צילום: באדיבות סיוון טכנולוגיות מתקדמות

ד"ר אייל שקל

יזם טכנולוגי ומנכ"ל סיון טכנולוגיות מתקדמות

בן 60, נשוי+2

"לחזק את ירושלים ולהביא לעיר תעסוקה ועסקים – זו שליחות מבחינתי"
ד"ר (ורס"ן במיל') אייל שקל הוא מיזמי הטכנולוגיה הבולטים בירושלים, חתום על המצאתם של 43 פטנטים ומי שעומד בראש כמה מהחברות הטכנולוגיות ששינו את פני התעשייה בבירה.
ד"ר שקל מתגורר בבית זית והוא בעל תואר ראשון באלקטרו-אופטיקה מטעם המרכז האקדמי לב בירושלים ודוקטורט בפיזיקה מאוניברסיטת ניו יורק. הרזומה העשיר שלו כולל הקמה וניהול של מגוון חברות היי-טק  ובהן חברת  ,Chiaro Networks Ltd  הפועלת בתחום התקשורת האופטית; חברת ננו-אור, הפועלת בתחום המדידות לתעשיית השבבים; וחברת Al Cielo Ltd, הפועלת בתחום הניווט האינרציאלי. בנוסף, המציא ד"ר שקל לא פחות מ-43 פטנטים.
כיום עומד ד"ר שקל בראש סיון טכנולוגיות מתקדמות – חברת היי-טק המתמחה בפיתוח וייצור לייזרים רבי הספק, שבסיסה בהר חוצבים. כמו כן מכהן ד"ר שקל כחבר הנהלה (בהתנדבות) במספר מוסדות להשכלה גבוהה.

ד"ר אייל שקל (צילום באדיבות סיוון טכנולוגיות מתקדמות)
כמה זמן אתה גר ופועל בירושלים?
"בירושלים אני כבר 45 שנה, מאז התיכון. את החברה הראשונה שלי הקמתי ב-1997".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"זו בחירה טבעית עבורי. יש יותר טוב מירושלים? זו הבירה הנצחית של ישראל, הלב הפועם של העם היהודי. רציתי שכל הפעילות שלי תהיה בירושלים. לחזק את העיר ולהביא לפה תעסוקה ועסקים, זו שליחות מבחינתי".
ספר על החיבור שלך לעיר.
"בכל החברות שלי, כאשר אנשים מעולמות ההיי-טק והכספים הגיעו לבקר, תמיד הקפדתי להראות להם את ירושלים. חשוב לי להעביר את המסר שזו עיר שוקקת ואטרקטיבית, שחיים בה אנשים, לא רק עירעם היסטוריה ועתיקות. כאשר הם לומדים להכיר את העיר, התדמית שלהם על ירושלים משתנה".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"המגוון הרחב של אוכלוסיות שגרות פה ביחד, מכל הדתות ומהמגזרים – עירוב של חילונים, דתיים, חרדים וערבים. ללכת בעיר העתיקה ולראות את תהלוכת פסחא של הנוצרים לצד חג הפסח של היהודים, זה פשוט מדהים".
דמות ירושלמית שמהווה השראה עבורך?
"אין דמות אחת שאני יכול להגדיר כמעוררת השראה, אבל אני כן יכול לומר שלדעתי ניר ברקת עשה המון למען ירושלים. הפעילות שלו לעידוד התעשייה והתיירות, והעובדה שהביא לכאן כל מיני פסטיבלים ופורמולה 1, גרמו לכך שגם אנשים לא ירושלמים מכירים את העיר".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...