צילום: באדיבות המצולמת

נעמי גלבך

מעצבת פרודקט, מרצה לעיצוב ויזמת חברתית

בת 33, נשואה+8

"חיבורים מיוחדים בין אנשים, מקומות וסגנונות - רק ירושלים יכולה לייצר"
נעמי גלבך היא מעצבת מוצר בחברת ,Retail Innovation ראש תחום תקשורת חזותית בשלוחה החרדית של בצלאל ומרצה במחלקה, והאישה העומדת מאחורי "הפורמה" יוזמה חברתית פורצת דרך לקידום והעשרה למעצבים ויוצרים במגזר החרדי.
היא גדלה בירושלים, מגיל צעיר נמשכה לתחום האמנות וכשהייתה בת 16, התחילה להתנסות בשילוב בין מחשב לעיצוב. היה זה רק אקורד הפתיחה בדרך ללימודי עיצוב ופתיחת סטודיו עצמאי שעסק בתחומי העיצוב, המיתוג  והפרסום. כיום עוסק הסטודיו באפיון ועיצוב ממשקים דיגיטליים ומלווה חברות, ארגונים וסטארט-אפים.
ציון דרך משמעותי בקריירה של גלבך, נרשם ב-2015, כשייסדה את "הפורמה" – מיזם שהפך לבית עבור קהל המעצבים והיוצרים במגזר החרדי. "המיזם נולד מתוך צורך לאגד תוכן מקצועי שיעניק השראה ויפתח את הראש לכל מי שפועל בתחום, יוביל לחיבורים מקצועיים ועסקיים, ויתכתב עם מה שמתחדש בעולם העיצוב בארץ ובחו"ל", מציינת גלבך. "אנו מקפידים על סטנדרט מקצועי בלתי מתפשר בכל מה שנוגע לאיכות התוכן וההפקה, תוך שמירה על הערכים שמלווים אותנו כציבור חרדי".
תוך כדי תנועה, ועל רקע הבאזז שנוצר סביב "הפורמה", התרחבה הפעילות וכמות האנשים שהתווספה למעגל העשייה גדלה. "הפעילות שלנו כוללת אירועים, מפגשים, סדנאות, ימי עיון, סמינרים מרוכזים, סיורים ותוכניות", מפרטת גלבך. "בנוסף, אנו מפרסמים מאמרים מקצועיים במגזין הדיגיטלי שהקמנו, ובחודש האחרון גם השקנו כתב עת מודפס ראשון שעורר עניין רב בכל קהילת העיצוב בישראל. לצד כל אלו, יש לנו גם פודקאסט שמבקש לקחת את השיח למקום יותר אישי ומעשי".
היום, בפרספקטיבה של כ-7 שנים אפשר כבר לקבוע כי "הפורמה", יצרה שינוי חיובי בקהילת העיצוב החרדית. "היא השפיעה עלינו כקהילה והשפיעה עלינו כיחידים", אומרת גלבך, "היא השפיעה על למידה ועל העשייה, יצרה אינטראקציות מסוגים שונים, והובילה להתפתחות מקצועית ואישית. היעד הוא להמשיך לגדול ולצמוח, לייצר ולהעניק במה לתוכן משמעותי, ולעודד מקוריות וחדוות יצירה".


מתוך כנס של "הפורמה" (צילום באדיבות "הפורמה")
כמה זמן את גרה ופעילה בירושלים?
"כשהייתי תינוקת בת חודשיים, ההורים שלי עברו לירושלים, כך שמבחינתי אני ירושלמית מאז ומתמיד. אני גרה, פועלת ויוצרת בירושלים – ומרגישה שהעיר הזו היא חלק בלתי נפרד מאישיותי. הפעילות השוטפת של 'הפורמה', הכנסים והאירועים תמיד מתקיימים בירושלים, משום שיש פה משהו מיוחד שאין באף עיר אחרת".
מדוע החלטת למקד את הפעילות שלך בירושלים?
"לפעול בירושלים זה הדבר הטבעי והמתבקש. אני מתגוררת כאן, קהל גדול מהמגזר החרדי מתגורר כאן, וגם מי שלא מתגוררים בעיר, תמיד שמחים להגיע ולהשתתף בפעילויות שמתקיימות בירושלים".
ספרי על החיבור שלך לעיר.
"החיבור שלי לעיר הוא בראש ובראשונה רוחני ורגשי. אני מאמינה שאת האנרגיה לעשייה אני מקבלת מהכוח הרוחני  שיש לעיר הזאת,  מהאוויר ומהאווירה. ירושלים היא קדושה, מקור האנרגיה של העם  היהודי – והתחושה הזאת מוחשית עבורי לגמרי. בכל פעם שאני רק רואה את השלט 'ברוכים הבאים לירושלים‘ אני נושמת עמוק עמוק ואומרת 'כמה טוב לחזור לירושלים'. החיבור מתבטא גם באהבה לשכונות, לרחובות, לעיר העתיקה, ולמקומות הקדושים שבה".
מה הדבר הכי ירושלמי בעיניך?
"המגוון. העיר כל כך מגוונת – ורק הגיוון הזה יכול ליצור חיבורים כל כך מיוחדים. חיבורים עמוקים בין אנשים, חיבורים בין מקומות וחיבורים בין סגנונות, רק ירושלים יכולה לייצר".
דמות ירושלמית שמהווה עבורך השראה?
"הרב יוסף חיים זוננפלד, רבה של ירושלים בסוף המאה ה-19 – ומי שעודד את הרחבת היישוב היהודי בירושלים ודאג לשמר את האותנטיות שלה. הרב זוננפלד היה סמל לאהבת אדם, דאג לחלשים והיה כתובת להתייעצות בכל נושא".

אנשים נוספים שעושים את ירושלים...