תקשורת ומדיה

שעת נעילה: 7 מיליון צפיות בדיגיטל ועשרות אלפי ישראלים שחולקים כאב משותף

הדרמה ששחזרה את הרגעים הקשים של מלחמת יום הכיפורים זכתה לסיקור נרחב והפכה גם לקהילת רשת בה משתפים אלפי ישראלים את החוויות והזיכרונות המהולים בכאב של עשרות שנים, מאחת המלחמות הקשות בתולדות מדינות ישראל
שרון טל | 
שעת נעילה (צילום כאן 11)
תאגיד השידור כאן יכול להתגאות על השנה האחרונה. שורת סדרות שעלו בערוץ ביניהן טהרן, מנאייכ ושעת נעילה, עוררו שיח של ממש לא רק בישראל, אלא גם בעולם. לאחרונה סיכמו בתאגיד את העונה הראשונה של שעת נעילה, שלפי נתונים שהגיעו לידי ice, הביאו 7 מיליון צפיות בדיגיטל – זרוע בה התאגיד נחשב למוביל וחדשני. זאת לעומת הימים בהם התאגיד נמדד בנתוני הרייטינג המסורתיים והפער בינו לבין הערוצים המסחריים היה עצום.
בעידן הדיגיטל, תכניות מובילות גם יוצרות קהילות רשת שמחברות בין הצופים. כך היה לזמר במסכה בקשת שרשמה הצלחה של ממש לאורך העונה, וכך גם ל"שעת נעילה", הדרמה ששחזרה את הרגעים הבולטים במלחמת יום הכיפורים, ויצרה קהילת רשת עם כמעט 50 אלף חברים, שעוסקת לא רק בסדרת הטלוויזיה עצמה אלא גם בנושא כאוב שסוחבים ישראלים רבים – הטראומה של מלחמת יום הכיפורים.
שעת נעילה הפכה לא רק לסדרה, אלא גם למציאות של חברי הקהילה הדיגיטלית, אותה יצרו אנה פולנסקי וסתיו זיו, ששיתפו על התהליך מאחורי הקלעים: "הרעיון לקהילה עלה כחודש לפני עליית הסדרה בכאן 11 במסגרת ההיערכות האסטרטגית המשותפת של חטיבת הדיגיטל לשידור הסדרה. עוד לפני שלחצנו על הכפתור ''צרו קבוצה'' התחלנו בתחקיר. סקרנו את הרשת כדי להבין האם כבר קיימות קהילות דומות לשלנו וככה השגנו מודיעין חשוב. למשל, הבנו שעל אף שכבר יש קהילות שעוסקות בזכרונות מהמלחמה, כן יש מקום עבורנו לפתוח קהילה סביב הסדרה, גם כאכסנייה לשיתוף סיפורים ותחושות - מתוך אחריות לפצעים שהסדרה הייתה צפויה לפתוח. אך גם כמרחב לעיסוק בעשייה של הסדרה עצמה, כולל סודות מאחורי הקלעים, באופן שייצור תמהיל מגוון יותר עבור הגולשים. התחקינו אחר דברים שלדעתנו יהיה מעניין לדבר עליהם.  אלפי סיפורים אישיים שותפו בקהילה עד היום, ורבים מעידים שהקהילה מאפשרת להם ללמוד על המלחמה ההיא יותר מכל דבר אחר בעבר".
מייסדות הקהילה משתפות כי "כמות האמוציות סביב הסדרה הייתה מטבע הדברים גבוהה מאוד, ונאלצנו להתמודד עם סוגיות כגון - האם לאשר פוסטים שלא מחמיאים לסדרה? האם לאשר ספויילרים מיד אחרי שידור הפרק? דנו בנקודות אלו ואחרות בינינו והיה לנו ברור מההתחלה, על בסיס ניסיון קודם ועל בסיס ה-DNA שלנו בחטיבה, שקהילה שפותחים במטרה לתת לגולשים לקחת חלק בשיח, צריכה מטבעה לאפשר להם להתבטא ללא סייגים -  כל עוד אין מדובר בתגובות גזעניות, או כאלו שפוגעות בגולש אחר וכולי. בנוגע לסוגיות אחרות, כגון ''ספויילרים מיד לאחר שידור הפרק, כן או לא?'' - שיתפנו את הגולשים. כאשר קיבלנו החלטה שבדיעבד חשנו שהייתה לא מדוייקת לחברי הקהילה, שינינו אותה לאחר תהליך שיתוף עם הגולשים. שעת נעילה הייתה סדרה בווליום גבוה שעוררה שיח רב, אנחנו מאמינות שעם הדחיפה של הקהילה, הדבר התעצם אפילו יותר, ושאת הטיפים הללו אפשר ליישם גם בקהילות אחרות, ובנושאים שונים. 
ברור כי תאגיד השידור תכנן את המהלך הדיגיטלי שלו עוד לפני עליית הסדרה, במטרה לעורר שיח ולמשוך את הצופים. אפשר לומר שבמשימה הזו גם הצליח. הקבוצה הפכה ל''ארכיון דיגיטלי'' עם אלפי פוסטים ובהם זיכרונות וסיפורים על המלחמה, זכתה למחמאות רבות בתקשורת הישראלית ולמאות כתבות בכל גופי התקשורת בארץ ואף מחוץ לה, לרבות ב-The New York Times. 
גם הערוצים המסחריים לא מבזבזים זמן ומבינים כי התאגיד נושף בעורפם ועליהם לייצר לא רק ריאליטי ואסקפיזם, אלא גם דרמות ומותחנים שישאירו את הצופים דבוקים למסך. ברשת 13 לדוגמה, עלו אתמול בהשקה של בלקספייס ובקשת מחזיקים בשורת תכניות מובילות כמו בשבילה גיבורים עפים, ביום שהאדמה רעדה, המתחזים, חשיפה ועוד. לערוצים ברור כי הצופים לא מסתפקים כבר בריאליטי פשוט, אלא גם רוצים ערך מוסף בדמות סוגה עילית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה