צילום: ריקי רחמן

ד"ר זאב פרבמן

מנכ"ל ושותף מייסד של חברת "לייטריקס"

בן 42

"יש בירושלים הכל, אבל יותר מדי אנשים לא מעריכים אותה כמו שצריך"
חברת "לייטריקס" (Lightricks) הירושלמית זכתה למוניטין עולמי בזכות פיתוח אפליקציות לעיבוד תמונה ווידאו – ושוויה מוערך בלמעלה ממיליארד דולרים.  ד"ר זאב פרבמן נמנה על דור המייסדים של החברה, ומשמש כמנכ"ל שלה. הוא נולד בזפוריז'יה, עיר בדרום מזרח אוקראינה, שהייתה אז תחת שלטון ברה"מ ועלה לישראל בגיל 13 עם משפחתו. לפרבמן תואר ראשון במדעי המחשב מהאוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני מאוניברסיטת תל אביב ודוקטורט בגרפיקה ממוחשבת מהאוניברסיטה העברית.
את "לייטריקס" הקים ב-2013 (יחד עם ירון אינגר, ניר פוצ'טר, איתי צידו ועמית גולדשטיין), כשהחברה הציגה לעולם אפליקציות המאפשרות עריכה מהירה ופשוטה של תמונות פורטרט במכשיר הנייד – וזכתה במהרה להצלחה מסחררת. כך לדוגמה, תוכנת פייסטון, לתיקון תמונות סלפי של החברה, נבחרה על ידי גוגל כאחת מאפליקציות השנה. ב-2013 היא אף הייתה האפליקציה הרביעית הכי נמכרת לשנת 2016.
מה שהחל בחבורה צנועה של חמישה אנשים, עם סיוע של הרשות לפיתוח ירושלים וחברת הנכסים של האוניברסיטה העברית, הפך לחברה המעסיקה כיום יותר מ-600 עובדים. בקיץ שעבר השלימה "לייטריקס" סבב גיוס של 130 מיליון דולרים, לפי שווי של 1.8 מיליארד דולרים. לחברה יש כיום מספר דו ספרתי אפליקציות, שמנגישות עריכה מתקדמת של תמונות ווידאו לכל סוגי המשתמשים.
מייסדי חברת "לייטריקס": ד"ר זאב פרבמן (מימין), ירון אינגר, עמית גולדשטיין, ניר פוצ'טר (צילום ריקי רחמן) 
כמה זמן אתה גר ופעיל בירושלים?
"הגעתי לירושלים ללימודי התואר הראשון והשני, ולאחר גיחה קצרה למרכז, חזרתי לעיר ללימודי הדוקטורט. כבר 20 שנה שאני חי ועובד בירושלים". 
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"הקמנו את 'לייטריקס' בירושלים, בעקבות הלימודים והמגורים בעיר, האהבה לעיר, והקרבה לאוניברסיטה העברית ובצלאל. גם כשגדלנו והתפחתנו, החיבור האישי לירושלים והחיבור המקצועי לאקדמיה – בדגש על בית הספר למדעי המחשב של האוניברסיטה עברית והחוגים השונים של בצלאל – נשארו חלק מהותי מהעשייה שלנו, ומהסיבות המרכזיות שבגללן אנחנו נשארים בירושלים".
ספר על החיבור שלך לעיר.
"התגוררתי במשך שנים בשכונת נחלאות ואני עדיין אוהב לטייל ברחובות ירושלים – בעיקר בבקרים של ימי שישי בשוק מחנה יהודה, מנהג שאני מקפיד עליו כבר שנים רבות".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"להיות underrated. יש בעיר הזאת הכל, אבל יותר מדי אנשים לא מעריכים אותה כמו שצריך".
דמות ירושלמית שמהווה עבורך השראה?
"שף אורי נבון, מבעלי קבוצת מחניודה. אורי הוא ירושלמי שאינו מתנצל על היותו ירושלמי – עושה, מפתח ומקדם דברים מופלאים בתחום שלו".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...