרדית נחמה פרל להנגיש לקהל הירושלמי – ומבחינתה מדובר בלא פחות משליחות.
פרל נולדה וגדלה לתל אביב, ואת הפרק הירושלמי בחייה החלה כשכירה בבנק המזרחי. "כאשר התחתנתי וילדתי ילדים, החלטתי לקחת פסק זמן כדי להשקיע במשפחה", היא מציינת. "בתקופת עבודתי בבנק וגם בשנים שלאחר מכן, נחשפתי לחוסר הידע של מרבית האנשים בכל הקשור להתנהלות הכלכלית שלהם. זה אולי נשמע מוזר, אבל דווקא בנושא כל כך חשוב, אנשים מעדיפים שלא לקחת אחריות – וזה מתכון לבעיות".
"מהמקום הזה, החלטתי להוביל שינוי", מחדדת פרל. "להעביר מהידע והניסיון שלי הלאה, ולסייע לאנשים להתנהל עם הכסף שלהם באופן שקול ואחראי. מבחינתי, זו הייתה הזדמנות אידיאלית לשלב בין הידע הפיננסי שרכשתי לבין אהבה לאנשים. אני מאמינה שהכל טמון בגישה ובהסרת חסמים. כאשר מנפנפים בכל מיני מושגים כלכליים כמו משכנתא, חיסכון או ריבית – זה מיד יוצר אצל אנשים רתיעה. לעומת זאת, כשמדברים על אוריינות פיננסית כעל פלטפורמה לצמיחה, לאנשים יש מוטיבציה להקשיב ולשתף פעולה. הם מבינים שיש כאן הזדמנות לשפר את איכות חייהם וחיי משפחתם".
פרל מעבירה הרצאות בסימן חינוך פיננסי בקרב מספר רב של קבוצות שהקימה, כשהיא ממקדת את פעילותה בקרב נשים ובני נוער. "מדובר באוכלוסיות שחשוב מאוד להכניס לעניינים בכל מה שקשור להתנהלות פיננסית נכונה ומאוזנת", מדגישה פרל. "המטרה היא לייצר גישה בריאה ואינטליגנטית. בעבר גם נשים וגם בני נוער העדיפו לתת לבעלים או לאבות להתעסק בנושאים הללו, אלא שהיום המגמה השתנתה. הם מבינים שכסף נוגע גם בחיים שלהם, ולכן יש רצון לדעת וללמוד – ואני כאן עבורם".
פרל היא גם זו שעומדת מאחורי המיזם החברתי "אימהות מעשירות", שהולך וצובר תאוצה ברחבי ירושלים. "מדובר בקבוצת שיח אשר מתמקדת במשולש אימהות-כסף-ילדים", מפרטת פרל. "אני כתובת לנשים חרדיות מטווח רחב של גילאים: נשים צעירות שרק עתה התחתנו וילדו, וגם סבתות לנכדים – לכולן יש מטרה משותפת: ללמוד איך להתנהל נכון כלכלית. בפגישות אני גם מדברת איתן על תחום ההשקעות וחושפת אותן לאפיקים שלא הכירו. השורה התחתונה היא שכל אחד מאיתנו צריך להבין ולדעת איך עובד העולם הפיננסי. אם רק פותחים את הראש, מגלים שהשד לא נורא כל כך".
כמה זמן אתה גרה ופעילה בירושלים?
"אני גרה ופועלת בירושלים מגיל 22, קצת אחרי שהתחתנתי".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"ירושלים היא כור היתוך, עיר גדולה ומגוונת – התמצית של ארץ ישראל".
ספרי על החיבור שלך לעיר.
"אני בירושלים מתוך בחירה, פה המקום שלי. משנה לשנה האהבה שלי לעיר רק גדלה, משום שזו העיר הכי מיוחדת בעולם".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"העיר העתיקה ובמיוחד הכותל המערבי – זה הסמל של ירושלים".
דמות ירושלמית שמהווה עבורך השראה?
"זקני ירושלים, האנשים שגרים בעיר לאורך עשורים ארוכים. הם היו כאן בתקופות הטובות והפחות טובות, ומהווים עוגן חשוב בהתפתחות של ירושלים. ניסיון החיים העשיר שלהם, התובנות, שמחת החיים והאופטימיות התמידית – מהווים מקור להשראה עבורי".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...